رقابت انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از دوشنبه آغاز می‌شود

مناظره هیلی و دیسانتیس زیر سایه ترامپ

۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۷۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در آستانه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا در یک مناظره تلویزیونی در شبکه سی‌ان‌ان شرکت کردند. این مناظره در شهر «دی موین» درحالی انجام شد که هر دو نامزد به فاصله زیاد در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا عقب هستند. انتخابات روز ۱۵ ژانویه در آیووا اولین آزمون برای رقبایی است که برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال تلاش می‌کنند.
مناظره هیلی و دیسانتیس زیر سایه ترامپ

دیپلماسی ایرانی: ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در آستانه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا در یک مناظره تلویزیونی در شبکه سی‌ان‌ان شرکت کردند. این مناظره در شهر «دی موین» درحالی انجام شد که هر دو نامزد به فاصله زیاد در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا عقب هستند. انتخابات روز ۱۵ ژانویه در آیووا اولین آزمون برای رقبایی است که برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال تلاش می‌کنند.

ترامپ در این مناظره شرکت نکرد، اما در یک برنامه سالن اجتماعات شبکه فاکس‌نیوز شرکت کرد. دو نامزد دیگر ویوک راماسوامی و کریس کریستی برای شرکت در این مناظره واجد شرایط لازم نبودند. کریستی پیش از این مناظره از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. در جریان مناظره نیکی هیلی و ران دیسانتیس از آنها سؤال شد آیا تفاوتی جدی میان نگرش آنها و دونالد ترامپ در مورد قانون اساسی آمریکا وجود دارد. خانم هیلی با استفاده از این فرصت به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرد که همچنان مدعی است در انتخابات ۲۰۲۰ علیه او تقلب شده است.

او تأکید کرد که ترامپ در آن انتخابات بازنده شد و باید از این دروغ دست بردارد. او گفت: «آنچه در روز ششم ژانویه اتفاق افتاد چیز وحشتناکی بود و دونالد ترامپ باید در قبال آن پاسخ‌گو باشد». او افزود برعکس ترامپ «فکر نمی‌کنم که یک روز زیبا بود». ران دیسانتیس اشاره کرد که روابط او با قانون اساسی براساس سوگندی تعریف می‌شود که هنگام خدمت در ارتش یاد کرد. او ترامپ را به «استفراغ کلمات» و بیانیه‌های بی‌خردانه درباره پایان‌دادن به قانون اساسی متهم کرد. اما فرماندار فلوریدا که همواره هنگام انتقاد از پیشتاز رقابت‌ها – دونالد ترامپ – معذب بوده، انتقاد خود را به سوی کسانی نشانه رفت که «در جریان همه‌گیری کووید قانون اساسی را نقض کردند».

هیلی گفت که او بهترین فرد برای شکست‌دادن جو بایدن خواهد بود و از رأی‌دهندگان خواست مانع «چهار سال دیگر هرج‌ومرج شوند». دیسانتیس هم در پایان گفت که «همه شما می‌دانید چه کار دارید می‌کنید». او افزود: «من برای مسائل شما در انتخابات شرکت می‌کنم. مسائل خانواده. آزادی روی برگه رأی است، افت هم یکی از گزینه‌هاست». او گفت تنها نامزدی در رقابت‌هاست که پیوسته چپ را شکست داده است و رئیس‌جمهوری خواهد شد که می‌توانید به او افتخار کنید. این دو درباره کاهش احتمالی مزایای تأمین اجتماعی بحث می‌کردند که فرماندار فلوریدا هیلی را متهم کرد طرفدار ارسال دلارهای مالیاتی آمریکا برای «پرداخت حقوق بازنشستگی دولتمردان اوکراینی» است.

وقتی د‌یسانتیس به او گفت که طرفدار ادامه ارسال پول به این کشور در حال جنگ است، جواب داد: «این درست نیست. این حرف دروغ است». در حالی که سرش را آشکارا از روی بیزاری تکان می‌داد، گفت: «تو خیلی مستأصلی. تو دقیقا خیلی مستأصلی». همچنین هیچ‌یک از این دو نامزد در پاسخ به سؤال جیک تاپر، مجری برنامه، نتوانستند شخصیت یا شایستگی دونالد ترامپ را برای ریاست‌جمهوری بعدی محکوم کنند. د‌یسانتیس در حالی‌ که از پاسخ به این سؤال طفره می‌رفت، گفت: «دونالد ترامپ برای منافع خودش تلاش می‌کند، نیکی هیلی برای منافع حامیان مالی‌اش و من برای منافع شما تلاش می‌کنم».

