لبنان و امتحان واپسین

توافق یا فروپاشی

۱۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
چه می‌شود اگر ماموریت لودریان که واپسین امتحان لبنان به شمار می‌رود شکست بخورد؟ مطمئنا باعث می‌شود این کشور در برابر دوراهی خطرناکی قرار بگیرد؛ یا توافق و هم زیستی یا غرق شدن بیشتر لبنان در فروپاشی.
توافق یا فروپاشی

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به زمان بازگشت احتمالی ژان ایو لودریان، فرستاده ریاست جمهوری فرانسه به لبنان در سپتامبر آینده، به نظر می‌رسد که فضا برای گزینه‌ها روز به روز کم‌تر می‌شود و تردیدها در مورد احتمال موفقیت او برای شکستن دیوار بحران و دستیابی به توافقی که به خلاء ریاست جمهوری پایان می‌دهد و لبنان را از بن بستی که ماه‌های طولانی است ادامه دارد خلاص می‌کند، افزایش می‌یابد.

علی‌رغم توافق نظر طرف‌های لبنانی روی قدردانی از تلاش‌های لودریان برای حل بحران اما این تلاش‌ها با تردیدهای زیادی مواجه است که حتی به مخالفت برخی طرف‌های مخالف و جناح‌های مهم کشیده می‌شود. برخی از علل مورد نظر آنها به نگرانی از احیای ابتکارعمل فرانسه مربوط است. ابتکارعملی که در اصل از به قدرت رسیدن و ریاست جمهوری رئیس جریان «مرده» یعنی سلیمان فرنجیه حمایت می‌کند.

منشا این نگرانی‌ها آن طور که مخالفان می‌گویند پیام پرسش‌هایی است که فرستاده فرانسه برای نمایندگان لبنان جدا از دیدار پنج جانبه (در دوحه با مشارکت آمریکا، فرانسه، قطر، مصر و عربستان) ارسال کرد چرا که این پرسش‌ها به دور از آنچه در دیدار پنج جانبه گذشت نیست؛ دیداری که در آن ویژگی‌های رئیس جمهوری بدون نام بردن از نامزدها تعیین شد و این مسئله عملا ابتکارعمل فرانسه را از اعتبار ساقط می‌کند زیرا گزینه رئیس جریان «مرده» را اتخاذ می‌کند.

در نتیجه بسیاری در لبنان به مخالفت برخاستند و می‌پرسند که آیا لودریان در نامه خود به نمایندگان اصلاح سقف موارد ذکر شده در نشست پنج جانبه را خواستار شده است؟ این در حالی است که برخی دیگر تا این حد پیش می‌روند که این نامه را دست‌اندازی به حاکمیت لبنان می‌دانند. اما مسئله‌ای که جریان‌های مخالف نمی‌خواهند بپذیرند این است که نامه لودریان با هماهنگی طرف‌های نشست پنج جانبه صورت گرفته است.

در میان تمام این پیچیدگی‌ها امکان وقوع توافقی نزدیک میان طرف‌های لبنانی در افق دیده نمی‌شود بلکه  برعکس آن درست است. به این ترتیب که به نظر می‌رسد اختلافات جاری بیشتر از آن‌که به ویژگی‌های رئیس جمهوری مربوط باشد به مشکل واقعی دیگری مربوط است؛ اما چه می‌شود اگر ماموریت لودریان که واپسین امتحان لبنان به شمار می‌رود شکست بخورد؟ مطمئنا باعث می‌شود این کشور در برابر دوراهی خطرناکی قرار بگیرد؛ یا توافق و هم زیستی یا غرق شدن بیشتر لبنان در فروپاشی.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان ژان ایو لودریان انتخابات لبنان ریاست جمهوری لبنان انتخاب رئیس جمهوری لبنان فرانسه فرانسه و لبنان بحران سیاسی لبنان بحران اقتصادی لبنان


( ۱ )

نظر شما :