چرا اسرائیل حمله به جنین را انجام داد؟

جنین، غزه دوم!

۱۳ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی از عملیات نظامی گسترده‌ای به نام «باغ و خانه» به منظور هدف قرار دادن جنین خبر داده، بامداد دیروز دوشنبه در حمله هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به شهر جنین و اردوگاه آن، هفت شهروند فلسطینی شهید و دستکم ۲۵ تن دیگر مجروح شدند که حال چند نفرشان وخیم است. با ادامه درگیری‌ها در جنین رسانه‌های فلسطین از وضعیت وخیم برخی مجروحان خبر داده و اعلام کرده‌اند که نظامیان اسرائیلی مانع از ورود آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان می‌شوند.
جنین، غزه دوم!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی از عملیات نظامی گسترده‌ای به نام «باغ و خانه» به منظور هدف قرار دادن جنین خبر داده، بامداد دیروز دوشنبه در حمله هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به شهر جنین و اردوگاه آن، هفت شهروند فلسطینی شهید و دستکم ۲۵ تن دیگر مجروح شدند که حال چند نفرشان وخیم است. با ادامه درگیری‌ها در جنین رسانه‌های فلسطین از وضعیت وخیم برخی مجروحان خبر داده و اعلام کرده‌اند که نظامیان اسرائیلی مانع از ورود آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان می‌شوند.

منابع محلی اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی ۱۰۰۰ تن از نیروهای خود را از صبح دیروز دوشنبه به سمت جنین اعزام کرده و حمله نظامی گسترده‌ای به این منطقه آغاز شده است .هواپیماهای اشغالگران چندین سایت را در اردوگاه جنین بمباران کردند و این حملات باعث جراحات مختلف شد.به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هواپیماهای اسرائیلی در آغاز عملیات نظامی علیه جنین خانه‌ای را در این شهر با دو موشک هدف قرار دادند.

در همین حال، ارتش رژیم صهیونیستی هم مدعی هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی مقاومت در اردوگاه جنین شد. پس از بمباران، نیروهای زیادی از ارتش اشغالگر با همراهی بلدوزرهای زرهی نظامی، از چندین محور به شهر جنین حمله، اردوگاه جنین را محاصره، راه‌های ارتباطی شهر و اردوگاه را بسته و تعدادی خانه را تصرف کردند. اشغالگران همچنین بر پشت بام ساختمان‌های مشرف به اردوگاه جنین تک تیراندازهای خود را مستقر و برق را قطع کردند. در بخش‌های وسیعی از اردوگاه درگیری مسلحانه بین رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر درگرفت.

رسانه‌های صهیونیست نیز با بیان اینکه حمله به جنین به رهبری آوی بلوت، فرمانده لشکر کرانه باختری در ارتش اشغالگر انجام می‌شود، اعلام کردند که این حمله «خانه و باغ» نامیده شده و ۷۲ ساعت خواهد بود و عمدتاً اردوگاه جنین را هدف قرار می‌دهد. کانال عبری «کان» گزارش داد که عملیات در جنین توسط تیپ کماندویی هدایت می‌شود و تعداد نیروهای شرکت کننده در آن از زمان انتفاضه دوم بی‌سابقه است.

این در حالی است که یک منبع بلندپایه سیاسی به رادیو عمومی عبری زبان گفت: هیچ محدودیت زمانی برای عملیات در جنین وجود ندارد؛ اما فرض اولیه این است که این عملیات از چند ساعت تا چند روز متغیر است. رسانه‌های اسرائیلی همچنین گزارش دادند که بیش از ۱۰۰۰ سرباز در عملیات نظامی در جنین شرکت دارند. وبسایت عبری زبان واللا نیز به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد: عملیات در جنین فعالیت مشترک نیروی هوایی و نیروی زمینی است - نیروهای ویژه ارتش نیز در این عملیات شرکت دارند و جنین را محاصره کرده‌اند، علاوه بر این چندین پهپاد بر فراز منطقه آنجا پرواز می‌کنند. با اینحال ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد ندارد اردوگاه جنین را اشغال کند. این در حالی است که وزیر جنگ این رژیم تاکید کرده، وزارت جنگ برای هر سناریویی آماده است.

-    پاسخ مقاومت

اما یورش صهونیست ها در ادامه با واکنش جدی مقاومت همراه شد. تیپ جنین وابسته به گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای از آغاز عملیات «بأس جنین» برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین خبر داد. این تیپ همچنین از انفجار چند خودروی صهیونیست‌ها در این حمله خبر داد. تیپ جنین در این باره اعلام کرد: مواد منفجره‌ای که برای انفجار خودروهای نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته، برای نخستین بار عملیاتی شده‌اند که موسوم به بمب‌های «طارق۱» هستند.

 به گزارش خبرگزاری شهاب، تیپ جنین در تازه‌ترین بیانیه خود درباره تحولات درگیری در این شهر اعلام کرد که نیروهای آن از صبح دیروز دوشنبه ضربات منحصر به فردی را به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند.  این تیپ همچنین گزارش داد که صبح امروز با انفجار بمب طارق۱ یک خودروی نظامیان صهیونیست را منفجر کرده و در این عملیات خودروی مذکور آتش گرفته و سرنشینان آن کشته و مجروح شدند.

به موازات آن، تیپ گردان‌های شهید عزالدین قسام در شهر جنین نیز اعلام کرد که درگیری مسلحانه شدیدی میان نیروهای این تیپ و صهیونیست‌ها در اطراف اردوگاه جنین در جریان است. همچنین گردان‌های سرایا القدس نیز اعلام کرد که دو پهپاد اسرائیل را بر فراز اردوگاه جنین سرنگون کرده است. یک منبع میدانی نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرده است که نیروهای رژیم صهیونیستی پس از حمله غافلگیر کننده اولیه دیگر قادر به پیشروی نیستند. این منبع افزود که بمب‌های مقاومت بزرگ‌ترین چالش و مشکل برای ارتش رژیم اشغالگر در این حمله است و نظامیان اسرائیل با یک مقاومت جدی مواجه شده‌اند.
مقاومت در نوار غزه هم به طرف‌های بین‌المللی پیامی مبنی بر لزوم توقف فوری تجاوزات به جنین ارسال کرده است.منابع مطلع دیروز به شبکه الجزیره گفتند که مقاومت نوار غزه به این طرف‌ها اعلام کرده است که اگر اسرائیل تجاوزات خود را متوقف نکند، وضعیت تنش به شکل گسترده‌ای تشدید خواهد شد. این منابع همچنین گفتند که مقاومت در پیام خود به طرف‌های بین‌المللی تاکید کرد که می‌تواند به شیوه‌های مختلف و در مکان مناسب به این جنایت پاسخ دهد.

-    ارتش رژیم صهیونیستی «گنبد آهنین» را در مرزهای لبنان و غزه مستقر کرد

به دنبال جنایت بامداد دیروز رژیم صهیونیستی در شهر و اردوگاه جنین، منابع خبری عبری زبان از آمادگی این رژیم برای حملات موشکی احتمالی از نوار غزه در واکنش به این جنایت خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی در این راستا از استقرار سامانه گنبد آهنین در مرزهای لبنان و نوار غزه با پیش‌بینی شلیک راکت‌ها از آنجا و به دنبال بمباران اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری خبر داد.

به گزارش شبکه عبری زبان «کان» در این باره اعلام کرد: یورش به جنین ممکن است که یک تا دو روز ادامه داشته باشد و ارتش برای حملات موشکی احتمالی از نوار غزه آماده است.این شبکه اعلام کرد: تعداد نظامیانی که وارد جنین شده‌اند قابل توجه و بی‌سابقه است.  رادیو ارتش گفت: نهادهای امنیتی در اراضی اشغالی برای احتمال واکنش جناح‌های فلسطینی در غزه و لبنان به نشانه همبستگی با اردوگاه آوارگان جنین آماده می‌شوند.

این منبع افزود: آتشبارهای گنبد آهنین مستقر شده‌اند و ارتش رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی برای تشدید تنش در مقیاس وسیع و حملات فلسطینیان به اهدافی در کرانه باختری است.این رادیو به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده است، گزارش داد: «حتی اگر واکنشی از سوی دیگر بخش‌ها وجود داشته باشد، این موضوع بر طول عملیات در جنین تأثیری نخواهد داشت.»

در این راستا یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه در بازدید از مقر عملیات نظامی در اردوگاه جنین مدعی شد: «ما برای هر سناریویی در همه جبهه‌ها آماده هستیم.»بن آوی بلوت، فرمانده بخش کرانه باختری در ارتش اسرائیل، که در حال حاضر عملیات در جنین را رهبری می‌کند، ادعا کرد: «عملیات کنونی فرصتی برای تغییر واقعیت عملیاتی در کل کرانه باختری است. این اقدام کمپ آوارگان را تضعیف می‌کند. یک بازدارنده بزرگ خواهد بود.»

