برخاستن وجدان های خفته

فلسطین و بیداری شهروندان ایالات متحده

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۰۲ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
احمدرضا تمدن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همخوانی داستان ورود کریستوف کولُمب به سرزمین آمریکا و نحوه ورود صهیونیست ها به سرزمین فلسطین و استقبال میزبان از میهمان و در ادامه غارت ها و شبیخون های میهمان همه و همه می تواند بستر مناسبی برای تبیین درست موضوع در ذهن شهروندان آمریکایی ایجاد کند. 
فلسطین و بیداری شهروندان ایالات متحده

نویسنده: احمدرضا تمدن

دیپلماسی ایرانی: به واسطه پررنگ شدن حضور شبکه های اجتماعی مختلف میان ساکنین جوامع غربی بخصوص ایالات متحده، علی رغم وجود سانسور سنگین، دیگر نمی توان تمام حقیقت را از پیش روی چشمان مخاطب پنهان کرد. در این مسیر شبکه های اجتماعی جدیدی چون تیک تاک که اساس آن خارج از ایالات متحده قرار دارد و سانسور حقایق در آن به اندازه و شدت شبکه های اجتماعی مستقر در غرب نیست، سهم بسزایی در آگاهی هرچه بیشتر مخاطب داشته است. 

هنگام تلاش برای تبیین یک موضوع در ذهن مخاطب غربی که سال ها تحت سنگین ترین هجمه رسانه های قدرتمند قرار داشته است ابتدا باید ذهن این مخاطب را به درستی درک کرد و با آن آشنا شد سپس برای تفهیم موضوعی خاص، بخصوص موضوعی که سال ها خلاف واقع آن از رسانه های محلی و ملی آن جوامع پخش شده است تلاش کرد. 

آنچه برای شهروند آمریکایی در زندگی روزمره اولویت دارد تأمین مخارج زندگی و استمرار رفاه نسبی اقتصادی و اجتماعی در دراز مدت است. البته در ذهن مخاطب آمریکایی نیز مانند هر انسان دیگری (البته افرادی که در جوامع به نسبت آرام و به دور از جنگ های مستقیم تربیت شده اند) عواطف انسانی و توجه به مفاهیمی چون ظلم و حقیقت زنده و پایدار است. باید در برنامه ای مدوّن، شهروند غربی را به سمت و سویی برد که تنها به اظهار نظر کارشناسان در شبکه های محلی و ملی خود اکتفا نکند و خود برای کشف حقیقت دست به تحقیق و کنکاش میان اخبار روز از سرتاسر دنیا بزند. همچنین با درک مسائلی که برای وی از اهمیت انسانی، اجتماعی، تاریخی و ... برخوردارند می توان راحت تر با وی ارتباط برقرار کرد و نقاط مشترک را پررنگ گرد. برای مثال با کنکاش در ذهن شهروندان آمریکایی (به طور کلی) در می یابیم آنچه موضوع فلسطین را برای مردم ایالات متحده ملموس تر می کند، علاوه بر تأثیر روز افزون شبکه های اجتماعی، تبیین ظلم به مردم فلسطین است در مقایسه با آنچه سال ها قبل برای افرادی چون سرخ پوستان رخ داده است. با وجود علم به اینکه سال ها قبل، مقامات دولتی ایالات متحده و ارتش این کشور دست به نسل کشی گسترده قبایل محتلف سرخ پوستان زدند، مردم آمریکا نسبت به این قشر از جامعه احساس همدردی بالایی دارند و از فرهنگ و رسومات ایشان به خوبی استقبال می کنند و به نوعی نسبت به سرخ پوستان احساس دین می کنند. 

همخوانی داستان ورود کریستوف کولُمب به سرزمین آمریکا و نحوه ورود صهیونیست ها به سرزمین فلسطین و استقبال میزبان از میهمان و در ادامه غارت ها و شبیخون های میهمان همه و همه می تواند بستر مناسبی برای تبیین درست موضوع در ذهن شهروندان آمریکایی ایجاد کند. 

اشاره به قراردادهای متعددی که در طول ده ها سال میان دولت آمریکا و سرخ پوستان منعقد شد اما دولت ایالات متحده به بسیاری از آنها عمل نکرد باز هم مبیّن حقانیت فلسطین در برابر بدعهدی های اسرائیل خواهد بود. سوق دادن اذهان مخاطب غربی به سمت این دست مقایسه ها قطعا در افزایش آگاهی درست وی نسبت به تشخیص جبهه حق از باطل کمک بزرگی خواهد بود. از این رو،  شناسایی حوزه های تأثیرگذار و تأثیرپذیری و منطبق ساختن اهداف با آنها، من جمله تبیین موضوع فلسطین، کمک شایانی به تفهیم حقایق به مخاطب خواهد کرد. 

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا فلسطینیان فلسطین اسرائیل فلسطین و اسرائیل حمله اسرائیل به غزه امریکا و فلسطین امریکا و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :