رد درخواست تل‌آویو برای دریافت بالگردهای آپاچی توسط واشنگتن

ادامه حمله به غزه و بحران توان تسلیحاتی اسرائیل

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به آنکه رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی عملا در شوک نظامی و امنیتی قرار داشت برای خروج از این ضربه بی سابقه از همان هفتم اکتبر عملا حملات کور و کشتار غیرنظامیان را در دستور کار قرار داده بود. بدیهی بود که این روند بدون هیچ برنامه مشخصی برای حمله زمینی به خاک غزه می تواند به اتمام توان تسلیحاتی اشغالگران منجر شود.
ادامه حمله به غزه و بحران توان تسلیحاتی اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با توجه به آنکه رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی عملا در شوک نظامی و امنیتی قرار داشت برای خروج از این ضربه بی سابقه از همان هفتم اکتبر عملا حملات کور و کشتار غیرنظامیان را در دستور کار قرار داده بود. بدیهی بود که این روند بدون هیچ برنامه مشخصی برای حمله زمینی به خاک غزه می تواند به اتمام توان تسلیحاتی اشغالگران منجر شود. در این بین اگر کمک های ایالات متحده نبود، صهیونیست ها عملا توان ادامه جنگ بیش از چند هفته را نداشتند. حال در چنین شرایطی و به رغم حمایت دولت بایدن باز ارتش رژیم صهیونیستی با کمبود مهمات و ذخیره روبه‌رو شده است. به گزارش ایسنا، در واقع این ارتش در حال مدیریت دقیق اقتصاد تسلیحاتی است، اما ۸۰ روز جنگ برای این ارتش که مجهز به سلاح هسته‌ای است، کافی بود تا با افزایش تعداد کشته‌ها و زخمی‌هایش و مقدار مهمات استفاده شده، طرح‌های خود را تغییر داده و به ارزیابی‌های ناقص و اشتباه خود از مقاومت غزه اذعان کند.

همچنین رژیم صهیونیستی در راستای حفظ آمادگی خود برای جنگ با حزب‌الله، در استفاده از مهمات در جبهه جنوب صرفه‌جویی می‌کند. این داده‌ها و اطلاعات چه تغییری را در شرایط فعلی جنگ پس از ۸۰ روز تحمیل خواهد کرد؟ آیا حمایت هم‌پیمانان از تل‌آویو متوقف خواهد شد؟ در این چارچوب ناصر اللحام، تحلیلگر مسایل فلسطین و منطقه شبکه خبری المیادین اظهار کرد: شهرک‌نشین‌ها و تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی کاملا می‌دانند که اگر حمایت سیاسی، نظامی و مالی آمریکا از رژیم نبود، حتی یک هفته هم نمی‌توانست دوام بیاورد.

اللحام در ادامه گفت: ممکن است آتش‌بس جدیدی در نوار غزه اجرا شود چراکه مهمات ارتش اشغالگر که بیشترشان بمب‌های کور غیرهوشمند بودند، استفاده شده و به نوار غزه شلیک شدند. این تحلیلگر مسایل فلسطین و منطقه افزود: آمریکا در مقابل تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح شروطی را تعیین کرده از جمله اینکه مانع از باز شدن جبهه لبنان در زمان حاضر می‌شود، رژیم اشغالگر می‌خواست شش جبهه را بگشاید، اما نتوانست یک جبهه را مدیریت کند. منذر سلیمان، تحلیلگر مسایل بین‌الملل و راهبردی المیادین نیز اظهار کرد: کمبود مهمات و گلوله رژیم اشغالگر به توقف حملات یا آتش‌بس ارتباطی ندارد چراکه آمریکا تمام این کمبودها را جبران خواهد کرد. سلیمان در ادامه گفت: آمریکا هر حمایت و پوشش که بتواند از رژیم اشغالگر به عمل خواهد آورد تا زمانی که توان آن برای جنگیدن تمام شد، بتواند بیشترین فشار نظامی و سیاسی را به آن وارد کند.

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل و راهبردی المیادین تاکید کرد: دولت آمریکا می‌داند که کنگره اقدامات متجاوزانه و ناقض قوانین آمریکا را جهت کمک به رژیم اشغالگر پوشش خواهد داد. مسلم شعیتو، تحلیلگر مسایل اوراسیا و بین‌الملل المیادین نیز گفت: کمبود مهمات یک مساله کلی و پیش‌بینی شده در جنگ‌ها است و آمریکا پس از تامین بودجه اقدامات نظامی هم‌پیمانان خود، از آنها باج‌خواهی می‌کند تا شروط سیاسی خود را تحمیل کند.

