سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

موضع ثابت ما محکومیت ترور نخست وزیر عراق است/مذاکرات ایران و عربستان به جمع بندی نرسیده است/ایران از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می کند

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶ کد : ۲۰۰۷۴۲۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره اینکه بعضی رسانه های ایرانی ترور نخست وزیر عراق را مشکوک و مبهم دانسته اند گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان می کنند و این مواضع رسمی جمهوری اسلامی است. جامعه ایران یک جامعه پر از گفت وگوست که زیبایی های خود را دارد. من از همه دعوت می کنم به ثبات و حفظ امنیت عراق کمک کنیم و اجازه ندهیم امنیت این کشور خدشه دار شود و عراق دچار بی ثباتی شود. وی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز گفت: در فضای رسانه ای نباید به آنچه گفته می شود پرداخت چرا که هنوز به نقطه ای نرسیده ایم تا بتوانیم آن را جمع بندی بدانیم برای همین هنوز نباید درباره مفاد گفت وگوها سخن بگوییم و بگذاریم این جزئیات به رسانه ها کشیده شود تا به مانعی در گفت وگوها تبدیل شوند. گفت وگوهای ما با عربستان سعودی دوجانبه و بر سر موضوعاتی که مورد اختلاف دو کشور است، انجام شده و ادامه دارد. ما منتظر جدیت هستیم تا بتوانیم مسیر پیش رو بهتر حدس بزنیم.
موضع ثابت ما محکومیت ترور نخست وزیر عراق است/مذاکرات ایران و عربستان به جمع بندی نرسیده است/ایران از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می کند

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در ابتدا به مرور گاه شمار هفته گذشته سیاست خارجی پرداخت. او گفت از ابتدای 10 آبان رایزنی دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در ایران را داشتیم. همچنین در 12 آبان ماه انتقال برخی از محکومین در تایلند را داشتیم. در 13 آبان ماه تماس تلفنی وزرای امور خارجه عراق و سوریه با آقای امیرعبداللهیان را داشتیم. همچنین تعدادی از وزرای امور خارجه از جمله چین و سوریه را داشتیم که جویای حال آقای امیرعبداللهیان بودند. تماس وزیر امور خارجه آذربایجان با وزیر امور خارجه کشورمان را داشتیم که درباره رفع سوء تفاهم ها گفت وگو شد. همچنین تماس وزیر امور خارجه چین را نیز داشتیم.
وی سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. 

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره اینکه بعضی رسانه های ایرانی ترور نخست وزیر عراق را مشکوک و مبهم دانسته اند گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان می کنند و این مواضع رسمی جمهوری اسلامی است. جامعه ایران یک جامعه پر از گفت وگوست که زیبایی های خود را دارد. من از همه دعوت می کنم به ثبات و حفظ امنیت عراق کمک کنیم و اجازه ندهیم امنیت این کشور خدشه دار شود و عراق دچار بی ثباتی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز گفت: در فضای رسانه ای نباید به آنچه گفته می شود پرداخت چرا که هنوز به نقطه ای نرسیده ایم تا بتوانیم آن را جمع بندی بدانیم برای همین هنوز نباید درباره مفاد گفت وگوها سخن بگوییم و بگذاریم این جزئیات به رسانه ها کشیده شود تا به مانعی در گفت وگوها تبدیل شوند. گفت وگوهای ما با عربستان سعودی دوجانبه و بر سر موضوعاتی که مورد اختلاف دو کشور است، انجام شده و ادامه دارد. ما منتظر جدیت هستیم تا بتوانیم مسیر پیش رو بهتر حدس بزنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر جیک سولیوان، مشاور شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده که گفته است کشورش آماده بازگشت به برجام است اما ایران هنوزه اراده ای برای بازگشت به برجام از خود نشان نداده است، گفت: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی تواند اظهاراتی را منتسب کند یا خواسته خود را تحمیل کند. خوشحالیم که دائما اظهارات خود را برای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام سخن می گویند. اما آنچه مهم است عمل است که آنچه از آنها دیده ایم برخلاف جهت اعلامی آنها بوده است. آمریکا اولا باید بپذیرد که مقصر این وضعیت است و باید از این مسیر برگردد و برای انجام این کار باید همه تحریم ها را یک جا و به صورت موثر بردارد و تضمین دهد دیگر هیچ دولتی در ایالات متحده جهان را به سخره نخواهد گرفت و بار دیگر چنین مشکلی را برای جامعه جهانی به وجود نخواهد آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت امریکا به برجام نیز گفت: امریکا عضو برجام نیست مسیر بازگشتش از اطمینان 1+4 و رفع تحریم ها می گذرد. مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز خواهد شد. تیم مذاکرات به ریاست آقای باقری هدایت خواهد شد. این تیم ترکیبی از ارگان های متخصص و ذی ربط خواهد داشت که مذاکرات را پیگیری و اداره خواهند کرد.

