واقعه ای که درس عبرت است

درس های شورش زندان گویران برای فرانسه

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۹۵۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اگرچه زندان گویران هیچ زندانی فرانسوی نداشت، پاریس از تامل در  درس های چنین حمام خونی سود می برد. در ژوئن ۲۰۱۹، فلورانس پارلی در مورد «نسل بعدی قاتلان» از «داعش» هشدار داده بود. شورش گویران به تازگی شفافیت این تحلیل مبهم را تایید کرده است.
درس های شورش زندان گویران برای فرانسه

نویسنده: ژان پییر فیلیو

دیپلماسی ایرانی: فرانسه با عبرت گرفتن از حمله بیستم ژانویه نیروهای جهادی‌ به زندان اصلی کردها در سوریه که با صدها قربانی آغاز شد، سود خواهد برد.

نیروهای دمکراتیک سوریه به مدیریت حدود 12هزار زندانی از نیروهای جهادی سوری و عراقی و حدود پنجاه کشور دیگر مجبور شده اند. امریکا زندانی های جهادی با ملیت امریکایی را به کشورشان بازگرداند. رئیس‌جمهوری امانوئل مکرون، تصمیم گرفت ده‌ها زندانی فرانسوی را در آن جا رها کند. علاوه بر این زندانی ها، بیش از صد زن و حداقل دویست کودک فرانسوی در کمپ های گسترده در شمال شرق سوریه که حدود 70 هزار نفر در آن جمع شده اند، به سر می برند. 

حدود دو هفته است که زندان گویران که نیروهای دمکراتیک سوریه آن را در جنوب شهر حسکه اداره می کنند، هدف حمله داعش قرار گرفته است. چنین هماهنگی در مورد میزان نفوذ داعش حتی در داخل زندان‌های کردستان بسیار گویاست. دویست مهاجم جهادی با کمک همدستان خود توانستند کنترل زندان گویران با حدود پنج هزار نفر از زندانی های آن را به دست گیرند و بعد از این کار آنها را فراری دهند.

مداخله امریکا با هلیکوپترها، خودروهای زرهی و کماندوهای زمینی، در تسخیر تدریجی زندان توسط نیروهای دمکراتیک سوریه  تعیین کننده بود که از تسلیم شدن حدود سه هزار نیروی جهادی خبر دادند.

به گزارش دفتر حقوق بشر سوریه، در درگیری های بیست و نهم ژانویه حداقل 260 (180 نیروهای جهادی، 73 مبارز کُرد و 7 غیرنظامی) کشته شدند و احتمال افزایش این رقم نیز وجود دارد.

اگرچه زندان گویران هیچ زندانی فرانسوی نداشت، پاریس از تامل در  درس های چنین حمام خونی سود می برد. در ژوئن 2019، فلورانس پارلی در مورد «نسل بعدی قاتلان» از «داعش» هشدار داده بود. شورش گویران به تازگی شفافیت این تحلیل مبهم را تایید کرده است.

نیروهای کرد که بدون هیچ گونه قید و شرطی در این زمینه از سوی امریکا حمایت می شوند، از کشورهای اروپایی می خواهند تا از زیر بار زندانی های جهادی از ملیت خود خلاص شوند. بعید است که این درخواست، که در گذشته مورد توجه قرار نگرفت، اکنون شنیده شود.

رهبر جدید داعش قصد دارد با حمله ای مانند گویران، قدرت ارتش سایه خود را تثبیت کند، در حالی که در انتظار بازپس گیری پایگاه سرزمینی است. تفاوت سال‌های 2007 و 2022 در این است که شورشیان جهادی، با وجود سقوط «شبه خلافت»، اکنون ده برابر بیشتر هستند.

به نظر می رسد پویایی تروریستی که فرانسه در سال های اخیر از آن بسیار آسیب دیده، از خاورمیانه شروع شده است، حتی اگر در این مرحله محدود بماند. این کمترین درس فاجعه گویران است.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فرانسه کردهای سوریه داعش زندان گویران فرار داعشی ها فرانسه و سوریه


( ۵ )

نظر شما :