طوفان الاقصی شکاف‌های داخلی اسرائیل را تعمیق کرده است

زلزله در کابینه نتانیاهو

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۶۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که با آغاز عملیات طوفان الاقصی اختلافات سابق با محوریت کودتای قضایی نتانیاهو بین مقامات صهیونیستی کنار رفته است و به دنبال ایجاد نوعی اتحاد و انسجام در قالب شکل‌گیری کابینه جنگ یا دولت ائتلاف ملی هستند و در این میان حتی چهره‌های اپوزیسیون هم با کنار گذاشتن انتقادات و اعتراضاتشان حاضر به همکاری هستند اما در لایه‌های عمیق‌تری‌ می‌بینیم این اختلافات نه تنها کنار نرفته است، بلکه شاهد بروز و ظهور سطح عمیق‌تری از اختلافات هستیم. این اختلافات تا جایی پیش رفته که به باور برخی تحلیلگران و ناظران یکی از عوامل تأخیر در آغاز عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه است.
زلزله  در کابینه نتانیاهو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که با آغاز عملیات طوفان الاقصی اختلافات سابق با محوریت کودتای قضایی نتانیاهو بین مقامات صهیونیستی کنار رفته است و به دنبال ایجاد نوعی اتحاد و انسجام در قالب شکل‌گیری کابینه جنگ یا دولت ائتلاف ملی هستند و در این میان حتی چهره‌های اپوزیسیون هم با کنار گذاشتن انتقادات و اعتراضاتشان حاضر به همکاری هستند اما در لایه‌های عمیق‌تری‌ می‌بینیم این اختلافات نه تنها کنار نرفته است، بلکه شاهد بروز و ظهور سطح عمیق‌تری از اختلافات هستیم. این اختلافات تا جایی پیش رفته که به باور برخی تحلیلگران و ناظران یکی از عوامل تأخیر در آغاز عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه است.

در همین راستا و طی روزهای اخیر اختلافات جدی هم بین سران سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی بروز کرده است. اختلافات به حدی عمیق بوده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتسی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اشغالگر مجبور به انتشار بیانیه مشترکی شدند و در بیانیه مشترک خود، از رسانه‌ها درخواست کردند از انتشار آنچه «مطالب دروغ» خواندند، خودداری کنند. در این بیانیه همچنین آمده است که بین این سه مقام صهیونیست، اعتماد کامل و متقابل و همچنین وحدت آشکار در زمینه اهداف وجود دارد. روزنامه یدیعوت آحارونوت اخیراً از جزئیات اختلاف عمیق و بی‌اعتمادی بین ارتش با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و نوشته بود که این امر بر تصمیمات ارتش در تجاوز به غزه بویژه تجاوز زمینی به آن و همچنین موضعگیری درباره اسرا نزد حماس تأثیر گذاشته است.

بی‌بی ‌به کسی اعتماد ندارد

بر خلاف بیانیه مشترک بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و هرتسی هالوی و این ادعا که اختلافی بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی وجود ندارد، اختلافات به قدری پررنگ و عمیق است که روزنامه عبری زبان معاریو هم پیرو گفته یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی اذعان دارند عمق اختلافات تا بدان جا پیش رفته که نتانیاهو به کسی اعتماد ندارد و خود را در میدان جنگ تنها می‌بیند و قبل از اتخاذ هر تصمیمی، بارها آن را بررسی و مرور می‌کند. او همچنین به فرماندهان نهادهای امنیتی اعتمادی ندارد چرا که بعضی از آنها را او تعیین نکرده است. براین اساس، اصلی‌ترین نقطه اختلافات نتانیاهو با سران نظامی صهیونیست درباره ارزیابی وضعیت جنگی، طرح‌های نظامی و تصمیمات مبتنی بر آن است. یدیعوت آحارونوت هم گزارش داد که بحران بی‌اعتمادی میان نتانیاهو و مقامات ارتش و حتی وزیر جنگ وی، یوآو گالانت آنقدر عمیق شده که فعالیت مشترک و هماهنگی میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ را غیر ممکن کرده است.

