سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: موضوع مذاکرات در چارچوب عملکرد پیشنهادی سلطان عمان همچنان فعال است

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷ کد : ۲۰۲۲۷۱۷ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
او درباره آنچه برخی رسانه های غربی درباره به تعویق افتادن مذاکرات هسته ای به دلیل بحران غزه که قرار بوده در عمان برگزار شود نیز گفت: «موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و چارچوب عملکردی که سلطان عمان پیشنهاد داده این چارچوب همچنان باز و مفتوح است. البته وضعیتی که موضوع فلسطین ایجاد کرده اولویت ها را جابه جا کرده که بر این مذاکرات نیز تاثیر گذاشته و آن را به تعویق انداخته است. جمهوری اسلامی ایران بر اصل بازگشت همه طرف ها به توافق و عمل به تعهدات به طور کامل پایبند است. این مسیر همچنان مسیر پویایی است ولی امکان دارد که شرایط صرفا افت و خیزهایی را برای آن ایجاد کرده باشد. هر تحول تازه ای ایجاد شود ما به اطلاع رسانه ها خواهیم رساند.»
کنعانی: موضوع مذاکرات در چارچوب عملکرد پیشنهادی سلطان عمان همچنان فعال است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد. 

او در ابتدا به گذشت 24 روز از جنایات و کشتار بی رحمانه شهروندان فلسطینی اشاره کرد و ضمن محکومیت ددمنشانه رژیم صهیونیستی آمار گزارش شده شهادت 8000 فلسطینی را به ملت بزرگ و صبور فلسطین تسلیت گفت و اظهار داشت که با تمام عواطف خود در کنار ملت فلسطین قرار می گیریم و از آنها حمایت می کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری های حقوقی وزارت امور خارجه درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در مجامع بین المللی گفت: «داستان جنایات رژیم صهیونیستی و متحدانش علیه مردم مظلوم اما مقتدر فلسطین داستان دیروز و امروز نیست. رنج 75 ساله ای است که بر فلسطینیان جاری است. خوشبختانه مردم جهانی با توجه به آنچه این روزها در غزه می گذرد به ماهیت نژادپرستانه رژیم صهیونیستی پی برده اند. همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرده اند رژیم صهیونیستی بیش از 20 حمله نظامی به کشورهای مجاور و همسایه خود داشته است و علاوه بر خاک فلسطین، بخش هایی از خاک لبنان و سوریه را نیز در اشغال خود دارد. آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در سازمان ملل که یک سخنرانی حقوقی و مستدل و مطابق با تمام اصول و عرف بین المللی بود، اشاره کردند که رژیم صهیونیستی همه چهار جنایات بین المللی را به طور همزمان بارها مرتکب شده است. پیگیری این جنایات ها یک مسئولیت بین المللی به ویژه بر عهده سازمان ملل است. همچنین دادستان کل دیوان کیفری به رفح رفت و از نزدیک دید که هیچ امکان عبور انسان های بشردوستانه به سوی غزه نیست. جمهوری اسلامی ایران سالهاست که از مجامع بین المللی خواسته است که کمیته تحقیق بین المللی برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل شود و گزارشی به مجامع بین المللی ارائه دهد و جنایاتکاران را برای مجازات معرفی کند. در نشست اخیرشان، آقای امیرعبداللهیان پیشنهادهایی را مطرح کردند که یک کمیته تخصصی متشکل از حقوقدانان بین المللی ذیل سازمان همکاری های کشورهای اسلامی تشکیل بشود و این کمیته اسناد و شواهد را جمع آوری کند و زمینه را برای ارائه این اسناد فراهم آورد تا جنایاتکاران در این ارتباط مورد مواخذه و پیگرد قرار بگیرند. این خواسته جمهوری اسلامی ایران هم در مقر سازمان ملل و هم در مقر سازمان همکاری های اسلامی در جده و هم در دیدارهای مختلف بوده که مطرح شده است. این خواسته افکار عمومی جهان نیز هست که این روزها بیش از هر زمان دیگری در خیابان های اروپا و امریکا حضور دارند و برای پیگیری کیفری ناقضان حقوق ملت فلسطین هستند.»

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه و تماس هایی که در این رابطه با وزیر امور خارجه مصر در جریان است نیز گفت: «ارسال کمک های بشردوستانه مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران جاری بوده و هست. اما توقف جنایات رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داده ایم و همچنین رفع محاصره ظالمانه و ایجاد یک دالان از طریق مرز رفح را خواستار شده ایم. این موضوع در دو دور گفت وگوی تلفنی ما با وزیر امور خارجه مصر و با نماینده صلیب سرخ بین المللی و مسئولان مصر نیز مطرح شده است. در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل متحد و معاون خاورمیانه او این موضوع مطرح و پیگیری شده اما رژیم صهیونیستی بازگشایی بدون پیش شرط مرز رفح را رد کرده است. بر اساس گزارشی که داریم تا کنون تنها 100 کامیون از مرز رفح به نوار غزه ارسال شده است. وزارت امور خارجه در تماس دائم با طرف مصری است و این موضوع را با جدیت پیگیری می کند.»

