شی جین پینگ واقعیات را درک می کند

شورش روسیه، کابوسی برای چین

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۰۰ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین هرگز اجازه ایجاد یک ارتش خصوصی مانند واگنر را نمی دهد. او این کار را ارتکاب اشتباهی عجیب توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می داند. اما شاید در خلوت از خود بپرسد که آیا واقعاً می تواند در صورت بروز شورش به همه سازمان های دولتی تکیه کند؟
شورش روسیه، کابوسی برای چین

نویسنده: پیتر اشتورم

دیپلماسی ایرانی: برای دومین بار در بیش از 30 سال گذشته، اتفاقی در روسیه در حال رخ دادن است که به احتمال زیاد برای رهبری چین همانند کابوس است. حکومتی که خود و جهان را متقاعد کرده قوی و شکست ناپذیر است، در معرض یک شورش ظاهرا از پیش پیش‌بینی نشده قرار گرفت. شورشی که سرآشپز سابق کاخ کرملین و رئیس فعلی گروه واگنر مسبب آن بود. 

در سال 1991، نه تنها نظام (که همانند نظامی چینی نیز هست) شوروی، بلکه کل کشور سقوط کرد. اکنون بار دیگر حکومت روسیه آشکارا زیر سوال رفته است. پروگوژین اقتدار حکومت پوتین را زیر سوال برد و ضربه ای بر هیبت وی زد.

برای پکن، درس های آموخته شده از سال 1991 مبتنی بر اعطای رفاه بیشتر به مردم، اما سختگیری بیشتر از نظر سیاسی بود. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین هرگز اجازه ایجاد یک ارتش خصوصی مانند واگنر را نمی دهد. او این کار را ارتکاب اشتباهی عجیب توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می داند. اما شاید در خلوت از خود بپرسد که آیا واقعاً می تواند در صورت بروز شورش به همه سازمان های دولتی تکیه کند؟ چیزی که به نظر می رسد ولادیمیر پوتین بر اساس آن به سرآشپز خود توصیه کرد که یک گروه شبه نظامی تاسیس کند و امکانات لازم را نیز برای او و گروهش فراهم کرد.

بنابراین بقیه جهان نباید به تسهیل سیاست داخلی در چین امیدوار باشند چون گمان کنند آنچه در روسیه اتفاق افتاد ممکن است تلنگری بر متحد چینی اش باشد. با این حال، خوب است که شی جین پینگ از تجربه ولادیمیر پوتین به عنوان یک فرمانده جنگ به مثابه فرصتی برای فکر کردن در مورد اینکه آیا باید به تایوان حمله کند یا خیر، استفاده کند. اوکراین به مدت 16 ماه ثابت کرده حتی کسانی که به نظر ضعیف تر هستند نیز می توانند سرسختانه مقاومت کنند و متجاوز را به دردسر جدی بیاندازند. چه کسی می گوید که تایوان نمی تواند همین کار را انجام دهد، حتی اگر این جزیره کوچک به طور قابل توجهی ارضی کمتری نسبت به اوکراین داشته باشد؟ 

اگر تایپه آشکارا و به خوبی مسلح باشد، می تواند تأثیر مفیدی بر طرفداران جنگ طلب در پکن داشته باشد. اگرچه به نظر می رسد رهبر چین بیش از رئیس جمهوری روسیه واقع گراست و مناسبات و تدابیر لازم را به خوبی درک می کند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین روسیه شی جین پینگ یوگنی پریگوژین پریگوژین شورش در روسیه جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین تایوان بحران تایوان


( ۷ )

نظر شما :

مجتبی ۰۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۸
با برداست از سنت سیاسی رهبران چین، بعید به نظر می رسد تا آینده قابل پیش بینی پکن علیه تایپه دست به تهاجم نظامی بزند. منطق اقنصادی چین که پارادایم اصلی حکمرانی چین معاصر است ایجاب می کند که پکن یک تایوان سالم و دست نخوره می خواهد. همانند هنگ کنگ. حتما شی جین پینگ از تجربه تلخ پوتین در تهاجم به اوکراین درس عمیقی فرا می گیرد همانگونه که دنگ شیائوپینگ از فروپاشی شوروی درس گرفت و در حد مقدورات حفظ حزب کمونیست، آسیب شناسی کرد و اصلاحات عظیم اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردمش را رقم زد.