در همین باره ایسنا به نقل از هاآرتص گزارش داد که سطح بی‌سابقه‌ای از تنش و اختلافات شدید بین نتانیاهو و وزیر جنگ این رژیم شکل گرفته است و هر روز هم به دامنه این اختلافات افزوده می‌شود. این روزنامه عبری زبان نوشت که در پی تشدید اختلاف نظر نتانیاهو با گالانت، نخست‌وزیر این هفته با گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد کل ارتش دیدار و با او در مورد شیوه اداره جنگ مشورت کرده است. این روزنامه اشاره کرد که نتانیاهو مشورت‌هایی نیز در رابطه با احتمال پیوستن اشکنازی به کابینه جنگ انجام داده است. سه منبع آگاه به این مشورت‌ها به هاآرتص گفته‌اند که در صورت پیوستن اشکنازی به کابینه جنگ، صلاحیت‌ او فراتر از یوآو گالانت، وزیر جنگ خواهد بود.

زلزله سیاسی بعداز جنگ

در این میان نکته مهم‌تر آن است که علی رغم پیوستن جریان اپوزیسیون و چهره‌های کلیدی آن به کابینه جنگ نتانیاهو، یقیناً این جریان در آینده مانند آتش زیر خاکستر عمل خواهد کرد. جریان اپوزیسیون و مشخصاً کسانی چون یائیر لاپید، بنی گانتس، نفتالی بنت و آویگدور لیبرمن فعلاً به دلیل شرایط جنگی از ادامه اعتراضات و انتقادات خود به نتانیاهو کوتاه آمده‌اند، اما با فروکش کردن شرایط جنگی شاهد فوران سطح بی‌سابقه و گسترده‌ای از اختلافات داخلی خواهیم بود تا جایی که به اذعان برخی محافل تحلیلی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی به یک زلزله سیاسی بی‌سابقه دچار خواهد شد که به هیچ عنوان قابل قیاس با شرایط هشت ماه پیش نیست، بلکه به مراتب شدیدتر، عمیق‌تر و وسیع‌تر خواهد بود.

در این میان تقریباً تمام کارشناسان و رسانه‌های عبری زبان و غیرعبری زبان معتقدند، بنیامین نتانیاهو بزرگترین قربانی عملی عملیات طوفان الاقصی است و نتیجه این جنگ هر چه باشد، او برای همیشه از ساختار سیاسی حذف خواهد شد. تا همین جای کار هم معاریو فاش کرده، نیمی از ساکنان اراضی اشغالی، کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول شکست عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر می‌دانند. طبق نظرسنجی که این روزنامه عبری‌زبان انجام داده، ۴۹ درصد از ساکنان اراضی اشغالی، کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول شکست عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر می‌دانند و تنها ۲۹ درصد از ساکنان اراضی اشغالی بر این باور بودند که دلیل این شکست ارزیابی نادرست اطلاعاتی از تصمیم‌های جنبش حماس بوده است.

در یک نظرسنجی دیگر روزنامه معاریو که روز جمعه منتشر شده بود، ۸۰ درصد ساکنان اراضی اشغالی و بیش از دوسوم رأی‌دهندگان حزب لیکود بر این باورند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید علناً، مسئولیت رخدادهای هفتم اکتبر را بر عهده بگیرد. بر اساس این نظرسنجی تنها ۸ درصد از ساکنان اراضی اشغالی معتقدند که نتانیاهو مسئولیتی در قبال عملیات طوفان الاقصی برعهده ندارد؛ این در حالی‌است که ۱۲ درصد آنها نمی‌دانند مسئول این حمله کیست

