درباره روسیه و جنگ جهانی جدید

آیا پیش بینی‌های کسینجر درست است؟

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۷۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا
چه بسا هشدارهای کیسینجر در مورد نزدیک شدن جنگ اوکراین به «مرحله‌ای سرنوشت ساز» و خطرات «جنگ جهانی ویرانگر» با تشدید جنگ از سوی کشورهای غربی و تلاش آنها برای گسترش دامنه آن و کشیده شدنش به داخل روسیه از طریق تجهیز اوکراین به تسلیحات دوربرد هم زمان است.
آیا پیش بینی‌های کسینجر درست است؟

دیپلماسی ایرانی: هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین و مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده آمریکا، در آستانه صدمین سالگرد تولد خود – 27 می – در مصاحبه با شبکه خبری CNN هشدار داد جنگ اوکراین در حال نزدیک شدن به مرحله‌ای سرنوشت ساز است. او در مصاحبه‌ دیگری با روزنامه اسپانیایی «ال موندو» نیز نسبت به تمایل برخی برای تجزیه روسیه هشدار داد؛ چرا که به اعتقاد او ممکن است این کار به هرج و مرج اتمی منجر شود که فاجعه ای جهانی به دنبال داشته باشد. وی در این مصاحبه خواستار برپایی صلح از طریق مذاکره به منظور متوقف کردن خطر یک جنگ جهانی ویرانگر شد.

چه بسا هشدارهای کیسینجر در مورد نزدیک شدن جنگ اوکراین به «مرحله‌ای سرنوشت ساز» و خطرات «جنگ جهانی ویرانگر» با تشدید جنگ از سوی کشورهای غربی و تلاش آنها برای گسترش دامنه آن و کشیده شدنش به داخل روسیه از طریق تجهیز اوکراین به تسلیحات دوربرد هم زمان است. این اقدام بی‌سابقه کشورهای غربی می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و جنگ را از روند کنونی خود خارج کند، به ویژه پس از این‌که انگلیس اعلام کرد اوکراین را به موشک‌های دوربرد «سایه توفان» مجهز می‌کند. آمریکا نیز پیش از این اوکراین را به موشک‌های هیمارس با برد 300 کیلومتر مجهز کرده بود؛ اما برد آن را از ترس واکنش روسیه 80 کیلومتر کاهش داد.

به نظر می‌رسد غرب بر گسترش دامنه جنگ پافشاری دارد، در نتیجه خطرات واکنش غیرمنتظره روسیه افزایش می‌یابد. دعوت دو روز پیش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو برای تسریع تحویل تجهیزات نظامی به اوکراین و مجهز کردن این کشور به تسلیحات دوربرد برای مقابله با نیروهای روسی به مثابه ریختن هیزم در این آتش شعله‌ور با نتایجی غیرقابل پیش بینی بود.

میان هشدارهای کیسینجر و آنچه کشورهای غربی انجام می‌دهند، به علت برآورد نکردن عواقب احتمالی واکنش روسیه، این هشدارها به محقق شدن نزدیک‌تر می‌شوند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا امریکا چین جنگ جهانی جنگ جهانی سوم حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و اروپا هنری کیسینجر


( ۹۱ )

نظر شما :

امیر ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰
جالبه هر وقت روسیه در حال شکست های سنگین در میدان است روسها و مخصوصا دوستانشان به دست و پا زدن و ترساندن دنیا میافتن! این ادعا که شکست روسیه باعث میشود این کشور طغیان کند یک پارادوکس و منطق مسخره ای بیش نیست! کشوری که خودش شروع کنند واضح جنگ و متجاوز میباشد و عملا در دنیا منزوی شده و همه حتی دوستانش هم قبول دارند متجاوز میباشد خودش میتواند هر وقت احساس خطر کرد دست از تجاوز بکشد! توقف جنگ در دستان روسیه است و بس! این درخواست که اوکراین و پشتیبانانش که در حال پیروزی برعلیه روسیه هستند دست از این کار بکشند و اجازه بدهند روسیه هر کاری که میخواهد بکند عقل نویسنده آن را زیر سوال میبرد!
ناشناس ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰
سوال اینجاست که غرب چرا اصرار در ادامه درگیری و حتی گسترش آن دارد . شاید یکی از جوابها این باشد که بعد از چند قرن تک خودی ، رقیبی جدید ( چین ) پیدا شده و غرب چاره را در به هم زدن بازی ( دنیا ) می داند بلکه روند جابجایی قدرت در دنیا ، متوقف و یا دستکم سرعتش کاهش یابد .
ناشناس ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۷
به امیر . روسیه شکست نمی خورد . این مالیات دهندگان مفلوک اروپا و آمریکا هستند که شکست خورده و می خورند . تعصب رو بگذار کنار . یکی از اون چشمک زنهای آسمان پر سناره ی بالای سرت مال روسهاست . قد کارتت بازی کن .
رضا ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۹
نمی دونستم کسینجر وزیر سرشناس خارجی آمریکا دوست روسیه است ممنون امیر :))))