احتمال توافق از ۹۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است

ظاهرا اسرائیل توانسته نظر امریکا برسر سپاه را تغییر دهد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۵۸۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دستیار نفتالی بنت می گوید: ظاهرا آمریکا از حذف نام سپاه از فهرست تروریستی، عقب کشیده و این یک دستاورد دیپلماتیک برای اسرائیل است. البته این به معنی جلوگیری از توافق هسته ای با ایران نیست.
ظاهرا اسرائیل توانسته نظر امریکا برسر سپاه را تغییر دهد

نویسنده: بن کاسپیت Ben Caspit

دیپلماسی ایرانی: یک دستیار نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل می گوید: «ایرانی ها از نزدیک قیمت های نفت و گاز در بازار جهانی را رصد می کنند و می دانند که کشور روزانه چه مقدار به خاطر پافشاری بر حذف نام سپاه از فهرست تروریستی، زیان می بیند. همچنین با توجه به گرایش پایه آمریکا به امضای یک توافق، ماجرا هنوز پایان نیافته است اما فعلا ما می توانیم خوشحال باشیم که یک دستاورد مهم داشته ایم و به تلاش برای جلوگیری از احیای برجام ادامه می دهیم.»

تا همین چند هفته پیش، دستیاران نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق هسته ای را تا 95 درصد و برخی حتی صد در صد می دانستند. آنها می گفتند که متن آماده توافق، با خودکار روی میز است و فقط منتظر امضاست. اما اکنون، برآورد اسرائیل، این احتمال را پنجاه پنجاه می داند. تنها مانع امضای توافق هم بر سر حذف نام سپاه از فهرست تروریستی است.

این دستیار بنت می گوید: "ما این کار (منصرف کردن آمریکا) را آشکارا انجام دادیم بی آنکه پشت سر دولت بایدن برویم و بی آنکه کارزار رسانه ای راه بیندازیم. به یک روش محترمانه که آمریکایی ها هم آن را درک کردند."

بنت به موقع متوجه شد که پاشنه آشیل گفت وگوهای آمریکا و ایران، همین مسئله سپاه و فهرست تروریستی است. وزیر امور خارجه اش را خواست و هماهنگ با هم کارشان را پیش بردند. از اهرم هایی که در کنگره داشتند استفاده کردند، کسانی را که مخالف امتیاز دادن به سپاه بودند را شناسایی کردند و به سراغشان رفتند و گفت وگوهایی طولانی را با مقام های ارشد دولت آمریکا برگزار کردند. مایک هرتزوک، سفیر اسرائیل که از احترام بالایی در واشنگتن برخوردار است هم در این زمینه نقش مهمی داشت.

اکنون هم به رغم عقب نشینی سیاسی آمریکا، بنت همچنان فشار سنگینی را متوجه مشاوران بایدن کرده است. البته آنتونی بلینکن و رابرت مالی واکنش نشان دادند اما اختلاف درونی دولت آمریکا بر سر این موضوع، با گفت وگوی تلفنی 24 آوریل نفتالی بنت و جو بایدن، آشکارا به سود اسرائیل حل و فصل شد. یک دیپلمات اسرائیلی به المانتیور گفت: "سرانجام، پیشرفتی حاصل شد که موید (تاثیر) رابطه اعتمادآمیز است که کار را یکسره کرد."

یکی از دستیاران نخست وزیر اسرائیل می گوید: «کاخ سفید صداقت بنت را می پسندد. وی تلاش نکرد که رئیس جمهوری را دور بزند. همه حقیقت را به او گفت و با او رو راست بود.»

خود نفتالی بنت هم به دستیارانش گفته است: "رئیس جمهوری آمریکا می داند که من او را فریب نمی دهم. چه وقتی بر سر چیزی توافق داریم یا وقتی توافق نداریم. من او را شرمنده نمی کنم، به او حمله نمی کنم و حقیقت را به او می گویم و صادقانه درباره بهترین مسیر پیش روی، با او صحبت می کنم. رئیس جمهوری هم این را می پسندد و درک می کند."

این منبع اسرائیلی کل ماجرا را این گونه خلاصه می کند: "ما جنگ را نبرده ایم اما نبرد این مرحله را بردیم. رابرت مالی و آنتونی بلینکن هنوز هم امید دارند که توافق را امضا کنند. آنها هم صادقانه نظرشان را به ما می گویند و ما به آن احترام می گذاریم."

المانیتور دریافته که در جریان دیدار این هفته ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل از واشنگتن، سناریوهای مختلف اسرائیل به عنوان جایگزین های توافق هسته ای، در اختیار مقام های آمریکایی قرار گرفته است. این منبع اسرائیلی می گوید: "بزرگترین نگرانی مقام های آمریکایی این است که اگر توافقی صورت نگیرد چه خواهد شد و به همین دلیل است که ما بر سناریوهای مختلف کار کردیم. این یک دیدار مهم بود."

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و امریکا امریکا و اسرائیل توافق هسته ای احیای برجام بازگشت امریکا به برجام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپاه حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی


( ۱۲ )

نظر شما :