تشدید تقابل با حوثی ها

وقتی انصارالله یمن و حزب الله لبنان جای حزب الله عراق عمل می کنند

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد که اگر چه گروه های مقاومت عراقی بنا به مصلحت های این کشور در حملات خود به نیروها و مواضع امریکایی نوعی توقف موقت را در دستور کار قرار داده اند، اما در سوی دیگر بخشی از محور مقاومت در لبنان و یمن هم چنان به دنبال نقش آفرینی هستند. نکته یاد شده حکایت از این واقعیت غیرقابل انکار دارد که محور مقاومت به عنوان یک طیف به هم پیوسته و ساختارمند در منطقه عمل می کند که با توقف بخشی از نیروهایش نمی توان مانع از حضور قدرتمند در غرب آسیا شد. به بیان دیگر اگر چه حزب الله عراق فعلا به دنبال توقف عملیات های خود است، اما خللی در جایگاه و نقش محور مقاومت نخواهد داشت، چرا که انصارالله یمن، حزب الله لبنان و ... توان پر کردن نقش گروه های مقاومت عراقی را دارند.   
وقتی انصارالله یمن و حزب الله لبنان جای حزب الله عراق عمل می کنند

حسین فاطمی: فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) ادعا کرد که یک موشک کروز ضد کشتی که توسط ارتش یمن به سمت دریای سرخ شلیک شده بود را سرنگون کرد. به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ سنتکام در پلتفرم «X» ادعا شده پرتاب روز سه‌شنبه، ۳۰ ژانویه، تقریباً در ساعت ۲۳:۳۰ شب (به وقت صنعا) انجام شد، «زمانی که ارتش یمن یک موشک کروز ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریای سرخ پرتاب کرد. سنتکام افزود: این موشک توسط ناوشکن یو اس اس گریلی (DDG107) سرنگون شد و تلفاتی گزارش نشده‌است.

این در حالی است که جیمز هبی، معاون وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که بریتانیا در حال بررسی اعزام یک ناو هواپیمابر به دریای سرخ برای مقابله با ارتش یمن در این منطقه است. هبی خاطرنشان کرد که ناو هواپیمابر انگلیسی ممکن است جایگزین ناو هواپیمابر آمریکایی «دوایت آیزنهاور» شود. دیلی تلگراف نیز به نقل از معاون وزیر دفاع انگلیس نوشت: «آیزنهاور نمی‌تواند همیشه در آنجا بماند. در عین حال باید حضور ناو هواپیمابر در منطقه حفظ شود و بنابراین می‌توانیم برای تامین این نیاز با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.» به نظر می رسد که اگر چه گروه های مقاومت عراقی بنا به مصلحت های این کشور در حملات خود به نیروها و مواضع امریکایی نوعی توقف موقت را در دستور کار قرار داده اند، اما در سوی دیگر بخشی از محور مقاومت در لبنان و یمن هم چنان به دنبال نقش آفرینی هستند. نکته یاد شده حکایت از این واقعیت غیرقابل انکار دارد که محور مقاومت به عنوان یک طیف به هم پیوسته و ساختارمند در منطقه عمل می کند که با توقف بخشی از نیروهایش نمی توان مانع از حضور قدرتمند در غرب آسیا شد. به بیان دیگر اگر چه حزب الله عراق فعلا به دنبال توقف عملیات های خود است، اما خللی در جایگاه و نقش محور مقاومت نخواهد داشت، چرا که انصارالله یمن، حزب الله لبنان و ... توان پر کردن نقش گروه های مقاومت عراقی را دارند.   

-    بیانیه ارتش یمن درباره حمله موشکی به ناوشکن آمریکا در دریای سرخ

سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (چهارشنبه) خبر حمله موشکی به ناوشکن آمریکا در دریای سرخ را تایید کرد. به گزارش ایسنا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد نیروی دریایی ارتش یمن با موشک‌های مناسب ناوشکن آمریکایی «یو اس اس گریولی» را در دریای سرخ هدف قرار داد. طبق گزارش شبکه المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: تمامی ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و دریای عرب که در تجاوز به کشورمان شرکت می‌کنند در بانک اهداف نیروهای ما قرار دارند. یحیی سریع افزود: ناوهای جنگی آمریکایی و انگلیسی در چارچوب حق مشروع دفاع از کشور، مردم و ملت ما و در تایید ادامه موضع یمن در حمایت از فلسطین هدف قرار خواهند گرفت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین ادامه داد: نیروهای ما تاکید می‌کنند که تا پایان تجاوز به غزه و رفع محاصره، به جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه می‌دهند.

در همین حال پنتاگون آماری از حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا و انگلیس را منتشر کرد. وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش یمن از ۱۹ نوامبر سال میلادی گذشته ۳۶ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌ است. ارتش یمن در دوره اخیر چندین بار کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس را در خلیج عدن و تنگه باب المندب هدف قرار داده است. عملیات ارتش یمن در راستای حمایت از مقاومت فلسطین در غزه و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به دلیل جنایت‌هایش علیه مردم فلسطین است. انصارالله یمن روز شنبه متعهد شد تا زمانی که اجازه ورود غذا و دارو به فلسطینیان در نوار غزه داده نشود، به هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی در دو دریای سرخ و عرب ادامه خواهد داد.

-    انصارالله: هر گونه ماجراجوایی آمریکا علیه یمن شکست می‌خورد

در ادامه درگیریهای یمن با حامیان رژیم صهیونیستی، عضو شورای عالی سیاسی یمن هشدار داد که هر گونه ماجراجویی آمریکا علیه صنعاء، به شکست منتهی خواهد شد.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین به نقل از محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن و از اعضای ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله  شامگاه امروز سه‌شنبه خبر داد که صنعاء از طریق عمان، پیامی از سوی آمریکا دریافت کرده است. الحوثی با اشاره به اینکه آمریکا تهدید کرده است که همه جبهه‌ها را علیه یمن فعال خواهد کرد، به واشنگتن هشدار داد که هر گونه ماجراجویی که در راستای عملی کردن این تهدید باشد، به شکست منتهی خواهد شد.

محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن هم ساعتی پیش تأکید کرد که این کشور بسیار قدرتمندتر از این است که از حملات آمریکا، انگلیس و اسرائیل، آسیبی ببیند. العاطفی به آمریکاییها هم هشدار داد: از دریای سرخ به آنان می‌گوییم که ما، به هژمونی آمریکا، پایان خواهیم داد و شورای عالی سیاسی نیز تمامی تدابیر را اتخاذ کرده است و برای یک جنگ طولانی مدت آمادگی داریم.

با توجه به توانایی بالای انصارالله اکنون نوعی تحرک دیپلماتیک در دستور کار غرب قرار دارد. در این باره دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس سه‌شنبه برای گفت‌وگو درباره کاهش تنش‌های خاورمیانه و تحولات دریای سرخ به عمان سفر می‌کند. به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، وزارت خارجه انگلیس بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که این چهارمین سفر کامرون به خاورمیانه به عنوان وزیر خارجه است و وی در این سفر با همتای عمانی خود «بدر البوسعیدی» دیدار خواهد کرد. بر اساس این گزارش، کامرون در سفر خود بر تعهد انگلیس برای کمک‌رسانی به یمن تاکید خواهد کرد و اقدامات لندن برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را تشریح می‌کند.

کلید واژه ها: انصارالله یمن حزب الله لبنان حزب الله عراق آمریکا انگلیس دریای سرخ جنگ موشک


( ۳ )

نظر شما :