- از سفر وزیر صهیونیست به آمریکا تا رد درخواست تل‌آویو برای دریافت بالگردهای آپاچی توسط واشنگتن

در شرایطی که وضعیت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی خوب ارزیابی نمی شود، یک رسانه عبری از مخالفت آمریکا با درخواست این رژیم برای دریافت چند بالگرد نظامی از واشنگتن پرده برداشت. آن طور که منابع خبری در فلسطین اشغالی خبر داده اند، گویا ارتش صهیونیستی چندین بار از واشنگتن درخواست هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی کرده است، اما این درخواست به دلایل متعدد توسط دولت جو بایدن تاکنون رد شده است.

الجزیره به نقل از یدیوت آحارونوت نوشت، این درخواست در هفته‌های اخیر یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفر هفته گذشته‌اش به سرزمین‌های اشغالی مطرح شد. منابع امنیتی می گویند که تصمیم نهایی در مورد خرید احتمالی گرفته نشده است و تل‌آویو به اعمال فشار ادامه می‌دهد.یدیعوت آحارونوت پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳۰ هواپیمای باری و ۳۰ کشتی باری آمریکا حامل تجهیزات نظامی از هفتم اکتبر تا کنون وارد سرزمین‌های اشغالی شده است. در همین حال ران درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی با سفر دیرزو سه شنبه به آمریکا و حضور در کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور درباره مرحله بعدی جنگ در غزه با مقامات آمریکایی دیدار و گفت وگو کرد.

قبل از انجام این سفر وبگاه آکسیوس گزارش داده بود که، یک مقام ارشد آمریکایی در رابطه با حضور درمر در آمریکا، گفت که موضوع اصلی بحث بین وزیر صهیونیستی و مقامات دولت بایدن درباره زمان‌بندی و نحوه ادامه عملیات ارتش (رژیم) اسرائیل در نوار غزه است. از سوی دیگر یک مقام ارشد اسرائیلی نیز اعلام کرد که درمر قرار است با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و اعضای کنگره این کشور دیدار کند. این مقام اسرائیلی افزود: انتظار می‌رود درمر درباره برنامه‌های اسرائیل برای مرحله بعدی جنگ در غزه و همچنین نحوه مدیریت امور این منطقه در دراز مدت در صورت پیروزی (رژیم) اسرائیل در جنگ با حماس، با مقامات آمریکایی گفت وگو کند. به نوشته آکسیوس، یکی از مقامات دولت بایدن با بیان اینکه از تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد خواست تا پس از حماس در حکومت غزه نقش داشته باشند، گفت: بنیامین نتانیاهو قبلاً این ایده را رد کرده بود اما در هفته‌های اخیر، درمر و دیگر مقامات اسرائیلی شروع به صحبت با همتایان آمریکایی خود در مورد آنچه که آنها تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده فلسطین می‌نامند، کرده‌اند.

-    واکنش حماس به گزارش رویترز در مورد پیشنهاد مصر

در حالی بنیامین نتایاهو در مقاله روز دوشنبه خود برای وال استریت ژورنال، شروطی را برای صلح با فلسطینیان تعیین کرده که عضو دفتر سیاسی حماس مجددا اعلام کرد که مذاکره برای مبادله اسرا تنها بعد از توقف جنگ غزه صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، عزت الرشق، عضو ارشد جنبش حماس روز دوشنبه گفت، تا زمانی که جنگ در غزه به طور کامل متوقف نشود، هیچ مذاکره‌ای در مورد مبادله اسرا انجام نخواهد شد. وی تصریح کرد، رهبران حماس قویا در تلاش برای توقف کامل جنگ و کشتارهای دشمن در غزه هستند و ملت فلسطین نیز همین را می‌خواهد و به دنبال آتش‌بس موقت و مقطعی نیست که بعد از آن دشمن جنایات و کشتارهای خود را ازسرگیرد.

الرشق تأکید کرد که جنبش حماس هیچ اطلاعی از آنچه رویترز به نقل از منابع امنیتی مصری منتشر کرده، ندارد. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر مبنی بر اینکه قدرت در غزه را در ازای آتش‌بس دائم رها کنند، رد کردند. منابع رویترز اعلام کردند قاهره پیشنهاد برگزاری انتخابات را داد و تضمین‌هایی را به حماس مبنی بر عدم پیگرد یا محاکمه اعضایش ارائه داد. منابع مصری به رویترز گفتند که حماس هرگونه امتیازدهی جز آزادی اسیران را رد کرد. منابع همچنین اعلام کردند که حماس و جهاد اسلامی با هرگونه امتیازدهی به جز احتمال آزادی اسیران بیشتر مخالفت کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر مبنی بر اینکه قدرت در غزه را در ازای آتش‌بس دائم رها کنند، رد کردند.


 

کلید واژه ها: اسرائیل حماس فلسطین نوار غزه آمریکا توان تسلیحاتی


( ۲ )

نظر شما :