هک یا بمب‌گذاری در کار بوده است؟

گزارشی از عملیات پیجری اسرائیل علیه حزب الله

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۳۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد حسین واحدی در گزارشی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این اقدام اسرائیل نشان دهنده غفلت محور مقاومت در استفاده از صنعت بومی و اتکا به فناوری خارجی و نفوذ هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در لبنان و منطقه است. چرا که این پیجرها گویا از تایوان وارد شده اند و برخی از آنها مربوط به شرکت موتورولاست. 
گزارشی از عملیات پیجری اسرائیل علیه حزب الله

نویسنده: محمدحسین واحدی ارشد اندیشه سیاسی

دیپلماسی ایرانی: اخیرا واحد سایبری اسرائیل که ۸۲۰۰ نام دارد، حملات سایبری گسترده ای به لبنان انجام داده است. اما بر أساس اطلاعات منتشر شده، قبل از این حملات سایبری هواپیمای آمریکایی لاکهید سی ۱۳۰ مشغول جمع آوری اطلاعات و جنگ‌الکترونیک بر فراز آسمان لبنان بودند. در این حمله باتری دستگاهای پیجر هدف قرار گرفتند. باتری این دستگاه ها توسط واحد ۸۲۰۰ هک و منفجر شدند. این پیجرها بیشتر بین نیروهای حزب الله توزیع شده بودند و به همین  دلیل اسرائیل آنها را هدف قرار داد. 

منابع اسرائیلی مدعی هستند که طی این حمله ۳۵ نفر از نیروهای حزب الله در این حمله شهید شده اند. 

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نوع ماده منفجره ای که در دستگاه ها جاسازی شده ماده PETN  یکی از قوی ترین مواد منفجره شناخته شده در جهان است. این ماده به گرما و اصطکاک حساس است و این می تواند توضیحی برای مکانیسم انفجار باشد. شبکه الجزیره همچنین می افزاید: در هر دستگاه 20 گرم از این ماده منفجره جاسازی شده بود. حزب الله این دستگاه ها را از 5 ماه پیش استفاده می کرده است.  

علاوه بر این اسکای نیوز امارات نیز گزارش داد که موساد توانست ترکیبی از پنتااریتریتول تترانیترات (PETN) را به باتری های پیجرهای رمزگذاری شده جدیدی که حزب الله شروع به استفاده از آنها در ماه فوریه کرد، قبل از رسیدن به دست اعضای حزب الله تزریق کند برای گرم کردن و منفجر کردن باتری لیتیومی داخل دستگاه از راه دور اقدام‌ کند .

اینها نمونه ای از گزارش ها و اطلاعاتی است که تاکنون منتشر شده است. در این حمله نسبتا بزرگ، خیلی از افراد حتی مردم عادی عضو یا اعضای بدن شان مثل دستشان را از دست داده اند.

هرچه باشد، هک یا بمب گذاری، این اقدام اسرائیل نشان دهنده غفلت محور مقاومت در استفاده از صنعت بومی و اتکا به فناوری خارجی و نفوذ هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در لبنان و منطقه است. چرا که این پیجرها گویا از تایوان وارد شده اند و برخی از آنها مربوط به شرکت موتورولاست. 

به هر حال دو گزینه بیشتر وجود ندارد یا حزب الله زمانی که این دستگاه ها را خریده اسرائیل توانسته به آنها دسترسی پیدا کند و درون این پیجرها بمب کار بگذارد؛ یا اینکه با حملات سایبری و ایجاد پارازیت باعث انفجار آنها شده است. 

بر اساس گزارش العربی الجدید این حادثه حدود ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر رخ داد که طبق آمار  وزارت بهداشت لبنان ۲۸۰۰ مجروح شدند که حال ۲۰۰ نفر آنها وخیم گزارش شده است. همچنین دست کم ۱۱ نفر از جمله پسر علی عمار نیز شهید شدند.

این می تواند نشان دهنده نفوذ سایبری اسرائیل و عمق فاجعه باشد که در اثر سهل انگاری مسئولان امنیتی رخ داده است. چرا باید از یک فناوری غیر بومی برای کارهای نظامی حساس آن هم بسیار گسترده استفاده کرد؟!

این اقدام اسرائیل از یک حمله موشکی تلفات بیشتری از حزب الله گرفت به طوری که سفیر ایران در این حمله نیز زخمی شد.

طبق گفته ادوارد اسنودن این اقدام نمونه ای از تروریسم است و اسرائیل توانسته با رخنه و بمب گذاری ضربه محکمی به حزب الله بزند.

عامر تابش، مشاور ارتباطات، در گفت وگو با روزنامه لبنانی النهار توضیح داد که این دستگاه‌ها مربوط به دهه ۱۹۹۰ هستند و بخشی از شبکه حزب‌الله برای ارسال تعداد محدودی از «کدها» و پیام‌های رمزگذاری‌شده هستند. وی خاطرنشان کرد که در حالی که کشورها و سازمان‌های مختلف از این دستگاه استفاده می‌کنند، این دستگاه از دستگاه «واکی تاکی» استاندارد متمایز است؛ زیرا پیام‌های نوشتاری رمزگذاری‌شده را به جای ارتباطات صوتی منتقل می‌کند. حدس عامر تابش این است که انفجارها ناشی از باتری دستگاه بوده که ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت آن منفجر شده باشد. یکی از مقامات حزب‌الله به روزنامه قطری نیوعرب اعتراف کرد که «اسرائیل به دستگاه های ارتباطی این سازمان نفوذ کرده و آنها را منفجر کرده است». در هر حال این اقدام می تواند انتقام حزب الله و محور مقاومت را در پی داشته باشد.

منابع:



https://www.newarab.com/news/everything-we-know-about-lebanons-pager-explosions
https://www.ynetnews.com/article/bje9txdaa

کلید واژه ها: محمد حسین واحدی اسرائیل حزب الله حزب الله لبنان حمله اسرائیل به لبنان پیجر اسرائیل و لبنان جنگ اسرائیل و لبنان جنگ حزب الله و اسرائیل الله حملات سایبری


( ۱ )

نظر شما :