فشار به موازات اختلافات داخلی

علاوه بر تشدید و تعمیق اختلافات داخلی، موضوع دیگر به فشارهای ساکنان اراضی اشغالی بر نتانیاهو باز می‌گردد. از یک سو به گفته روزنامه رأی الیوم، همزمان با نزدیک شدن اجرای تهدیدها مبنی بر حمله زمینی به نوار غزه خانواده‌های صهیونیست‌های اسیر شده در نوار غزه در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و نگران اسرا هستند و به همین دلیل کابینه بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار داده تا گزینه نظامی علیه نوار غزه را کنار بگذارند و به مذاکره روی بیاورند. ناعوم الون از نزدیکان یکی از اسرای صهیونیست در نوار غزه در سخنانی در انتقاد به تهدیدهای مکرر مقامات نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر مبنی بر تلاش برای نابودی جنبش حماس اظهار کرد که «این (آزاد کردن اسرا) باید بالاترین اولویت باشد، نه نابودی حماس، نه کنترل غزه و نه هیچ چیز دیگری.»

کرمل جورنی، فعال سیاسی و از بستگان یکی دیگر از اسرا نیز در این باره گفت: «ما باید با حماس گفت‌وگو کنیم. ما همیشه مجبور نیستیم به جنگ متوسل شویم. ما اسیران فلسطینی زیادی داریم که می‌توانیم آنها را با اسرای خود مبادله کنیم. اگر سربازان ما وارد غزه شوند، افراد زیادی از جمله گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) خواهند مرد.» جاناتان دیکل یک صهیونیست دیگر در این باره تأکید کرد: «ارتش باید آزادی اسرا را در اولویت قرار دهد. کابینه باید هرآنچه می‌تواند انجام دهد تا از اسرا حفاظت کند.»

در سوی دیگر و به رغم شرایط جنگی، اعتراضاتی از سوی شهرک نشینان علیه نتانیاهو شکل گرفته که به تناوب طی ۱۸ روز گذشته پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در نقاط مختلف فلسطین اشغالی برگزار شده است. در تازه‌ترین مورد این اعتراضات، روز یکشنبه هفته جاری تظاهرات صهیونیست‌ها به مقابل محل اقامت رئیس رژیم صهیونیستی کشیده شد. شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی هم خبر داد، برخی از اعضای خانواده خشمگین اسرا به سوی اویشای بن حاییم، مجری تلویزیون که برای پوشش ملاقات آنها با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی حضور یافته بود، حمله کردند. در ویدیوهای ارسالی از این اعتراضات، معترضین این شعار جالب را سر می‌دادند که «حماس کل اسرای صهیونیست را آزاد کند و در ازای آن، بنیامین نتانیاهو را اسیر کند.»

یک روز قبل‌تر هم رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، دو تظاهرات جداگانه با حضور صدها نفر از اعضای خانواده‌های اسرای صهیونیست در اسارت حماس و گروه‌های مقاومت در غزه در تل‌آویو برگزار شد. به گفته این رسانه‌ها صدها نفر از اعضای خانواده اسرای فلسطینی موجود در غزه نیز شامگاه شنبه مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. این افراد با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو از او خواستند به شکست خود در مقابل حماس اعتراف کرده و فوراً از نخست‌وزیری کناره‌گیری کند. این خانواده‌های معترض همچنین خواهان بازگشت فوری اعضای خانواده خود از غزه شدند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی کان از برگزاری تظاهرات خانواده اسرای صهیونیست در غزه علیه سیاست‌های نتانیاهو در تقاطع کاپالان در تل‌آویو خبر داد. به گزارش این رسانه عبری زبان خانواده اسرای صهیونیست در خیابان کاپالان در تل آویو با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو خواستار آزادی اسرای صهیونیست شدند. گفتنی است بیش از ۳۰ هفته شنبه‌ها تقاطع کاپالان محل تجمع معترضین به سیاست‌های نتانیاهو و کابینه وی بود. براساس آخرین آمار اعلام شده توسط سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر به ۲۱۰ خانواده نظامیان خبر اسارت یکی از اعضای آنها اطلاع‌رسانی شده است.
 