خطیب زاده درباره سفر احمد مسعود به ایران گفت: این سفرها با آگاهی کامل جامعه مدنی و دولتی و آگاهانه انجام شده است و می شود. مدیرکل برق افغانستان هم به ایران سفر داشته و به زودی سفری از سوی مقامات ایران به افغانستان انجام خواهد شد. این سفرها بوده و به طور مرتب انجام خواهد شد و امر غیرمتداولی نیست.

وی درباره وضعیت پیش آمده پیرامون عراق بعد از انتحابات این کشور گفت: آنچه مهم است، حفظ آرامش و ثبات در عراق است. همه گروه ها باید تلاش کنند که شاهد ثبات در عراق باشیم. طرف هایی هستند که می خواهند انتقال قدرت در عراق با تنش صورت بگیرد. ما از ثبات و استقرار عراق کاملا حمایت می کنیم. ایران از همه ظرفیت خود برای کمک به عراق و برقراری ثبات آن کمک خواهد کرد.

خطیب زاده همچنین گفت: اصل حاکم بر توافقات در وین این است که تا همه چیز توافق نشده هیچ توافقی نشده، است. این اصل از ابتدا گفته شده و اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری می شود. تنها مسیری که الآن وجود دارد مسیری است که جمهوری اسلامی ایران و 1+4 اطمینان حاصل پیدا کنند تا عضوی که از برجام خارج شده الآن به تعهداتش پایبند است. باید از رفع تحریم ها اطمینان حاصل شود.

خطیب زاده درباره همکاری های ایران و ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه در تمامی زمینه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همکاری نزدیک دارند و این همکاری ها باید ادامه یابد. البته ظرفیت دو طرف بیشتر از این حرف هاست و ما امیدواریم با برنامه ریزی هایی که انجام شده و طرح هایی که برای گسترش روابط تعریف شده این روابط بیش از پیش گسترش یابد.

وی درباره نحوه تعاملات ایران و آذربایجان نیز گفت: ما طی سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال سرزمین آذربایجان بودیم و همواره از حاکمیت و استقلال این کشور حمایت کرده ایم. سال گذشته در جریان جنگ آذربایجان با ارمنستان از آزادسازی سرزمین های آذربایجان حمایت کردیم و امسال نیز در سالگرد این اتفاق به طرف آذربایجانی این پیروزی را تبریک گفتیم. آنچه اکنون میان ایران و آذربایجان در جریان است عبور از سوء تفاهمات است. گفت وگوهای مفصلی میان دو طرف وجود دارد. ما امیدواریم هر چه زودتر شاهد گسترش هر چه بیشتر روابط باشیم و دیگر سوء تفاهمی میان دو طرف به وجود نیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: گفت وگوی وزرای امور خارجه ایران و چین مثل همیشه مفصل بود و موضوعات مختلفی را شامل می شد. ایران از پیشنهادهای چین استقبال می کند و طرف چینی نیز از لغو تحریم های ایران حمایت کرد. 

وی همچنین از سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا خبر داد و گفت که او در این سفر علاوه بر روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و مورد علاقه درباره مذاکرات پیش رو صحبت خواهد کرد.

خطیب زاده درباره نفت کشی که توسط ایران توقیف شد و ادعاهای امریکا نیز گفت: آنچه روشن است ما با دولت ویتنام در تماس نزدیک هستیم. کشتی در مراحل گذراندن روندهای اداری است. خدمه تماس های عادی کنسولی دارند و به محض حل مشکلات مربوطه روند به طور طبیعی دنبال خواهد شد. 

وی درباره اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس که گفته است بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران همانند پرواز در ابرهای متراکم است، گفت: آقای گروسی بهتر از هر کسی می داند که این ابرها اگر نمایان شده ابرهایی است که بر اساس اظهارات برخی کشورها در آژانس که به صورت سیاسی این مسائل را مطرح می کنند به وجود آمده است. دستورالعمل پادمان روشن است و هیچ ابری از آن استنباط نمی شود.

او درباره حمله سایبری هفته گذشته به پمپ بنزین های کشور نیز گفت: همه باید بدانند که امنیت جمعی است و به خصوص که همه در منطقه ای به سر می بریم که امنیت آن به یکدیگر بستگی دارد. کشورهای دیگر می دانند که قدرت ایران در امنیت سایبری چگونه است. در عین حال که ایران آمادگی دارد با کشورهایی که بخواهد همکاری کنند، همکاری داشته باشد. اما قدرت ایران در این زمینه نیز روشن است و دیگران می دانند ایران در زمینه سایبری تا چه اندازه قدرت دارد.

وی درباره گفت وگوهای تلفنی وزیر امور خارجه ایران و چین و اینکه گفته می شود این گفت وگو به تقاضای طرف های اروپایی برای میانجیگری با ایران برای بازگشت به مذاکرات صورت گرفته است، گفت: مواضع چین و ایران در خصوص تحریم های غیرقانونی اعمال شده بسیار به هم نزدیک است. همچنین مواضع ما به پکن در زمینه تحریم هایی که به شرکت ها و طرف های چینی بسیار نزدیک و منطبق است. ایالات متحده باید تعهد دهد که تحریم های ظالمانه را لغو کند و این خواسته ای مطابق با حقوق بین المللی است. 

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۳ )

نظر شما :