برنامه بغداد برای جلب رضایت ایران

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۸ کد : ۲۰۱۶۰۹۳ سرخط اخبار

در پی درخواست ایران از دولت مرکزی عراق برای کنترل مرزهایش با ایران یک رسانه عربی به نقل از مسئولان عراقی اعلام کرد که این کشور قصد دارد نیروهایی از ارتش و مرزبانی را در مرزهای ایران مستقر کند.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید به نقل از یک مسئول عراقی اعلام کرد که ایرانی‌ها به کشور عراق اسناد و مدارکی دادند که نشان می‌دهد از خاک این کشور علیه ایران استفاد می‌شود از جمله اینکه برخی مجموعه‌های کرد از خاک اقلیم کردستان به داخل ایران سلاح قاچاق می‌کنند.

این مسئول که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است به سفر اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق اشاره کرد و گفت که سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی موضعش درخصوص انجام عملیات زمینی در داخل خاک عراق و توقف فعالیت گروه های کرد که متهم به دست داشتن در ناآرامی های اخیر ایران هستند، روشن بود.

وی گفت که طرف عراقی به این نتیجه رسیده است که یگان های نظامی از ارتش و نیروهایی از مرزبانی خود را در مرزهایش با ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر مستقر کند.

در این گزارش آمده است که نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز از این برنامه استقبال کرده تا ایران دیگر اقدام نظامی در اقلیم کردستان عراق انجام ندهد.

این مسئول عراقی گفت که ماموریت این نیروهای مستقر در مر ایران و عراق ممانعت از فعالیت مجموعه‌های کرد علیه ایران است اما به نظر می رسد که این برنامه هنوز رضایت ایران را جلب نکرده است.

از سوی دیگر، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که دولت عراق اکنون به طور جدی برای ارسال نیروهای نظامی بیشتر به مرز ایران و عراق تلاش می‌کند و هماهنگی‌هایی میان دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای مشترک در مرزها وجود دارد.

وی گفت که عراق توانایی کنترل کامل مرزهای خود و ممانعت از هرگونه تهدید از خاک این کشور علیه تمام کشورهای منطقه را دارد.

الخفاجی گفت که این سیاست ثابت عراق است؛ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که خاک عراق سکویی برای تعرض به کشورهای دیگر باشد.

همچنین مهدی تقی آمرلی، هماهنگ کننده کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت که دولت محمد شیاع السودانی در پرونده مرزها با ایران جدی است تا برخی طرف‌ها که می خواهند از خاک عراق علیه ایران و یا هر کشور همسایه دیگری عملیات انجام دهند از شکاف‌های موجود در آن جا سوء استفاده نکنند.

وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های موجود میان دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق درخصوص استقرار نیرو در مرزهای ایران و ترکیه تاکید کرد که در این خصوص توافق شده است تا حاکمیت عراق حفظ شود.

آمرلی خاطرنشان کرد که طرف ایرانی پیام هایی مبنی بر استفاده از خاک عراق برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در داخل این کشور به بغداد رسانده است و طرف عراقی نیز ضمن مخالفت با این مساله تاکید کرد که برای ممانعت از به کارگیری خاک عراق برای ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه و یا هر کشور دیگری در جهان تلاش خواهد کرد.

این مسئول عراقی در ادامه گفت که عراق در مرحله آتی گام‌های امنیتی و نظامی در این خصوص خواهد داشت و همه طرف ها از این امر حمایت می‌کنند زیرا در راستای حفظ حاکمیت عراق است.

به گزارش ایسنا، محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق اخیرا در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: موضوع پیشروی زمینی به سمت خاک عراق صحت ندارد و اساسا مطرح نیست. ما به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و برای ثبات، وحدت سرزمین و مردم عراق و برای شکوفایی این کشور اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. عراق یک کشور بزرگ همسایه است، ایران و عراق روابط سیاسی، جغرافیایی، تاریخی و ایدئولوژیکی و همچنین نوار مرزی مشترکی دارند. این اشتراکات، مراودات اجتماعی میان عشایر-کردهای منطقه کردستان و عشایر جنوب عراق و عشایر جنوب ایران را حتمی کرده و همچنین شرایط رفت و آمد آنها میان دو کشور و حتی ازدواج میان کردهای این دو کشور را فراهم کرده است و همچنین باعث شده روابط میان دو ملت عراق و ایران قوی و صمیمی بشود. بنابراین این امکان‌پذیر نیست که ایران دست به عملیات زمینی در عراق بزند. بله، ما با برادران خود در اقلیم کردستان زیاد صحبت کردیم و پیش از این کمیته امنیتی مشترکی بین اقلیم کردستان و مقامات جمهوری اسلامی تشکیل شده بود تا راه‌حلی اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: ما همواره می کوشیم مشکلات را از طریق گفتگو با برادرانمان در عراق حل کنیم. این گروه های تروریستی نژادپرست از قدیم و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی از اراضی اقلیم کردستان به عنوان مقر و اردوگاه آموزشی استفاده کرده و جوانان کرد ایرانی اعم از زن و مرد را برای اهداف نظامی خرابکارانه استخدام می کردند. ما با برادران خود در اقلیم کردستان صحبت می کنیم، روابط نزدیک و مستحکم نباید منجر به آن شود که عناصر تجزیه طلب به خاک ایران نفوذ کنند، نیروهای امنیتی ما را به شهادت برسانند و مراکز امنیتی ما را منفجر کنند. گفتگوهای زیادی انجام شد اما بی نتیجه بود، تصور می کنم گاهی نگاه قوم گرایانه بر مسائل سیاسی یا دیپلماتیک و همسایگی سایه می اندازد، بنابراین مجبور شدیم که از دولت مرکزی عراق بخواهیم در این زمینه مداخله کند.

آل صادق در ادامه درخصوص نشست های ایران و عراق در این زمینه گفت که قبل از روی کار آمدن دولت السودانی ، رئیس هیات عراقی در گفت‌وگوها فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق و با حضور قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی بود و از ایران نیز مسئولین وزارت امور خارجه و دستگاه های امنیتی، در این دیدار درباره مسائل مشترک تبادل نظر کردند و قرار شد که این دیدار تکرار شود. پس از مدتی الاعرجی در راس یک هیات راهی ایران شد و توافقاتی صورت گرفت که اولین آن این بود که حکومت مرکزی مرزهای ایران و اقلیم کردستان عراق را کنترل کند.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا منطقه کردستان عراق با این توافق مخالفت کرده است گفت: نه، موافقت کرد. حتی در مذاکرات پیشین هنگامی که ما با منطقه کردستان عراق گفتگو می کردیم، می گفتند که مراقبت از مرزها جزو مسئولیت های دولت مرکزی است. از این نظر مشکلی نبود. ما از برادرانمان در عراق درخواست کردیم که اینان را خلع سلاح کنند و سلاح را از آنان بگیرند و آنان را از مرزها دور کنند و در عمق منطقه کردستان عراق بروند، در اردوگاه های پناهندگی زیرا آنان را جزو پناهندگان محسوب می کنند و این در حالی است که پناهنده سلاح حمل نمی کند و تمرین نظامی نمی کند و تخریب نمی کند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا در اظهاراتی با اشاره به فعالیت برخی از گروه‌های تروریستی در برخی از نقاط کشور از جمله در برخی از استان‌های غربی کشور و نقاط مرزی اظهار کرد: تروریست‌ها و ضد انقلاب در ۷۶ مرکز در اقلیم کردستان فعال شده‌اند و سلاح‌های آمریکایی‌ و اسرائیلی را وارد کشور کرده‌اند. ما طی هشت هفته گذشته طی دو مرحله در تهران و بغداد با مقامات کشور دوست و برادر عراق و اقلیم کردستان نشست‌های متعددی برگزار کردیم و توافق‌های زیادی را برای این گروه‌های تروریستی به عمل آورده‌ایم.

وی ادامه داد: دوستان در حکومت مرکزی عراق متعهد شده‌اند که این گروه‌های تروریستی را که از ۷۶ نقطه تحرکاتی را علیه امنیت ما در استان‌های غربی آغاز کرده بودند از این نواحی دور کنند و این گروه‌های تروریستی را خلع سلاح کنند. گفت‌وگوها در این زمینه انجام شده است و ما پیگیر این هستیم که توافقات انجام شده اجرایی شود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت مرزها را تضمین کنند دیگر نیازی نیست که ما برای تامین امنیت‌مان و مقابله با تروریست‌ها اقداماتی را انجام دهیم ولی در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل تا زمانی که تهدید از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در کشور همسایه متوجه ما باشد نیروهای مسلح ما برای تامین امنیت حداکثری کشور به اقدامات خود ادامه می‌دهند و ما در دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی نیز به گفت‌وگوها و مذاکرات خود با دولت دوست و برادر عراق ادامه می‌دهیم تا آنها به توافقات و تعهداتی که در این زمینه داده‌اند عمل کنند.


( ۳ )

نظر شما :