تقویت روحیه تنها مزیت عضویت ایران در پیمان

شانگهای دردی از تهران دوا نمی کند

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۷۱۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: شیرین هانتر
شیرین هانتر می نویسد: سیاست "نگاه به شرق ایران" در بیش از یک دهه گذشته، چندان سودی نصیب این کشور نکرده است. چین در ایران سرمایه گذاری چندانی ندارد، هند قول های خودش برای سرمایه گذاری در چابهار را پیوسته زیر پا گذاشته و دهلی نو و پکن هیچ کدام روابطشان با واشنگتن را به خاطر ایران به خطر نینداخته اند. عضویت در شانگهای، این پویش ها را هم دگرگون نمی کند. همه اینها می گوید که ایران نیازمند روابط بهتری با غرب است تا بتواند از راهبرد شرقی خود بهره ببرد.
شانگهای دردی از تهران دوا نمی کند

دیپلماسی ایرانی: موانع ایدئولوژیکی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی سنگینی با دیگر اعضای سازمان شانگهای وجود دارد. هنوز هم ایران برای دستیابی به رفاه و پیشرفت باید روابطش با غرب را سروسامان دهد.

همچنین اینکه فرایند عملی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای تا کی به درازا کشد، تا حد زیادی به خواست چین و روسیه بستگی دارد اما حتی کوچکترین اعضای سازمان همکاری شانگهای هم می توانند تکمیل عضویت ایران را به تاخیر اندازند همانطور که در گذشته هم تاجیکستان چنین کاری کرد. بنابراین اگر عضویت در سازمان همکاری های شانگهای، ثمری هم برای ایران داشته باشد، تحقق آن مدتها طول خواهد کشید.

تندروهای تهران امید دارند که پیوستن به سازمان شانگهای، چین را تشویق به سرمایه گذاری بیشتری در ایران کند. تا به اینجا، سرمایه گذاری چین در ایران، از جمله در بخش انرژی، بسیار کم بوده و پکن بارها از توافق های مختلفی که برای توسعه میادین نفتی ایران داشت، کنار کشیده است. حتی امضای قرارداد همکاری 25 ساله هم، تنور سرمایه گذاری چین را گرم نکرد.

ایران همچنین به دنبال عضویت در اتحادیه اقتصادی یورواسیاست که ابزار مسکو برای اعمال نفوذ در جمهوری های شوروی سابق به شمار می رود و روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و کشور کمونیستی کوبا در آن عضویت دارند... سازمان شانگهای هم در واقع، ابزار پکن برای محدود کردن روسیه در آسیای مرکزی است بی آنکه دشمنی مسکو را تحریک کند.

اعضای کلیدی سازمان شانگهای، یعنی چین، هند و پاکستان، دشمنان کلیدی هم هستند و چین و روسیه هم که رقیب. روابط میان کشورهای کوچک آسیای میانه هم که اغلب پرتنش است. این می شود که حتی نمی توان به همکاری های امنیتی هم در چنین سازمانی دلخوش بود. رفتار روسیه و چین در قبال کشورهای منطقه هم، رویکردی شبه استعماری است.

روسیه، رقیب بخش انرژی ایران است و اجازه نخواهد داد که ایران در این بخش به همکاری با کشورهای آسیای میانه بپردازد ضمن آنکه ازبکستان و قزاقستان، خود در زمره کشورهای صادرکننده انرژی و رقیب ایران هستند. در بخش های کشاورزی و صنعتی هم، این کشورها، بیشتر رقیب اقتصادی ایران هستند تا مکمل آن. 

ایران تولیدکننده کالاهای مورد نیاز کشورهای آسیای میانه نیست. آنها به کالاهای صنعتی، فن آوری و سرمایه گذاری نیاز دارند که ایران قادر به تامین آن نیست که اگر بود، برای صادرات آن، نیازی به عضویت در شانگهای نداشت. کیفیت تولیدات ایرانی هم پایین تر از رقبایی چون ترکیه است. برای بهبود کیفیت هم نیازمند پول، فن آوری و مدیریت کارشناسی است و عضویت در سازمان شانگهای اینها را تامین نمی کند.

موانع بزرگ ایدئولوژیکی، سیاسی و فرهنگی هم بر سر راه ایران قرار دارد. جمهوری های ترک و سنی آسیای میانه همراه با آذربایجان در قفقاز، احساسات دوستانه ای نسبت به ایران ندارند و هنوز هم به اسلام انقلابی حکومت ایران بدبین هستند و به همین دلیل در زمینه های اقتصادی با ترکیه کار می کنند. عضویت شانگهای، این پویش ها را هم دگرگون نمی کند.

اعضای سازمان همکاری های شانگهای، پایبند به رعایت قواعد بین المللی در تراکنش های مالی هستند و نمی توانند در شرایط کنونی در این زمینه با ایران کار کنند. بنابراین تا زمانی که ایران از پذیرش اف.ای.تی.اف سر باز زند، قادر به بهره مندی از امتیازات سازمان همکاری های شانگهای نیست.

با همه امتیازات ایران، در اتصال کشورهای آسیای میانه به اروپا از مسیر دریای آزاد در جنوب و مرزهای شمال غربی اش، تجربه سه دهه گذشته نشان داده که تصمیم گیری درباره مسیرهای ترانزیت و عبور خطوط لوله انرژی، بر پایه سنجش های سیاسی است و نه تناسب موقعیت اقتصادی، همانطور که در دهه 1990 به رغم برتری امتیازات اقتصادی و جغرافیایی عبور خطوط نفت و گاز آسیای مرکزی از ایران، این کشور نادیده گرفته شد. 

