خبری از شمش طلا نیست

تاج‌گذاری چارلز سوم تحت تاثیر هزینه‌های زندگی مردم بریتانیا

۲۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۴۵ اخبار اصلی اروپا
اولین تغییر در کاهش تشریفات مراسم تاج‌گذاری کاهش مهمانان این رویداد از ۸ هزار نفر به ۲ هزار شخصیت برجسته است. زمان اجرای مراسم نیز که تا کنون بیش از سه ساعت بوده به تقریبا یک ساعت یا کمی بیشتر کاهش یافته است. تغییر دیگری که در این مراسم احتمالا صورت می‌گیرد به پوشش حاضران مربوط است که به جای استفاده از لباس و پوشش تشریفاتی کت و شلوار به تن خواهند کرد. 
تاج‌گذاری چارلز سوم تحت تاثیر هزینه‌های زندگی مردم بریتانیا

دیپلماسی ایرانی: در حالی که چارلز سوم قرار است مراسم تاج‌گذاری خود در یک موعد در آینده برگزار کند بحران هزینه‌های زندگی در بریتانیا موجب شده که این مراسم از شکوه و تشریفات کمتری نسبت به تاج‌گذاری‌های پیشین برخوردار باشد. 

از دید مورخان کاهش تشریفات برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم می‌تواند وجهه و قدرت نرم بریتانیا را در صحنه جهانی تحت تأثیر خود قرار دهد. 

اولین تغییر در کاهش تشریفات مراسم تاج‌گذاری کاهش مهمانان این رویداد از ۸ هزار نفر به ۲ هزار شخصیت برجسته است. 

زمان اجرای مراسم نیز که تا کنون بیش از سه ساعت بوده به تقریبا یک ساعت یا کمی بیشتر کاهش یافته است. 

تغییر دیگری که در این مراسم احتمالا صورت می‌گیرد به پوشش حاضران مربوط است که به جای استفاده از لباس و پوشش تشریفاتی کت و شلوار به تن خواهند کرد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاهش تشریفات سلطنتی به دلیل احترام به بحران جاری هزینه زندگی است، اگرچه مفسران می‌گویند که این فرصت از دست رفته برای اعمال «قدرت نرم» بریتانیا خواهد بود. 

اندرو رابرتز به میل گفت: «تاج‌گذاری یک بار در یک نسل اتفاق می‌افتد. اگر این مراسم به عنوان یک تاج‌گذاری و کاهش هزینه در نظر گرفته شود، نتیجه معکوس خواهد داشت. این فرصتی برای نمایندگی مردم و ملت در صحنه جهانی است و اگر به هدر برود بسیار ناراحت کننده خواهد بود.»

برنامه‌های این مراسم توسط مقامات سلطنتی «عملیات گوی طلایی» نامگذاری شده است. 

دوک نورفولک، که طراح ترتیبات تشییع جنازه ملکه بود، وظیفه تدارک مراسم کوتاه‌تر و متنوع‌تر را بر عهده گرفته، در حالی که شایعه شده که شاهزاده ویلیام نیز به شدت در آن نقش داشته است. 

برخی از مراسمات محرمانه‌ای که قرار است کنار گذاشته شوند شامل اهدای شمش طلا به پادشاه است، که منبعی ناشناس ادعا کرد که تحت شرایط اقتصادی کنونی «این اتفاق نخواهد افتاد». 

این منبع به میل گفت: «پادشاه بسیاری از بخش‌های تاجگذاری را به رسمیت شناخت که با وجود تغییر جهان در ۷۰ سال گذشته همچنان مداوم مانده است.» 

اندرو رابرتز گفت که تاج‌گذاری لحظه‌ای برای جشن ملی است و استدلال کرد که بریتانیا تنها در صورتی می‌تواند قدرت نرم خود را به طور موثر اعمال کند که مواردی مانند این به خوبی انجام شود. 

یک مسابقه بزرگ مانند تاجگذاری فرصتی برای جلب توجه جهان به بریتانیاست. او گفت که می‌تواند بریتانیا را به طرز شگفت‌انگیزی تبلیغ کند. 

اما اینگرید سووارد، زندگی‌نامه‌نویس سلطنتی، او را مورد سرزنش قرار داد، که گفت اگرچه این روز با تاج‌گذاری ملکه بسیار متفاوت خواهد بود، اما همچنان سهم عادلانه‌ای از تجلیل دارد و مکمل پادشاه برای درک حال و هوای (افکار) عمومی است. 

سرهنگ دوم آنتونی ماتر، که برنامه‌های اولیه برای تاجگذاری پادشاه را آغاز کرد، گفت: «حدود ۷۰۰ همتا وجود دارند، خوب همه آنها آنجا نخواهند بود». 

وی در ادامه افزود: «در مورد نمایندگان مجلس هم همین‌طور، همه آنها حضور نخواهند داشت زیرا او برای آنها تاجگذاری نمی‌کند. او برای مردم تاج‌گذاری می‌کند».

گفتنی است در مراسم تشییع جنازه ملکه بریتانیا نیز انتقادهای بسیاری از هزینه این مراسم آن هم در بحبوحه بحران اقتصادی که اروپا از جمله بریتانیا و انگلیس درنوردیده به عمل آمد، گفته شد هزینه این مراسم بالغ بر سه میلیارد دلار بوده است.

منبع: مترو (انگلیس) – مطالعات اروپا و بریتانیا/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریتانیا انگلیس کینگ چارلز چارلز سوم پرنس چارلز بحران اقتصادی بحران اقتصادی بریتانیا اقتصاد انگیس


( ۳ )

نظر شما :