پیروزی ترامپ در خانه رقیب ‌

پیروزی ترامپ در خانه رقیب ‌

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۵۹ اخبار اصلی آمریکا
رئیس‌جمهور سابق آمریکا این‌‌بار توانست نیکی هیلی را در ایالت کارولینای جنوبی که زمانی فرماندار آن بود، شکست دهد تا گمانه‌ها برای کناره‌گیری هیلی از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان افزایش یابد. برای بسیاری از نامزدها، شکست‌خوردن در زمین خانگی، یعنی ایالتی که نیکی هیلی در آن فرماندار بوده است، به‌منزله یک شرمساری بزرگ سیاسی تلقی می‌‎شود.
پیروزی ترامپ در خانه رقیب ‌

د‌یپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهور سابق آمریکا این‌‌بار توانست نیکی هیلی را در ایالت کارولینای جنوبی که زمانی فرماندار آن بود، شکست دهد تا گمانه‌ها برای کناره‌گیری هیلی از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان افزایش یابد. برای بسیاری از نامزدها، شکست‌خوردن در زمین خانگی، یعنی ایالتی که نیکی هیلی در آن فرماندار بوده است، به‌منزله یک شرمساری بزرگ سیاسی تلقی می‌‎شود. به گزارش شرق و به نقل از آسوشیتدپرس، ترامپ در سراسر ایالت کارولینای جنوبی، حتی در لکسینگتون که هیلی نماینده آن در مجلس قانون‌گذاری ایالتی بود، به‌راحتی از رقیبش پیشی گرفت. ترامپ که هم‌زمان برای چهار محاکمه به‌منظور رسیدگی به ۹۱ اتهام آماده می‌شود، با افزودن این برد به پیروزی‌های پیشین خود در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و جزایر ویرجین، فشارها بر نیکی هیلی برای ترک رقابت‌ها را افزایش داده است. اما سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل با وجود ناکامی در زادگاهش، ایالتی که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار آن بود، عقب ننشسته و خود را برای «سه‌شنبه بزرگ» که ۱۰ روز دیگر یعنی پنجم مارس است، آماده می‌کند.

ترامپ در سخنرانی پایانی خود در محوطه نمایشگاه ایالت کارولینای جنوبی در کلمبیا، به هوادارانش گفت: «شور و حالی که اینجا می‌بینم، بی‌سابقه است». رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که کارزار او از حالا روی شکست جو بایدن متمرکز خواهد بود. استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، قبل از انتشار آمار اولیه بیانیه‌ای داد و در آن از پایان انتخابات مقدماتی گفت. چونگ با اشاره به جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، گفت: «انتخابات مقدماتی امشب به پایان رسید و زمان آن فرارسیده که به انتخابات عمومی برسیم تا بتوانیم جو بایدن دغل‌کار را از سر راه برداریم و به هتاکی او علیه مردم آمریکا پایان دهیم». رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده پس از اعلام نتایج، در میان هوادارانش پیروزی در کارولینای جنوبی را «عظیم‌تر از پیش‌بینی‌ها» توصیف کرد و گفت که حزب جمهوری‌خواه را هیچ‌گاه به این‌ اندازه «یکپارچه» ندیده است.

او همچنین افزود: «کشور ما بار دیگر احترامش را به دست می‌آورد و بیش از همیشه مورد احترام قرار خواهد گرفت». نیکی هیلی نیز پس از این شکست، نتیجه را به «ناامیدی» شهروندان این ایالت از نحوه اداره ایالات متحده پیوند زد و خطاب به هوادارانش گفت: «من معتقد نیستم که دونالد ترامپ بتواند جو بایدن را شکست دهد». به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلی که بارها آمادگی ذهنی ترامپ ۷۷‌ساله را زیر سؤال برده و درباره انتخاب او هشدار داده است، با اشاره به ناکامی‌اش در این ایالت افزود: «همان‌طور‌که اوایل این هفته گفتم، مهم نیست در کارولینای جنوبی چه اتفاقی بیفتد، من به نامزدی‌ام ادامه خواهم داد. من زنی هستم که روی حرفم می‌مانم».