همچنین، آمریکا و عربستان سعودی هم بالاخره از ساخت خط لوله ای که گاز ایران را به پاکستان و سپس به هندوستان می رساند، جلوگیری کردند. حتی باکو هم حاضر نشد، بخش مربوط به خود در خط آهن آستارای ایران به آستارا در آذربایجان را تکمیل کند. مزاحمت های اخیر باکو برای کامیون های ایرانی عازم ارمنستان هم جای خود. با سلطه طالبان بر افغانستان هم، بعید است که کابل اتصالاتی ترانزیتی با ایران برقرار کند و بندر گوادر پاکستان را به چابهار ایران ترجیح خواهد داد.

بنابراین، در انتهای داستان، عضویت در سازمانی همچون شانگهای، تنها نوعی تقویت روحیه برای حکومت ایران است و عملا مشکلی را برای اقتصاد و پیشرفت این کشور حل نخواهد کرد. ایران فاقد جاده ها، بنادر و شبکه های راه آهن گسترده و مدرن است. ارتقای این زیرساخت ها به پول نیاز دارد و عضویت در سازمان شانگهای این مشکل را هم چاره نمی کند. این کار تنها با رفع تحریم های آمریکا ممکن است.

سیاست "نگاه به شرق ایران" در بیش از یک دهه گذشته، چندان سودی نصیب این کشور نکرده است. چین در ایران سرمایه گذاری چندانی ندارد، هند قول های خودش برای سرمایه گذاری در چابهار را پیوسته زیر پا گذاشته و دهلی نو و پکن هیچ کدام روابطشان با واشنگتن را به خاطر ایران به خطر نینداخته اند. عضویت در شانگهای، این پویش ها را هم دگرگون نمی کند. همه اینها می گوید که ایران نیازمند روابط بهتری با غرب است تا بتواند از راهبرد شرقی خود بهره ببرد.

منبع: میدل ایست آی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

شیرین هانتر

نویسنده خبر

دکتر شیرین هانتر (Shireen Hunter)، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی است. وی متولد تبریز در ایران است. تخصص هانتر امور خاورمیانه و ایران است ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پیمان شانگهای عضویت ایران در پیمان شانگهای ایران و پیمان شانگهای ایران و چین ایران و روسیه ایران و ترکیه ایران و هند


( ۱۴ )

نظر شما :

فدوی ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۵
به دیگر سخن در اطرافمان شبه مستعمره های غرب وجود دارند که ما همزمان هم می خواهیم با غرب چالش داشته باشیم و هم با این مستعمره های عصر جدید مراوده . عسل و خربزه . بله همینطور است راه ورود به بغداد ، کابل ، اسلام آباد ، عشق آباد ، آنکار ، ایروان ، باکو و ... از واشنگتن ، لندن و پاریس می گذرد البته متاسفانه .
شایان ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴
دیگه تاریخ به ما ایراداتمون رو کاملا عیان کرده : ۱ . بدون تنش زدایی با اسرائیل نمیشه با غرب روابط بدون تنشی داشت. ۲.بدون تنش زدایی با غرب نمیشه از اتحاد با شرق بهره ای برد. اکثر کارشناسان سیاسی هم میدونن ، اما چه فایده ...
mojtaba ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱
این متن خیلی یکطرفه نوشته شده..چین انقدر قدرتمند شده که امریکا و اروپا توان مقابله با اون رو ندارند.قطعا قرارداد ۲۵ ساله و عضویت در پیمان شانگهای زمینه ورود پول و ارز خارجی رو مهیا می کنه و وقتی اروپایی ها ببینند سرمایه وارد ایران شده بدون توجه به تحریمهای امریکا قطعا وارد بازار و قرارداد با ایران خواهند شد.اروپا وابسته به امریکاست و تا موشک و مولفه های امنیتی رو از ما نگیره و ایران رو ویران نکنه ول کن قضیه نیست پس سیاست نگاه به شرق در حال حاضر درست ترین کار ممکنه
ابراهیم قدیمی ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۴
مشکل ایران در این است که دارو نمی خورد۔دکتر میرود ولی گوش نمی کند۔قرارداد امضا میکند ولی اجرا نمی کند۔داروهای امریکائی هم گران وهم نزد ایرانیان بی اعتبار است وخود شما داروسازان امریکائی را بهتر میشناسید از ما بهتران اند۔۔نه داروی چینی میخورد ونه داروی هندی و نه اروپائی۔مشتری داروهای دکتر علفی است۔عناب ،خاکشیر،قدومه
مهدی ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۴
در طول حدود ۲۵۰۰ سال تاریخ تمدنی ایران، ما بصورت حدودی در ۱۲۵۰ سال اول در حال جنگ با غرب بودیم در همین سوریه امروزی، و در ۱۲۵۰ سال دوم دست دوستی به غرب دراز کردیم. جالب این جاست که در ۱۲۵۰ سال دوم خاک جدا شده از ایران توسط غرب بسیار بیشتر از ۱۲۵۰ سال اوله. و همیشه اونها زیر قرارداد ها زدن و خیانت کردن.ناپلئون تا تزارها، آنگولا ساکسونها تا روزولت. چرا آدم عاقل دستش رو چندین بار در سوراخی کنه که همیشه ازش گزیده شده؟؟؟؟؟