بالون‌ها، سلاح جدید ارتش آمریکا برای مقابله با چین و روسیه

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۲۰۱۳۰۰۳ سرخط اخبار

بر اساس گزارش نشریه پولیتیکو، پنتاگون در طرح جدیدش برای پیشی گرفتن از رقبایش یعنی چین و روسیه در حوزه تسلیحات به سراغ بالون‌ها رفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه پولیتیکو، در این طرح قرار است بالون‌های با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا بین ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار پایی به شبکه تجسسی گسترده پنتاگون اضافه شده و احتمالا برای رصد تسلیحات مافوق صوت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شاید این ایده ممکن است شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما اسناد مرتبط به بودجه‌ پنتاگون نشان می‌دهند که این فناوری قرار است از جامعه علمی وزارت دفاع آمریکا به بخش خدمت نظامی منتقل شود.

تام کاراکو، کارشناس ارشد برنامه امنیت بین‌المللی و مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی گفت: تجهیزات مختص ارتفاعات بالا یا بسیار بالا مزایای زیادی از جمله استقامت در استقرار، قابلیت مانور و همچنین انعطاف‌پذیری برای محموله‌های متعدد دارند.

پنتاگون به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ادامه می‌دهد زیرا ارتش آمریکا می‌تواند از این بالون‌ها برای ماموریت‌های مختلف استفاده کند.

طبق اسناد بودجه، پنتاگون در دو سال گذشته حدود ۳.۸ میلیون دلار برای پروژه‌های بالونی هزینه کرده و قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۳ میزان ۲۷.۱ میلیون دلار را صرف کار به روی برنامه‌های متعدد کند.

در همین حال، پنتاگون در حال کار روی برنامه سلاح‌های مافوق صوت خود به‌رغم شکست جدیدترین آزمایشش در زمینه این سلاح‌ها در روز چهارشنبه است. یک دورنمای روشن برای آمریکا این است که بالون‌ها می‌توانند به ردیابی و بازدارندگی در قبال سلاح‌های مافوق صوت در حال توسعه توسط چین و روسیه کمک کنند.

چین در ماه اوت پنتاگون را با آزمایش کردن یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که تقریباً در فاصله ۲۲ مایلی هدف خود را از دست داد، غافلگیر کرد.

روسیه در پاسخ به خروج آمریکا از معاهده موشک‌های ضد بالستیک در سال ۲۰۰۲، توسعه تسلیحات مافوق صوت را شدت بخشید. دولت روسیه ادعا کرد که در حمله به اوکراین در ماه مارس، یک موشک مافوق صوت شلیک کرده و اولین استفاده از این تسلیحات در نبرد را رقم زده است.

یکی از راه‌های خدمت‌رسانی بالون‌ها ایجاد مکملی برای ماهواره‌های گران قیمت در زمینه ردیابی موشک‌هاست. بالون‌هایی به شکل قطره داده‌های پیچیده را جمع‌آوری کرده و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ناوبری می‌کنند.

برای سال‌ها، وزارت دفاع آمریکا آزمایش‌هایی را با استفاده از بالون‌های مخصوص ارتفاع بالا و پهپادهای با انرژی خورشیدی برای جمع‌آوری داده‌ها، فراهم کردن ارتباطات مخصوص نیروهای زمینی و کاهش مشکلات ماهواره‌ای انجام داده است. پولیتیکو در اسناد توجیه بودجه مربوط به وزارت دفاع آمریکا کشف کرد که پنتاگون بی سر و صدا پروژه‌های بالونی را به سمت به کارگیری در ارتش برای جمع‌آوری داده‌ها و انتقال اطلاعات به هواپیماها می‌برد.

سال ۲۰۱۹ پروژه‌ای تحت عنوان "کلد استار" با هدف تعیین مکان قاچاقچیان مواد مخدر گزارش شد. در آن زمان، پنتاگون ۲۵ بالون نظارتی را در ایالت داکوتای جنوبی به عنوان بخشی از یک مانور به هوا برد.

پنتاگون به پولیتیکو تأیید کرد که برنامه "کلد استار" به بخش خدمت نظامی انتقال یافته است. با این حال وزارت دفاع آمریکا جزئیات مربوط به این برنامه را به بهانه اینکه طبقه‌بندی شده است، فاش نکرد. زیرا برنامه مذکور طبقه‌بندی شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، پنتاگون در یک ابتکارعمل دیگر با هدف به خدمت گیری این فناوری در حال اجرای مانورهایی برای ارزیابی نحوه ترکیب بالون‌های مخصوص پرواز در ارتفاع بالا و ماهواره‌های تجاری، در یک حمله‌ تحت عنوان برنامه "زنجیر کشتار" است.


( ۴ )

نظر شما :