هیلی همچنین تأکید کرد: «اکنون که بیشتر آمریکایی‌ها چه با دونالد ترامپ و چه با جو بایدن مخالف‌اند، من تسلیم نمی‌شوم». درحالی‌که رأی‌دهندگان به سمت باجه‌های رأی‌گیری در کارولینای جنوبی می‌رفتند، طرفداران هیلی ممارست او را تحسین می‌کردند؛ اگرچه می‌دانستند نیکی هیلی برای پنجمین‌ بار متوالی در رقابت با ترامپ شکست خواهد خورد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که ترامپ، خانم هیلی را با اختلاف دورقمی در کارولینای جنوبی شکست خواهد داد، اما حامیان هیلی معتقد بودند او باید به رقابت با ترامپ به‌عنوان یک نامزد جمهوری‌خواه ادامه دهد. حتی کسانی که طرفدار سیاست‌های ترامپ هستند، درخصوص دعاوی حقوقی متعدد او نگرانی‌هایی دارند. برخی، از‌جمله خانم هیلی، تردید دارند‌ ترامپ بتواند بایدن را در انتخابات عمومی شکست دهد. با‌این‌حال، رهبران جمهوری‌خواه به توانایی رئیس‌جمهور سابق در برپایی تجمعات بزرگ باور دارند که برای نمونه می‌توان به گردهمایی شش هزار نفری در کلوسیوم راک‌هیل در کارولینای جنوبی اشاره کرد که شب قبل از انتخابات مقدماتی برگزار شد. مهم‌تر از همه آنکه به نظر می‌رسد ترامپ می‌تواند رأی‌دهندگان را ‌پای صندوق‌های رأی بکشاند؛ حتی اگر پیروزی او از پیش قطعی بوده باشد. ترامپ در چهار انتخابات مقدماتی که تاکنون برگزار شده، بیشترین آرا را به دست آورده است؛ آیووا، نیوهمپشایر، نوادا، و جزایر ویرجین. برخی این نتایج را به‌عنوان عزم راسخ رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه تفسیر می‌کنند که از ترامپ می‌خواهند کاخ سفید را پس بگیرد. حامیان سرسخت او معتقدند ترامپ در انتخابات مسئله‌دار ۲۰۲۰ به ناحق از ریاست برکنار شد. آنها جانشین او را رئیس‌جمهوری غیرقانونی می‌دانند که از آن زمان تاکنون رقیب سیاسی خود را مورد آزار و اذیت غیرمنصفانه قرار داده است؛ اتهامی که رئیس‌جمهور بایدن و حامیانش آن را رد می‌کنند.

با‌این‌حال، به دنبال شکست‌های پی‌در‌پی هیلی، درخواست‌ها برای کناره‌گیری او از ادامه رقابت‌ها به لحاظ تعداد و دامنه افزایش یافته است. حامیان ترامپ و گروهی از تحلیلگران سیاسی، ادامه مبارزات انتخاباتی هیلی را اتلاف نابخردانه منابع در شرایطی می‌دانند که خزانه جمهوری‌خواهان خالی است. بسیاری از جمهوری‌خواهان هم از اینکه تعداد زیادی از دموکرات‌ها برای سرپا نگه‌داشتن مبارزات انتخاباتی هیلی به اعطای کمک‌های مالی روی آورده‌اند، عصبانی هستند.

به نظر می‌رسد نزدیکان و سازمان‌دهندگان کارزار انتخاباتی نیکی هیلی تنها در انتظار بهارند؛ چرا‌که دو دادگاه اتهام سوء‌استفاده جنسی و کلاهبرداری مالی درباره دونالد ترامپ رأی صادر می‌کنند. البته رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده به اندازه‌ای محبوب است که اغلب هواداران او تأکید دارند حتی اگر این نامزد محافظه‌کاران متهم هم شود، همچنان رأی آنها دونالد ترامپ خواهد بود. هیلی پیش از این دو دوره فرماندار و نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل بوده است. به نظر می‌رسد با وجود اینکه او می‌داند شانس زیادی برای پیروزی در مقابل ترامپ ندارد، تنها می‌خواهد ادامه دهد و ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

بسیاری از کاندیداها به‌ دلیل اینکه نمی‌خواهند به برند خود آسیب برسانند، انصراف می‌دهند؛ بااین‌حال، بسیاری این کار را به یک‌ دلیل بسیار ساده و عملی‌تر انجام می‌دهند: آنها نمی‌توانند برای ادامه کار پول جمع کنند. نیکی هیلی نگرانی کمتری در این زمینه دارد؛ چرا‌که منابع مالی خود را از اشخاص حقیقی و حقوقی ضدترامپ تأمین می‌کند. روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید که کارزار انتخاباتی نیکی هیلی حتی از حامیان جو بایدن نیز پول دریافت می‌کند. آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دونالد ترامپ در صورت رقابت نهایی در انتخابات ماه نوامبر با جو بایدن، پیروز شده و دوباره به کاخ سفید راه می‌یابد.

از سوی دیگر، با وجود قطعی‌نبودن نتیجه انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، ترامپ و بایدن در‌حال‌حاضر طوری رفتار می‌کنند که گویی قرار است در ماه نوامبر به مصاف هم بروند. یک روز پیش انتخابات کارولینای جنوبی، ترامپ بایدن را «فاسد‌ترین و بی‌عرضه‌ترین» رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده خواند و او را «تهدیدی برای دموکراسی» آمریکا دانست. پیش‌تر، جو بایدن هم در سالگرد «یورش به کنگره آمریکا»، ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی» خوانده بود. ترامپ و متحدانش استدلال می‌کنند که بایدن ایالات متحده را ضعیف‌تر کرده است و این موضوع را به عقب‌نشینی نابهنگام از افغانستان و تصمیم روسیه به حمله تمام‌عیار به اوکراین پیوند می‌زنند.

ترامپ همچنین به دلیل تورم بالا و نحوه مدیریت ورود مهاجران «غیرقانونی» از مرز مکزیک بارها به رئیس‌جمهوری آمریکا تاخته و سن «بالای» بایدن ۸۱‌ساله را برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش برجسته کرده است. بایدن در واکنش به نتیجه انتخابات کارولینای جنوبی، در بیانیه‌ای به آمریکایی‌ها درباره «تهدیدی که دونالد ترامپ برای آینده ایجاد می‌کند» هشدار داد و «آسیب‌هایی را که آمریکایی‌ها در‌حال‌حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند»، به مدیریت دوران ترامپ نسبت داد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ نیکی هیلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوری خواه


( ۳ )

نظر شما :