سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: اهانت به احساسات میلیاردها مسلمان به شدت محکوم است/ایران آماده همکاری برای ثبات در قفقاز است

۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۰۲۰۷۹۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران نیز که امروز انجام می شود، گفت: «این سفر در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه کشورمان انجام شده است و در سطوح عالی گفت وگوها انجام خواهد شد. همچنین در این سفر درباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان گفت وگو خواهد شد. ما همواره از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ حمایت کرده ایم.»
کنعانی: اهانت به احساسات میلیاردها مسلمان به شدت محکوم است/ایران آماده همکاری برای ثبات در قفقاز است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت. 

وی در ابتدا اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک را به شدت محکوم کرد و ضمن برداشتن قرآن کریم گفت توهین به قرآن کریم به رمز و سمبل میلیون ها مسلمان است و همه بدانند ما هیچ گاه توهین به ارزش های دینی خود را بر نمی تابیم. او همچنین ایام شهادت اباعبدالله الحسین را نیز تسلیت گفت. 

وی در نخسین پرسش درباره مطالبات مالی ایران از عراق و کره جنوبی گفت: «میزان مطالبات و ارقامش بارها توسط مسئولان ذی ربط کشور و ما و دولت عراق اعلام شده است. متاسفانه زیر سایه تحریم های ایالات متحده تجارت کشورمان با کشورهای دیگر دچار اشکال شده است. برخی کشورها تحت فشارهای سیاسی ایالات متحده از همکاری با ما خودداری کردند. یا کشوری مثل عراق تحت فشارهای دولت امریکا نتوانست پول های ما را به ما انتقال دهد. در این زمینه گفت وگوهایی را با مقامات کره جنوبی و عراق با جدیت انجام شده است. کره جنوبی قول هایی در این زمینه به ما داده است و ما منتظریم دولت کره جنوبی اقدام عملی انجام دهد. در رابطه با عراق، روابط دو کشور روابط بسیار نزدیکی است، دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ما شده، حتی دولت عراق مطالبات ما را به حساب خاص ما در بانک عراقی واریز کرده، امریکا اعلام کرده مجوز انتقال پول از این بانک به خارج از عراق را داده، موضوع با جدیت در حال پیگیری است و مذاکرات فنی و بانکی در حال انجام است تا هر چه سریعتر مطالبات خود را دریافت کنیم.» 

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر مقامات ارشد قطر و عمان طی روزهای گذشته به ایران نیز گفت: «سفر مقامات ارشد کشورهای عمان و قطر به کشورمان بخشی در چارچوب مناسبات دوجانبه و همکاری های این دو کشور با ایران است. ما در روابط بسیار مثبتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داریم. بخشی نیز در چارچوب ابتکارات آنهاست که تلاش دارند برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم ها و همچنین رفع انسداد دارایی های مالی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل زندانیان کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کرده به میز دیپلماسی و مسیر دیپلماسی پایبند است. از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه ای از جمله عمان و قطر هم استقبال کردیم، گفت وگوها در سطوح مختلف ادامه دارد و این یک مسیر دیپلماتیک فعال است. ما نه خوش بین و نه بدبینیم. ما به ظرفیت های دیپلماتیک اعتقاد داریم و این هم یک مسیر دیپلماتیک است.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران نیز که امروز انجام می شود، گفت: «این سفر در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه کشورمان انجام شده است و در سطوح عالی گفت وگوها انجام خواهد شد. همچنین در این سفر درباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان گفت وگو خواهد شد. ما همواره از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ حمایت کرده ایم.»

وی تاکید کرد، ما از تقویت همگرایی و صلح میان آذربایجان و ارمنستان حمایت و استقبال می کنیم. جمهوری اسلامی ایران آماده است از ظرفیت خود برای ثبات و صلح در منطقه قفقاز استفاده بکند.

او درباره بازداشت نفر چهارمی که برخی رسانه ها مدعی شدند و گفته می شود باعث به تعویق افتادن تبادل زندانی میان ایران و امریکا شده است، گفت: «ما همین قدر می توانیم بگوییم که ما تا مرحله اجرا برای تبادل زندانیان پیش رفتیم اما طرف امریکایی ناگهان تغییر عقیده داد و به تعهدات خود عمل نکرد. کشورهایی نیز در این زمینه میانجیگری کرده اند که با حسن نیت بوده و ما از این میانجیگری ها استقبال کرده ایم. مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد. در این میان برخی ادعاها هم مطرح می شود که ملاک مواضع رسمی دولت هاست.»

کنعانی همچنین درباره واکنش ایران به عمل توهین به قرآن کریم و اعلام ایران به خودداری از اعزام سفیر به سوئد گفت: «سفر جدید ایران حتی بلیط خود را تهیه کرده بود اما به دلیل عمل شنیعی که در کشور سوئد انجام شد این سفر لغو شد. ما فعلا از اعزام سفیر به سوئد خودداری کرده ایم. خوشبختانه شاهد یک اقدام جمعی از سوی کشورهای اسلامی هستیم. کشورهای غربی بدانند این حرکت و رفتار یک بربریت نوین به ارزش ها میلیاردها مسلمان در جهان است که قابل قبول نیست.»

وی درباره سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به لهستان نیز گفت: «ما گفت وگوهایی را به خواسته کشورهای اروپایی در سطوح معاونین وزرای امور خارجه در حال انجام داریم که هم در سطح دوجانبه و هم چندجانبه در حال انجام است. ما از این گفت وگوها همواره استقبال می کنیم. در مورد لهستان ما فرصت خوبی در سطوح مختلف برای گفت وگوها داریم. با بعضی از سفرای مقیم ورشو نیز گفت وگوهایی صورت گرفت. این یک مسیر رو به جلوی توام با حسن نیت است.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه امریکا نیز گفت: «دولت امریکا دولتی است که مسئول تخریب روند برجام است. دولتی است که به صورت غیرقانونی از روند برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه غیرقانونی بر کشور ما تحمیل کرده است. به اذعان اعضای برجام دولت امریکا مرتکب نقض برجام شده است. مضافا مقامات دولت امریکا هم بارها و بارها دولت قبلی امریکا را مورد سرزش و ملامت قرار دادند و آن را مسئول تخریب روند برجام دانسته اند. دولت امریکا مسئول وضعیت کنونی برجام است. کشوری که مسئول خطر و تعطیلی اجرای برجام است نمی تواند در موضع طلبکارانه قرار بگیرد و درباره برجام صحبت کند. چنانچه اراده لازم نزد دولت امریکا وجود داشته باشد امکان بازگشت به برجام و جمع بندی مذاکرات وجود دارد. دولت امریکا با اقدامات و اظهارات تحریک آمیز و اتهامات بی پایه و اساسی که وارد می کند درصدد ایجاد خلل در روند مذاکرات است و تلاش دارد بی ثباتی در منطقه ایجاد کند. ما این اتهامات را نمی پذیریم و کاملا مردود می دانیم.» 

کلید واژه ها: ناصر کنعانی نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان


( ۲ )

نظر شما :

کاراباغ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۶
حمایت ازارمنستان یعنی حمایت ازشیطان
مجتبی ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۰
حمایت از ارمنستان حمایت از حق و انسانیت و امنیت و نفی نژاد پرستی و ناامنی است