فشار انرژی مسکو پیروز شد

شکست اروپا از جنگ روانی روسیه

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۲۸ اخبار اصلی اروپا
روز ۲۱ ژوئیه شرکت بزرگ انرژی روسیه گازپروم اعلام کرد که بعد از ده روز توقف جریان گاز از طریق نورث استریم بار دیگر این فعالیت از سر گرفته می شود. این اقدام به هفته ها شک و تردید پایان بخشید.
شکست اروپا از جنگ روانی روسیه

نام نویسنده: آندره آ موراتوره

دیپلماسی ایرانی: روز 21 ژوئیه شرکت بزرگ انرژی روسیه گازپروم اعلام کرد که بعد از ده روز توقف جریان گاز از طریق نورث استریم بار دیگر این فعالیت از سر گرفته می شود. این اقدام به هفته ها شک و تردید پایان بخشید. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در این رویکرد روسیه قاطعیت نشان می دهند، این کشور را مورد تحریم قرار می دهند و اقتصاد آن را هدف قرار می دهند تا آن را از اقدام جنگی منصرف کنند. لیکن این بحران گاز زمانی صورت می گیرد که کشورهای اروپایی متوجه شدند که در کوتاه مدت جایگزین کردن گاز مسکو بدون مواجهه با یک سونامی انرژی تقریبا ناممکن است. 

این امر حربه فشاری در اختیار روسیه پوتین قرار می دهد که می تواند به راحتی از آن بهره جویی کند. تحرکات نمادین و نمایشی مانند قطع یا کاهش صادرات در قالب یک جنگ روانی علیه غرب صورت می گیرد. با علم به اینکه بازارهای اروپایی که نیازمند انرژی هستند با تنش ها و تردیدها مواجه خواهند شد.

در این میان خود روسیه نفع می برد. اروپا با دقت تمام روی تغییر منابع انرژی در مقایسه با وضعیت کنونی وابستگی بیش از حد به مسکو کار می کند. اما در حال حاضر نمی تواند از آن منصرف شود مگر از باقیمانده واردات شرق بهره جوید.

این وابستگی علنا از سوی اروپا اعلام شده است و کل اتحادیه اروپا متوجه راهبرد جنگ روانی مسکو از همان تابستان 2021 نشده بود. در زمستان گذشته بحران قیمت ها کشورها را متوجه این موضوع کرده بود که چگونه مسکو شمال غرب اروپا را با مقادیری بسیار کمتر از سال های قبل از کرونا تأمین کرد. به ویژه بین سپتامبر و اکتبر 2021 این صادرات به میزان 17 درصد کاهش داشته است. 

از آن زمان جنگ روانی روسیه به پیروزی رسید. بین 13 ژوئن تا 13 ژوئیه قیمت ها از 81 یورو به 181 یورو رسید. روز 21 ژوئیه زمانی که جریان نورث استریم از سرگرفته شد روسیه گاز را به قیمت 160.7 یورو به اروپا می فروخت. اکنون بیش از هر زمان دیگری سقف قیمت ها در بازار داخلی به نظر روشی عملی تر به شمار می آید تا اروپا از حربه ای برای پاسخگویی به تهدید روسیه در عرصه انرژی استفاده کند. باید آگاه باشیم که با راهبرد تحریم ها، حربه انرژی برای روسیه به یک ابزار مجاز فشار تبدیل شده است. باید از آن مانع شد که مسکو بتواند از آن به طور مداوم بهره جوید.

نام نشریه: ایل جورناله (ایتالیـا)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه اروپا اتحادیه اروپا روسیه و اروپا روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین گاز روسیه نورد استریم


( ۷ )

نظر شما :