روابط دو کشور اوج می گیرد

جذابیت های ایران برای روسیه

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۳۵۴۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رجب صفراف، مدیر ارشد مرکز مطالعات ایران معاصر، معتقد است که در حال حاضر، توان فناوری تهران بسیار بالاست، اما هنوز موفق نشده است، به طور کامل، جایگزین شرکای غربی در صنعت هوانوردی روسیه شود.
جذابیت های ایران برای روسیه

نویسنده: سابینا آدلیبا

دیپلماسی ایرانی: هواپیماهای روسی در ایران تعمیر خواهند شد. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که دولت ایران و روسیه قرارداد همکاری را امضا کردند. در حال حاضر، تهران قطعات هواپیماها را به مسکو ارسال خواهد کرد و لاینرهای روسیه قادر خواهند بود، در مراکز تعمیرات ایران نگهداری و تعمیر شوند.

در این میان، تعداد پروازهای مسافربری میان دو کشور تا 35 پرواز در هفته افزایش خواهد یافت. افزون بر آن، مسکو و تهران کار بر راه اندازی سیستم مشابه بین بانکی پرداخت سوئیف را آغاز کرده اند.

رجب صفراف، مدیر ارشد مرکز مطالعات ایران معاصر، معتقد است که در حال حاضر، توان فناوری تهران بسیار بالاست، اما هنوز موفق نشده است، به طور کامل، جایگزین شرکای غربی در صنعت هوانوردی روسیه شود.

به اعتقاد این کارشناس، از مدتها پیش، ایران از لحاظ توسعه فناوری از تمامی کشورهای اسلامی پیشی گرفته است. برای نمونه، در حال حاضر، ایران از لحاظ فناوری نانو، رتبه چهارم را در جهان دارد. ایران از توان علمی و فنی برخوردار است، زیرا این کشور تقریبا 45 سال است که در انزوای بین الملل به سر می برد.

در حال حاضر، ایران در کارخانه های خود هواپیمای مسافربری نمی سازد، اما نمونه هایی از آن وجود دارد. فناوری موشکی بسیار پیشرفته است. ایران به اندازه کافی هواپیماهای بویینگ و ایرباس در اختیار دارد. برای روسیه مهم نیست که ایران چگونه این قطعات را تامین می کند، بلکه مهم این است که بتواند، به روسیه برای خروج از این وضعیت کمک کند.

ایران تکنولوژی پرداختی خود را دارد. سال هاست که این کشور بدون سیستم سوئیفت بین المللی به فعالیت های بانکی خود ادامه می دهد. و این در حالی است که ایران راه حل های فناوری نسبتا خوبی را در اختیار دارد.

آلکسی مالاشنکو، کارمند علمی ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه، می گوید که در اصل، ایران پیشرفت های قدیمی کشورهای غربی را مدرن می کند و آنها را به صورت غیر قانونی، به دست می آورد. در این میان، مالاشنکو باور دارد که در مورد تهران، می توان روی ایمنی چنین محصولاتی حساب کرد.

ایران پیشرفته ترین کشور نیست و فناوری هایی که در اختیار دارد، متعلق به خودش نیست. اینها همان فناوری های غربی ها هستند که این کشور به صورت ماهرانه ای از آنها استفاده می کند و این امر کمک زیادی می کند تا تحریم ها را دور بزند.

افزون بر آن، به زودی، در ایران سیستم پرداخت میر آغاز به کار خواهد کرد. تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست. در پایان ماه مه، رسانه های گروهی با استناد بر وزارت بازرگانی ایران خبر دادند که تهران و مسکو برای تسهیل شرایط تجاری میان دو کشور به توافق رسیده اند. این روند، به ایران اجازه خواهد داد در ازای ارسال قطعات خودرو و توربین های گاز، فولاد روسیه را وارد کند.

منبع: کامرسنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه تهران و مسکو همکاری های اقتصادی ایران و روسیه بوئینگ ایرباس همکاری هوا و فضا


( ۹ )

نظر شما :