«باز کردن درهای ریاض روی بیروت»؛ اولین آزمون دولت جدید لبنان

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳ کد : ۲۰۰۶۲۳۳ سرخط اخبار

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به بررسی دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» پرداخت و تلاش برای باز کردن درهای عربستان سعودی را اولین آزمون سخت این دولت توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» بالاخره دیشب (یکشنبه شب/۳۰ شهریور) توانست با ۸۵ رأی موافق و ۱۵ رأی مخالف، از پارلمان لبنان رأی اعتماد بگیرد.

جلسه رأی اعتماد به دولت جدید لبنان در قصر «الاونیسکو» در بیروت برگزار شد، هشت ساعت طول کشید و شاهد بحث و جدل‌هایی میان نمایندگان بود.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، ظاهر دولت نجیب میقاتی شبیه به دولت قبلی لبنان به نخست‌زویر «حسان دیاب» است و باطن آن شبیه به همه سی دولت وحدت ملی است که مأموریت تشکیل آن به فراکسیو‌ن‌های بزرگ واگذار شده است و وزرای آن از میان افراد وابسته به احزاب یا افراد مطیع نزدیک به آنها انتخاب شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، زمانی دولت حسان دیاب در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ از ۲۰ وزیر متخصص تشکیل شد تنها دو وزیر سابق باتجربه داشت و بقیه برای اولین بار وزیر می‌شدند. دولت میقاتی تا حد زیادی شبیه به دولت دیاب است به استثنای نخست‌وزیرش که بارها وزیر شده و دو بار نیز نخست‌وزیر بوده است. تعیین وزرای دولت میقاتی نیز از سوی فراکسیون‌های بزرگ صورت گرفته و بدین ترتیب می‌توان گفت که فراکسیون‌ها، خود به خود رأی اعتماد داده‌اند تا به نقش خود در اداره کشور ادامه دهند، «این دولت به جز رئیس غیر حزبی آن به ناچار یک دولت حزبی است».

 

الاخبار افزود، در ظاهر آنچه رخ داده، این دولت شبیه به دولت تکنوکرات شبیه به آنچه «سعد الحریری» قصد تشکیلش را داشت و دولت استعفا کرده حسان دیاب نیز هست اما دولت میقاتی باید از یک امتحان سخت که نخست‌وزیران قبلی به ترتیب در آن شکست خوردند، عبور کند؛ از جمله دیاب که نتواست درهای عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای به رسمیت شناختنش و کمک به دولت وی به منظور عبور از سختی‌های یک سال پیش لبنان را به روی خود باز کند. بعد از او نخست‌‌وزیر مکلف سعد الحریری که مطمئن بود درهای کشورهای عربی و عربستان ابدا به روی او باز نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده، اخیرا اطلاعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سه هفته پیش «ایمن» برادر سعد الحریری و خانواده‌اش را «عنصر نامطلوب» در کشورش خوانده، منزل آنها را مصادره کرده و آز آنها خواسته این کشور را ترک کنند و به ابوظبی بروند. سعودی‌ها این اقدامات را برای گرفتن بدهی‌های چهار میلیاردی سعد الحریری و شرکت «سعودی اوجیه» انجام داده‌اند و اینگونه توجیه کرده‌اند که این اقدام بخشی از یک مسیر قضایی و مربوط به بدهی‌های سعد الحریری و برادرش است و ربطی به سیاست ندارد. سعد و برادرش هنوز تابعیت سعودی خود را دارند. این تنها گرفتاری سعد الحریری نیست. وی اختلافاتی نیز با خواهرش «هند» دارد، هند خواستار دریافت سهم ۸۰ میلیون دلاری خود در بانک «البحر المتوسط» و شرکت سعودی اوجیه شده و حکم قضایی آن را در پاریس گرفته و اگر الحریری تن به این کار ندهد حکمی قضایی مبنی بر توقیف هواپیمای خصوصی الحریری در صورت فرود در هریک از کشورهای اروپایی را خواهد گرفت.

الاخبار افزود، احتمالا ریاض اولین امتحان عملی دولت نجیب میقاتی است، اولین کسی که قرار است رشته‌های بریده شده را دوباره وصل کند و تضمین‌های اطمینان‌بخش را فراهم کند، تضمین‌هایی که تعهد به آن در سایه موازنه قوای داخلی لبنان که بازیگر اصلی آن حزب‌الله است، سخت است. ابزار تأسف و ناراحتی میقاتی از «نقض حاکمیت لبنان» به خاطر ورود نفت ایرانی به لبنان تنها یکی از نشانه‌های عدم انجام تعهداتی است که ریاض از دولت لبنان می‌خواهد تا به شرط انجام آنها، به لبنان کمک کند. (جزئیات بیشتر)

در ادامه گزارش مذکور آمده، اولین پیام منفی این بود که «ولید البخاری» سفیر سعودی در بیروت همزمان به تشکیل دولت جدید لبنان، این کشور را ترک کرد. عربستان در زمان مأمور شدن سعد الحریری به تشکیل دولت گفت که دولت جدید را بر اساس ترکیب آن و موقعیت حزب‌الله در این دولت قضاوت می‌کند اما اکنون ده روز از تشکیل دولت میقاتی می‌گذرد و ریاض هنوز حرفی نزده است. برخی وزرای جدید تماس‌هایی از همتایان کوینی و قطری خود یا سفرای این دو کشور در بیروت داشته‌اند و وعده کمک داده‌اند. وزرای مذکور تماس از سمت این دو کشور ثروتمندن حاشیه خلیج فارس را کم نمی‌دانند اما انتظار بیش از اینهاست.

الاخبار در پایان نوشت: این دقیقا همان چیزی است که نخست‌‌وزیر نجیب میقاتی بر آن تکیه دارد:
هیچ سرسختی یا نفرت متقابلی میان میقاتی و «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان مانند قضیه سعد الحریری وجود ندارد همچنین تسویه حساب‌های قدیمی میان میقاتی و «جبران باسیل» دیده نمی‌شود.

میقاتی مرد مرحله پیش‌رو در آخرین سال از ریاست‌جمهوری میشل عون است و پیش‌بینی می‌شود که وی برای درخواست کمک سفرهایی به کشورهای عربی و غربی داشته باشد. همچنین قرار است وی با صندوق‌های بین‌المللی و طرف‌های مربوط برای توافق بر سر اصلاحات در لبنان مذاکره کند.

میقاتی گذشته خیره کننده «آل الحریری» در عربستان و حالِ تاریک و شکسته این خاندان در ریاض را ندارد  و این حداقل به وی اجازه می‌دهد برای کوبیدن درها تلاش کند البته بدون آنکه اطمینانی درباره سهولت باز شدن این درها در مقابل وی وجود داشته باشد.


نظر شما :