تغییر ملایم چین با دیپلماسی جدید

پکن شکست روسیه در اوکراین را محتمل می داند

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۱۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
فایننشال تایمز به نقل از یک منبع ناشناس گفت: چین معتقد است این احتمال وجود دارد که روسیه در جنگ اوکراین پیروز نشود و "از درگیری به عنوان یک قدرت ناچیز" بیرون بیاید که از نظر اقتصادی و دیپلماتیک در صحنه جهانی به شدت تضعیف شده باشد.
پکن شکست روسیه در اوکراین را محتمل می داند

نویسنده: سون هاوبرگ

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه جدید چین به محض روی کار آمدن، اولویت‌های خود را مشخص کرد: چین گانگ در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که پکن آماده است تا "روابط چین و روسیه را بیشتر رو به جلو پیش ببرد." از زمانی که چین گانگ در 30 دسامبر به عنوان دیپلمات ارشد دولت چین انتخاب شد، این اولین دیدار او با یک همتای خارجی بود. چین در این تماس از "همکاری استراتژیک جامع بین چین وروسیه" قدردانی کرد.

تعهد چین به روسیه جای تعجب ندارد: از زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین آغاز شد، دولت پکن به جای جنگ از "درگیری” صحبت می کند و خواستار مذاکره برای توقف کشتار است، اما هیچ قدمی در این راستا بر نمی دارد.

وزیر امور خارجه جدید چین به سیاست سلف خود وانگ یی ادامه می دهد. وانگ در اکتبر گذشته توسط کنگره حزب کمونیست چین به دفتر سیاسی 24 نفره ارتقا یافت و در آنجا همچنان مسئول دیپلماسی چین است. در حالی که وانگ، همراه با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین رهنمودهایی را برای سیاست خارجی چین تعیین می کنند، اجرای آنها بر عهده چین گانگ است.

چین گانگ کار دیپلماتیک خود را در اواخر دهه 1980 در وزارت امور خارجه چین آغاز کرد. در آن زمان، چین شهرتی به دست آورد که تا به امروز با او باقی مانده است: چین یک به اصطلاح "گرگ جنگجو" به حساب می آمد، یک دیپلمات سرسخت که از منافع کشورش با کلمات رکیک و گهگاه لحن تهاجمی دفاع می کرد. با این حال، اخیرا چین به عنوان سفیر در واشنگتن، آشکارا خویشتن دارانه برخورد کرده بود. و این در حالی است که روابط چین و آمریکا در زمان جو بایدن تیره تر شده است.

معلوم نیست آیا چین این لحن جدید و ملایم تر را در وزارت امور خارجه حفظ خواهد کرد یا نه. ساری آرهو هاورن، کارشناس سیاست چین و اروپا در اندیشکده مریکس، از «برخورد جذب کننده» پکن برای «خرید زمان» صحبت می کند.

گزارش فایننشال تایمز نیز در این باره نشان می دهد که سیاست خارجی چین در حال حاضر در حال تغییر است. بر اساس منابعی در محافل دولتی چین، ممکن است پکن حداقل کمی از روسیه دور شود. فایننشال تایمز به نقل از یک منبع ناشناس گفت: چین معتقد است این احتمال وجود دارد که روسیه در جنگ اوکراین پیروز نشود و "از درگیری به عنوان یک قدرت ناچیز" بیرون بیاید که از نظر اقتصادی و دیپلماتیک در صحنه جهانی به شدت تضعیف شده باشد.

الکساندر گابویف، کارشناس روابط چین و روسیه در اندیشکده کارنگی بنیاد صلح بین‌المللی، معتقد نیست که روابط بین پکن و مسکو به این زودی‌ها تغییر کند. گابویف گفت: در سال گذشته، "تجارت بیشتر، تمرینات نظامی بیشتر و تجارت بیشتر" صورت گرفته است. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد چین در حال تغییر مسیر در قبال روسیه است.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین روسیه روسیه و چین جنگ اوکراین امریکا و چین چین و امریکا روسیه و امریکا روسیه و اوکراین چین و روسیه و امریکا چین گانگ وانگ یی


( ۲۳ )

نظر شما :