او درباره آنچه برخی رسانه های غربی درباره به تعویق افتادن مذاکرات هسته ای به دلیل بحران غزه که قرار بوده در عمان برگزار شود نیز گفت: «موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و چارچوب عملکردی که سلطان عمان پیشنهاد داده این چارچوب همچنان باز و مفتوح است. البته وضعیتی که موضوع فلسطین ایجاد کرده اولویت ها را جابه جا کرده که بر این مذاکرات نیز تاثیر گذاشته و آن را به تعویق انداخته است. جمهوری اسلامی ایران بر اصل بازگشت همه طرف ها به توافق و عمل به تعهدات به طور کامل پایبند است. این مسیر همچنان مسیر پویایی است ولی امکان دارد که شرایط صرفا افت و خیزهایی را برای آن ایجاد کرده باشد. هر تحول تازه ای ایجاد شود ما به اطلاع رسانه ها خواهیم رساند.»

وی درباره نشست پیش روی کشورهای حاشیه دریای خزر نیز گفت: «در چارچوب همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوب های چندگانه ای با هدف توسعه همکاری های مشترک هم در زمینه زیست محیطی و هم اقتصادی و هم در زمینه ترانزیتی و حمل و نقلی تعریف شده و نشست های مشترکی میان کشورهای عضو برقرار است. توجه کشورها به این چارچوب به اندازه ای است که کشورهای عضو دیدارهای دو و چندجانبه دارند. در این رابطه مسئولان پرونده خزر در وزارت امور خارجه دیدارهای مفصل و پیاپی ای را طی هفته های اخیر با کشورهای همسایه خزر داشته است. دو نشست مختلف نیز پیش رو داریم که در این نشست ها مباحث اقتصادی و تجاری مورد بحث قرار خواهد گرفت، از جمله سطح آب دریای خزر که جزء دغدغه کشورهای عضو است نیز در این رابطه گفت وگوهای جدی خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات اخیری که گفته می شود به پایگاه های امریکایی در عراق توسط گروه ها مسلح انجام می شود نیز گفت: «هر چه بکارید درو می کنید. حمایت از تنش آفرینی و تنش زایی واکنش خواهد داشت. این موضعی است که ما همیشه اعلام کرده ایم. حمایت از متجاوز و تنش واکنش ملت ها را در پی خواهد داشت. آنچه امریکایی ها بیان می کنند که احیانا مورد حمله قرار گرفته اند، واکنشی از سوی طرف ها، مردمان و گروه هایی است که نسبت به حضور غیرقانونی امریکا اعتراض دارند و از حمایت های بی شائبه ای که از جنایات های اسرائیل انجام می دهد. ما به امریکا توصیه می کنیم که این احساسات را دریابد و بداند که آنچه انجام می شود واکنشی به سیاست های رفتارهای آن است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزار نشست دیگری درباره بحران فلسطین توسط سازمان همکاری های کنفرانس اسلامی و احتمال شرکت وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست نیز گفت: «در سایه تداوم بحران تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد. ما با جدیت به تحرکات دیپلماتیک ادامه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست در سطح منطقه ای یا در سطح کشورهای اسلامی چه در سطح وزرا و چه در سطح روسا حمایت می کند.»

کنعانی درباره موضوع اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز گفت: «با توافقی که میان دو کشور وجود داشت، در آن بازه زمانی، یعنی در تاریخ 28 شهریور، مقامات عراق گزارشی را مبتنی بر همان توافق ارائه دادند و کمیته مشترکی برای نظارت بر اجرای کم و کیف این توافقنامه شکل گرفت و بررسی های میدانی انجام شد و همچنان ادامه دارد. ما هنوز ارزیابی کاملی نداریم که آیا توافق اجرا شده باشد، گفت وگوها همچنان ادامه دارد. مقامات دولت عراق در گفت وگوهای انجام شده در چارچوب روابط بسیار خوب و برادرانه ای که وجود دارد تاکید کرده اند که خود را متعهد به اجرای کامل این توافق نامه می دانند و ما به حسن نیت برادران عراقی اعتماد داریم اما باید ارزیابی مطابق با همان سازوکار باشد که توافق شده است.»

وی درباره سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به روسیه نیز گفت: «سفر آقای باقری سفر از قبل برنامه ریزی شده بود و بنا به دعوت طرف روسی انجام شد. در این سفر درباره مذاکرات رفع تحریم ها، تحولات قفقاز و چارچوب 3+3 و همچنین تحولات جاری در فلسطین و غزه مذاکره و گفت وگو شد. در این سفر که با سفر هیئتی از حماس همزمان شده بود، دیداری نیز میان ایشان با هیئت حماس انجام شد و آخرین تحولات فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ماندن ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف گفت: «ما در این زمینه در داخل کشور سازوکار ملی برای تضمین شفافیت سازوکارهای بین المللی را شکل داده ایم، ما معتقدیم شفاف ترین سازوکار مالی را تبیین کرده ایم و در حال انجام آن هستیم. اطلاع رسانی در این زمینه توسط مجامع ذی ربط انجام خواهد شد.»

کلید واژه ها: ناصر کنعانی نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران غزه حمله اسرائیل به غزه فلسطین فلسطین و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :