در بحبوحه چالش های جهانی

هند و مصر به کمک هم فکر می کنند

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۰۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هند در نظر دارد تا شمار تامین کنندگان کودهای کشاورزی کشور را افزایش دهد و به نظر می رسد در این نشست نخست وزیر هند از مصر خواسته باشد تا ظرفیت تولید کودهای کشاورزی خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، مصر بسیار راغب است که به فناوری نظامی و گندم هند دست یابد.
هند و مصر به کمک هم فکر می کنند

نویسنده: ‌کومون تاکشی 

دیپلماسی ایرانی: نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز بیست و پنجم ماه ژوئن در نخستین سفر رسمی خود به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، دیدار و گفت وگو کرده است. سران دو کشور در حالی که با افزایش قیمت مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند،‌ در این دیدار تحکیم همکاری ها در زمینه های دفاعی و تجاری را تایید کردند. سران دو کشور همچنین در این دیدار بر همبستگی بیش از پیش جنوب جهانی (‌کشورهای نوظهور و در حال توسعه با تمرکز بر نیم کره جنوبی) نیز تاکید کردند.

نخست وزیر هند در مسیر بازگشت از ایالات متحده آمریکا ‌ به قاهره پایتخت مصر سفر کرده است. دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه ای درباره مذاکره سران اعلام کرد: «در این نشست سران دو کشور درباره گسترش تجارت و همچنین مبادله کالاهای راهبردی و سرمایه گذاری هند در مصر تبادل نظر کردند.» به نوشته روزنامه های هندی، همکاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر و مسائل دفاعی نیز در دستور کار این نشست قرار داشته است.

هند در نظر دارد تا شمار تامین کنندگان کودهای کشاورزی کشور را افزایش دهد و به نظر می رسد در این نشست نخست وزیر هند از مصر خواسته باشد تا ظرفیت تولید کودهای کشاورزی خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، مصر بسیار راغب است که به فناوری نظامی و گندم هند دست یابد. در این میان، هند هواپیماهای جنگنده چند منظوره هال – تجاس و موشک های زمین به هوای آکاش را که در داخل کشور تولید کرده به معرض فروش گذاشته است. هر چند مصر با کمبود ارز رو به روست ولی با این حال در تلاش می کند که حامی مالی و سرمایه گذار خارجی را جذب کند. همچنین در این نشست ممکن است سران دو کشور درباره طرح احداث بخش ویژه هند در منطقه ویژه اقتصادی کانال سوئز مذاکره کنند. برای شرکت های هندی، ایجاد پایگاهی در مصر که در بین مسیر بنادر غرب هند و اروپا قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است و این امر می تواند زمان حمل و نقل را کوتاه کند و به تغییرات در زنجیره تامین کالاهای اساسی به سرعت پاسخ دهد.

جنوب جهانی از افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و کودهای کشاورزی سخت رنج می برد. هند که خود را سخنگوی جنوب جهانی معرفی کرده همانند مصر در سیاست بین الملل رویکردی «‌بیطرفانه» اتخاذ کرده است. دهه 1960 زمانی که ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق پیرامون حوزه نفوذ خود در مناطق مختلف با یکدیگر در رقابت بودند، هند و مصر کنفرانس غیرمتعهدها را رهبری می کردند و از هیچ یک از دو کشور حمایت نکردند. نشست این بار دو کشور نیز نوعی همبستگی میان کشورهای در حال توسعه است که در انتقاد از روسیه اجتناب می کنند.

منبع: ‌نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر هند مصر و هند نارندرا مودی عبدالفتاح السیسی جنوب جهانی اقتصاد جهانی بحران جهانی


نظر شما :