او در مورد هیلی گفت: «ما یک سیاست‌مدار بددهن دیگری لازم نداریم تا برای اینکه رأیتان را به دست بیاورد و بتواند به قدرت برسد، چیزهایی را که می‌خواهید بشنوید بگوید و بعد فرمایش‌های حامیان مالی‌اش را اجرا کند». هیلی در پاسخ گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهوری ترامپ رئیس‌جمهوری مناسبی باشد که با او پیش برویم. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که رهبر نسل جدید برود و آمریکا را دوباره سربلند کند و این کاری است که قصد دارم برایش تلاش کنم و انجام بدهم». او افزود: «من کینه ندارم. قصد انتقام‌جویی ندارم. مسائل را به خودم نمی‌گیرم. برای من مهم این است که بدون جنجال و غرولند به نتیجه برسیم و آن را اجرا کنیم».

د‌یسانتیس سپس از ترامپ به دلیل شکست در ساخت دیوار مرزی جنوبی انتقاد کرد و مدعی شد او آن «کسی است که می‌تواند بازگشت به عظمت این کشور را طراحی کند». از سوی دیگر، دونالد ترامپ هم در یک برنامه «سالن اجتماعات» به میزبانی شبکه خبری فاکس‌نیوز در شهر «دی موین» در ایالت آیووا به سؤالات حاضران پاسخ داده است. او در ابتدای این برنامه به نیکی هیلی و ران دیسانتیس رقبای خود در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد. او عملکرد ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، در رقابت‌ها را به تمسخر گرفت و گفت انتظار دارد او بعد از انتخابات آیووا از رقابت کنار برود «چون خیلی بد عمل کرده».

او یک جا به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، مبنی بر اینکه دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ خطری برای دموکراسی خواهد بود اشاره کرد. او گفت: «روایت تازه این است که من دیکتاتور خواهم شد، چون آدمی مثل بایدن چیزی برای عرضه‌کردن در مبارزات ندارد». او گفت که قصد دارد «برای یک روز دیکتاتور باشد» تا دو کار را به انجام برساند: بستن راه عبور غیرقانونی از مرز آمریکا-مکزیک و تقویت پروژه‌های انرژی. در ادامه این برنامه از او سؤال شد که اگر نامزد حزب جمهوری‌خواه شود چه کسی را به عنوان معاون خود نامزد خواهد کرد. رئیس‌جمهور سابق در پاسخ گفت: «نمی‌توانم این موضوع را فاش کنم. البته می‌دانم که چه کسی خواهد بود».

با این حال او هیچ سرنخی به دست نداد. بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه ترامپ چه کسی را انتخاب خواهد کرد داغ است. کریستی نوئم، فرماندار داکوتای جنوبی، الیس استفانیک رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و بایرون دونالدز قانون‌گذار اهل فلوریدا از نام‌هایی هستند که مطرح شده‌اند. نیکی هیلی با وجود رقابت با ترامپ احتمال معاونت او را رد نکرده است. برخی دیگر از جمهوری‌خواهان هوادار ترامپ استدلال می‌کنند که ویوک راماسوامی، دیگر فرد حاضر در این رقابت‌ها، مناسب‌ترین فرد برای معاونت او خواهد بود.

کناره‌گیری  کریستی

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی از رقابت‌های درون‌حزبی برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرده است. او که زمانی از متحدان دونالد ترامپ بود، اما بعدا به جمع منتقدان او پیوست در آخرین سخنان خود گفت: «مطمئن خواهم شد که به هیچ وجه زمینه را برای آنکه دونالد ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود فراهم نخواهم کرد». او تحت فشار بود که با کناره‌گیری از رقابت‌ها امکان گردآمدن حزب دور یک نامزد که امکان به چالش کشیدن ترامپ را دارد فراهم کند. با این حال او از هیچ‌یک از نامزدهای باقی‌مانده حمایت نکرد. اما او پیش از اعلام کناره‌گیری از رقابت پیش‌بینی کرد که نیکی هیلی، که فاصله خود را در نظرسنجی‌ها با ترامپ کم کرده، «شکست بدی خواهد خورد». او همچنین گفت که ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا و دیگر چهره این رقابت‌ها «از ترس میخکوب شده است»./شرق

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ نیکی هیلی ران دیسانتیس دموکرات حزب جمهوری خواه جو بایدن


( ۲ )

نظر شما :