-    واکنش ها

علاوه بر تحولات میدانی جنایت دیروز صهیونیست‌ها در شهر و اردوگاه جنین به واکنش های سیاسی و دیپلماتیک هم منجر شد. نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی گفت که جنایت صهیونیست‌ها در شهر و اردوگاه جنین و همچنین حملات به مناطق دیگر فلسطین امنیت را برای رژیم اشغالگر اسرائیل به ارمغان نخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری «معا»، محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره اظهار کرد: آنچه در جنین در حال رخ دادن است؛ تلاشی جدید برای برچیدن اردوگاه آن و آواره کردن اهالی آن است، جنین و اردوگاه سرسخت و استوار آن مانند دیگر شهرها، روستاها و اردوگاه‌های ما در برابر رژیم اشغالگر و تهاجمات آن مقاوم و استوار هستند. ملت ما تسلیم نخواهند شد و ما تا پایان این رژیم اشغالگر جنایتکار در جبهه رویارویی خواهیم ماند.

وی گفت: دولت اسرائیل که می‌خواهد مناقشه با ما را از طریق تجاوز حل کند، می‌داند که پیروزی از آن مردم ستمدیده‌ای است که برای آزادی و استقلال خود می‌جنگند، و این نشان می‌دهد که این تجاوز حلقه تکمیلی تروریسم و تجاوزات شهرک‌نشینان تندرو است.

اشتیه همچنین از تمامی کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی خواست که جلوی تجاوزات صهیونیست‌ها را بگیرند و به دلیل حمایت آن از تروریسم و وحشیگری شهرک نشینان، تحریم‌هایی را علیه آن وضع کنند. وی با بیان اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به همراه کشورهای "دوست" در تلاش برای توقف تجاوزات اسرائیل به جنین هستند، ادامه داد: تا حد توان امکانات لازم را برای تقویت مقاومت ملتمان در شهر و اردوگاه جنین فراهم می‌کنیم.

وزارت خارجه اردن و مصر و نیز سازمان همکاری اسلامی و پارلمان عربی در واکنش به جنایت دیروز صهیونیست‌ها در شهر و اردوگاه جنین خواستار مداخله جامعه بین‌الملل برای توقف این جنایات شدند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای حمله وحشیانه نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین را محکوم کرد. وزارت خارجه مصر نیز نسبت به پیامدهای تشدید تنش توسط ارتش رژیم صهیونیستی و تضعیف تلاش‌های قاهره و دیگر شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای برای کاهش تنس در اراضی اشغالی هشدار داد.

پارلمان عربی نیز در بیانیه‌ای به شدت این جنایت را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است: این اقدام رژیم اشغالگر جنایت جنگی علیه یک ملت بی‌سلاح است و ما از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم که هرچه سریعتر حمایت بین‌المللی را برای ملت فلسطین فراهم کنند.

سازمان همکاری اسلامی (شامل 57 کشور) نیز جنایت  رژیم اشغالگر در شهر جنین و اردوگاه آن در شمال کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد. این سازمان در بیانیه‌ای که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد، گفت: جنایات نیروهای اشغالگر اسرائیل در شهر جنین و اردوگاه آن علیه غیرنظامیان بی‌دفاع، کادر پزشکی و مراکز بهداشتی، تخریب زیرساخت‌ها، خانه‌ها و مساجد را به شدت محکوم می‌کنیم.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری دیروز دوشنبه و در واکنش به حملات هوایی ، موشکی و زمینی رژیم صهیونسیتی به شهر جنین گفت: شاهد حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر جنین هستیم. این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار ، مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی، طبیعی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است. این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است. وی با بیان این که تردیدی نداریم که این رژیم یک بار دیگر شکست سختی را از مردم فلسطین متحمل خواهد شد، افزود که جامعه جهانی در حمایت از این مردم و در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد و باید با جدیت به مسئولیت خود عمل کند. مشخصا از سازمان همکاری اسلامی این انتظار وجود دارد که  به مسئولیت خود در این زمینه به صورت جدی و موثر عمل کند.

کلید واژه ها: اسرائیل تیپ جنین جنبش حماس جنبش جهاد اسلامی بنیامین نتانیاهو نوار غزه


( ۶ )

نظر شما :