با انحلال کابینه جنگ، حالا چه کسی برای نتانیاهو مانده است؟

۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۴ کد : ۲۰۲۶۶۸۰ سرخط اخبار

یک رسانه آمریکایی با اشاره به انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و تنها ماندن نتانیاهو برای مشورت درباره اهداف جنگ‌طلبانه‌اش در غزه، به بررسی افرادی پرداخت که او اکنون مجبور است برای گرفتن مشاوره به آنها مراجعه کند.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با منحل کردن کابینه جنگ خود، اکنون برای تصمیم‌گیری‌های مهم درباره جنگ غزه به گروهی غیررسمی متشکل از تنها چند تن از نزدیک‌ترین مشاوران خود متکی خواهد بود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، او بلافاصله پس از حمله هفتم اکتبر حماس موسوم به عملیات طوفان‌الاقصی، کابینه جنگ را ایجاد کرد که یک نهاد پنج نفره بانفوذ بود. سپس بنی گانتس و گادی آیزنکوت، ۲ رئیس سابق ستاد ارتش و اعضای اپوزیسیون میانه‌روی کابینه راست‌گرا به این گروه پیوستند که به آن فضایی از اجماع و اعتبار در میان صهیونیست‌ها داد.

اما این ۲ نظامی سابق هفته گذشته از عضویت در این گروه استعفا دادند و نتانیاهو نگفته است که آیا کابینه جنگ را مجددا تشکیل خواهد داد، یا خیر. در حال حاضر، گروه مشاوران نزدیک او فاقد وسعت سیاسی و تجربه نظامی کابینه جنگ و جایگاه بنی گانتس، یکی از رقبای سیاسی اصلی نتانیاهو، هستند.

نشریه نیویورک تایمز در ادامه به بررسی افرادی پرداخته است که احتمالا نتانیاهو از این پس برای گرفتن مشورت به سراغ آنها خواهد رفت.

این روزنامه آمریکایی نوشت: یوآو گالانت، وزیر جنگ و ژنرال سابق که در کابینه جنگ حضور داشت. او یکی از اعضای حزب لیکود نتانیاهو است، اما گهگاه با نخست وزیر قطع رابطه کرده است. سال گذشته در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه طرح کابینه برای بازنگری در دستگاه قضایی، یوآو گالانت گفت که این طرح امنیت ملی را تهدید می‌کند و بسیاری از افسران قول داده بودند که در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون، از خدمت سر باز بزنند. نتانیاهو سپس او را برکنار کرد و ۲ هفته بعد دوباره او را به خدمت گرفت. گالانت در سال جاری، طرحی خاص را برای اداره غزه پس از جنگ مطرح کرده اما نخست وزیر اسرائیل در برابر آن مقاومت نشان داده است.

ران درمر، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران نتانیاهو و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن است که عضو «ناظر» بدون حق رأی در کابینه جنگ بود. او در حال حاضر به‌عنوان وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند و روی تلاش‌های تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران کار می‌کند.

تزاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی نتانیاهو است و گزارش‌های رسانه‌های خبری صهیونیستی می‌گویند که او احتمالا بخشی از گروه محدودی از مقاماتی است که در مورد جنگ تصمیم‌گیری می‌کنند. هانگبی ماه گذشته گفت انتظار دارد حملات در غزه حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

آریه درعی، یکی دیگر از این افراد است که به گفته رسانه‌های خبری در سرزمین‌های اشغالی، رهبر یک حزب سفاردی افراطی ارتدوکس و از متحدان نزدیک نتانیاهو به شمار می‌آید و بخشی از این گروه محدود خواهد بود. او شخصیتی بحث‌برانگیز است؛ دیوان عالی رژیم صهیونیستی سال گذشته، ماه‌ها قبل از شروع جنگ حکم داد که او شایسته خدمت به‌عنوان وزیر ارشد در کابینه نتانیاهو نیست، زیرا پیشتر به اتهام تقلب مالیاتی محکوم شده بود.

نیویورک تایمز افزود: ایتامار بن‌گویر و بتسلئیل اسموتریچ، ۲ سیاستمدار راست‌گرای برجسته با دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه در جنگ علیه غزه بخشی از گروه کوچک‌تری نخواهند بود که به نتانیاهو مشاوره می‌دهند. بن گویر، وزیر امنیت داخلی خواستار حضور در کابینه جنگ شده است و تحلیلگران گفته‌اند که نتانیاهو به این دلیل آن را منحل کرد تا از این اتفاق جلوگیری کند. با این حال، هر ۲ نفر همچنان بخشی از کابینه امنیتی گسترده‌تری هستند که در مورد جنگ غزه تصمیم‌گیری می‌کنند.


نظر شما :