زیان پالایشگاههای اروپایی از اختلال ترانزیت انرژی در دریای سرخ
عملیات دریایی یمن علیه کشتیهای رژیم صهیونیستی در منطقه دریای سرخ، معاملهگران انرژی و شرکتهای کشتیرانی را با افزایش هزینههای حمل و تاخیرهای بیشتر در تحویل محمولهها روبرو کرده است.
به گزارش ایسنا، برای اجتناب از منطقه دریای سرخ، ابرنفتکش گراند بونانزا که حامل ۱.۸ میلیون بشکه نفت ابوظبی برای شرکت توتال انرژی است، اوایل ماه میلادی جاری به یک سفر ۴۰ روزه رفت تا برای رفتن به فرانسه، آفریقا را دور بزند.
طبق برآوردهای یک منبع کشتیرانی و داده های شرکتهای LSEG و کپلر، این سفر حداقل دو هفته بیشتر از مسیر معمولی از طریق کانال سوئز طول میکشد و هزینه آن حدود ۵.۷ میلیون دلار خواهد بود که افزایش حدود ۸۰ درصدی نشان می دهد. رزرو ابرنفتکش گراند بونانزا توسط شرکت فرانسوی توتال نشان میدهد که چگونه عملیات دریایی یمن علیه کشتیهای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که بیشتر بر حمل کانتینری تاثیر گذاشته بود، اکنون هزینه ها را افزایش داده و تجارت جهانی نفت را مختل کرده است.
حمله جمعه گذشته به یک نفتکش سوخت شرکت ترافیگورا، این ریسک را بارز کرد.
تولیدکنندگان و بازرگانان انرژی، قیمتهای بالاتر سفرهای طولانیتر در اطراف دماغه امید نیک را سبک و سنگین کرده و از نفتکشهای بزرگتر برای مدیریت هزینهها و ریسکها استفاده میکنند و همزمان، خریداران، خواهان تخفیف برای جبران هزینههای بیشتر حمل و نقل و ریسک جنگ هستند.
شرکتهای کشتیرانی، مسیرها و نقاط سوختگیری مجدد را بازبینی میکنند و سرعت کشتیرانی را افزایش میدهند که باعث مصرف بیشتر سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانهای میشود.
استفانو گراسو، مدیر پورتفولیو در ۸VantEdge در سنگاپور گفت: تا زمانی که اختلال دریای سرخ به سرعت کاهش پیدا نکند، شاهد افزایش قابل توجهی هزینه نفت خام عرضه شده خواهیم بود.
به گفته معاملهگران، پالایشگاههای اروپایی از مدت زمان بیشتر حمل که باعث افزایش هزینهها برای نفت خریداری شده توسط آنها میشود، ضرر کردهاند، اما حاشیه سود آنها با کاهش واردات محصولات رقیب از خاورمیانه و هند، حمایت شده است.
این معاملهگران میگویند مدت سفر طولانیتر، نفتکشهای قابل دسترس را کاهش داده و بر حمل و نقل نفتا از اروپا به آسیا و دیزل از شرق به اروپا تاثیر گذاشته است.
تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی در ۲۹ ژانویه نوشتند: افزایش اخیر نرخ حمل و نقل پاک، قیمت محصولات پالایش شده را در مناطق واردکننده بزرگ، از جمله دیزل در اروپا، نفتا و نفت کوره در آسیا و بنزین در آمریکا افزایش داده است.
نظر شما :