انتظار افزایش رایزنی ها ظرف روزهای آینده

به اعتقاد ناظران هنوز برای توافق امید هست

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۷۲۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
هنری راوم می گوید که انتظار دارد در هفته های آینده، انرژی زیادی توسط میانجی ها، بویژه اروپایی ها و البته کشورهای منطقه، صرف یافتن راهی خلاقانه برای ختم این داستان بشود.
به اعتقاد ناظران هنوز برای توافق امید هست

نویسنده: پیتر کِنیون PETER KENYON

دیپلماسی ایرانی: آری شاپیرو ARI SHAPIRO در زمینه وقفه پیش آمده در مذاکرات وین میان ایران با ایالات متحده و عدم رسیدن به توافق نهایی و بازگشت ایالات متحده امریکا به برجام می گوید: گفت و گوهای هسته ای ایران، هیچ گاه به آسانی پیش نرفته است بویژه در روزهای اخیر. جنگ اوکراین، کشورهای درگیر گفت وگوهای وین را متوجه خود کرد، آن هم درست در شرایطی که به نظر می رسید که توافق نزدیک است. سپس درخواست تازه ایران برای حذف نام سپاه از فهرست تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شد. در حال حاضر گفت وگوها طولانی شده و بیش از آنچه انتظار می رفت طول کشیده است.

در پاسخ پیتر کنیون، خبرنگار ان پی آر در استانبول ترکیه می گوید: این موضوع، سال ها تلاش دیپلماتیک را به آزمون گذاشته است. ایالات متحده آمریکا هنوز هم بر این باور است که احیای برجام ارزش اش را دارد و می تواند به برنامه هسته ای ایران چارچوب دهد.

صنم وکیلی تحلیلگر اندیشکده چاتهام هاوس در لندن نیز می گوید که حذف نام سپاه، هیچ تفاوتی عملی از حیث ابزارهای آمریکا در برخورد با سپاه پاسداران ندارد بلکه یک مسئله نمادین است. تهران فکر می کند اکنون که واشنگتن بر جنگ اوکراین متمرکز است، فرصت خوبی فراهم شده تا هر امتیازی می تواند به دست آورد. تهران همچنین نگران است که با بازگشت دونالد ترامپ یا فردی مثل او در سال 2024، احیای برجام بیش از دو سال دوام نیاورد.

هنری راوم از گروه یوروسیا مستقر در واشنگتن نیز می گوید: "فکر می کنم که هنوز دستیابی به توافق از عدم توافق محتمل تر است. هنوز طرف آمریکایی علاقه زیادی نشان می دهد و طرف ایرانی هم بی علاقه نیست اما به یک تلاش واقعا متمرکز و خلاقانه دیپلماتیک برای پل زدن این شکاف نیاز است. بنابراین انتظار دارم در هفته های آینده، انرژی زیادی توسط میانجی ها، بویژه اروپایی ها و البته کشورهای منطقه، صرف یافتن راهی خلاقانه برای ختم این داستان بشود."

منبع: ان پی آر / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات وین ایران و امریکا برجام احیای برجام بازگشت امریکا به برجام حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


( ۷ )

نظر شما :