وقتی اختلافات تا خصوصی‌ترین لایه‌های زندگی بی‌بی رسوخ می‌کند

اختلافات شکل گرفته بعد از عملیات طوفان‌الاقصی آن قدر عمیق و پیچیده شده که به خصوصی‌ترین لایه‌های زندگی نتانیاهو هم رخنه کرده و خانواده او را هم در بر گرفته است و پیرو این نکته اعتراضات جدی از سوی نظامیان صهیونیست به غیبت پسر نتانیاهو در جنگ مطرح شده است. یائیر نتانیاهو در حالی بابت اقامتش در میامی امریکا مورد انتقاد قرار گرفته که نظامیان ذخیره رژیم صهیونیستی برای رویارویی با حماس به اراضی اشغالی برمی‌گردند. به گزارش روزنامه دیلی میل، پسر ۳۲ ساله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ماه آوریل و پس از آنکه پدرش به او گفت مطالب تحریک‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر نکند، در فلوریدا به سر می‌برد. این در حالی است که به ۳۶۰ هزار نظامی ذخیره صهیونیست فراخوان بازگشت به ارتش رژیم صهیونیستی داده‌اند و آنها باید به اراضی اشغالی برگردند. اما یائیر نتانیاهو همچنان در میامی فلوریداست و این مسأله باعث خشم نظامیان رژیم صهیونیستی و تعمیق اختلافات داخلی شده است.

یکی از این نظامیان که به صورت داوطلبانه در جبهه شمالی رژیم صهیونیستی است، گفت: «یائیر در حالی از زندگی در سواحل میامی لذت می‌برد که من در میدان جنگ هستم. این ما هستیم که زندگی، کار، فرزندان و خانواده خود را ترک می‌کنیم تا از خانواده‌هایمان مراقبت کنیم نه آنهایی که مسئول این وضعیت هستند. برادران، پدران و پسران ما همیشه در میدان نبرد هستند اما یائیر هنوز اینجا نیامده است. این باعث ایجاد اعتماد به نخست‌وزیر نمی‌شود.» یکی دیگر از سربازان مستقر در مرز غزه نیز گفت: «من از امریکا برگشتم و خانه، کار و زندگیم را ترک کردم تا در میدان نبرد باشم. برای من سخت است که اینجا بمانم و کاری نکنم. اما پسر نخست‌وزیر کجاست؟ چرا نیست؟»

یائیر که در دبیرستان، هنرهای نمایشی خوانده به‌جای آنکه سرباز رزمی باشد، سربازی اجباری را گذراند و در بخش سخنگویان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی کار کرد. سربازی برای اکثریت صهیونیست‌هایی که ۱۸ ساله می‌شوند، اجباری است. مردان ۳۲ ماه و زنان ۲۴ ماه به سربازی می‌روند. از نیروهای ذخیره صهیونیست در نقش‌های غیر جنگی نیز استفاده می‌شود، به این معنی که فقدان تجربه یائیر نتانیاهو در میدان نبرد او را به طور خودکار معاف نمی‌کند. روز پنجم اکتبر سال‌جاری میلادی، دو روز مانده به حمله غافلگیرانه حماس مشخص شد که یائیر نتانیاهو می‌خواهد به صورت دائمی در ایالات متحده بماند. هاآرتص هم گزارش داد، یائیر در یک جشن عروسی در تابستان که در لندن برگزار شد شنیده بود که نگران است مقام‌های امریکایی او را به اراضی اشغالی برگردانند چون دولت بایدن نسبت به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سردرگم است.

یک شرکت حقوقی مهاجرتی در امریکا به نام «Wildes & Weinberg» نیز در فیسبوک اعلام کرد که در جریان تماس با دفاترش در تل‌آویو متوجه شده که یائیر نتانیاهو جزو فهرست مشتریان مهم از اراضی اشغالی است. یائیر پس از آنکه صدها هزار اسرائیلی را که علیه تغییرات قضایی به خیابان‌ها آمده بودند، «تروریست» خواند، باعث خشم عمومی شد و دولت امریکا را به دست داشتن در این اعتراضات متهم کرد. این جنجال‌ها درباره پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شده که ادعا می شود این رژیم برای یک حمله زمینی احتمالی در غزه آماده می‌شود.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نتانیاهو نوار غزه طوفان الاقصی یوآو گالانت


( ۵ )

نظر شما :