ایران بزودی ابرها را از جلوی دیدگان بایدن کنار خواهد زد

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۸ کد : ۲۰۰۰۱۴۸ سرخط اخبار

یک رسانه عراقی در مقاله امروز (شنبه) خود موضع رئیس جمهوری آمریکا در بازگشت به برجام را ابری و نوسانی دانست و تاکید کرد که ایران بزودی ابرها را از جلوی چشم بایدن کنار خواهد زد و به او خواهد فهماند که اگر خواسته باشد راه ترامپ کُودن را دنبال کند، چه هزینه ای برایش خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «العهد نیوز» عراق امروز در مقاله ای به قلم «سعید محمد» با عنوان «بایدن و هزینه حرکت در راه ترامپ کُودن» به موضوع هسته ای ایران و مواضع آمریکا، اروپا و ایران در قبال برجام پرداخت و نوشت: به نظر می رسد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هنوز در تصمیم گیری صریح در مورد بازگشت کشورش به توافقنامه هسته ای با ایران مردد است، زیرا وی از یک طرف سیگنال هایی ارسال می کند که تمایل خود را برای بازگشت به توافقامه قبلی - همانگونه که هست- ابراز می دارد و همزمان نیز سیگنال های دیگری ارسال می کند و در آن، توافقنامه را به شکل شناخته شده آن رد می کند و خواستار مذاکره در مورد توافقنامه جدیدی است که شامل برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه باشد.
بی ثباتی و نوسان در مواضع بایدن به دلیل اشتباه مهلکی است که دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته ای و شکست در به زانو درآوردن ایران با استفاده از سیاست فشار حداکثری مرتکب شد. این امر همچنین به عقیده بایدن برمی گردد که فکر می کند با جلب موضع اروپا می تواند با تکیه بر این فشارها از ایران امتیاز بگیرد، زیرا بایدن معتقد است که ترامپ با سیاست های تحریک آمیز خود موضع اروپا را قربانی کرد و نتوانست موضع اروپایی ها را در خدمت موضع آمریکا قرار دهد.
تجربه ناموفق و شکست خورده ترامپ، بایدن را تشویق و ترغیب می کند که به توافق هسته ای بازگردد؛ در حالی که همزمان اعتقاد بایدن به امکان بهره برداری از تحریم ها از طریق همکاری با اروپا، او را به فکر گرفتن امتیازاتی از ایران و دستیابی به توافقی فراگیرتر از توافق فعلی می اندازد.
از جمله مظاهر و جلوه های نوسان در مواضع دولت بایدن، بیانیه مشترک صادر شده از نشست وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود که وزرا در آن از آنچه "نگرانی خود از اقدامات اخیر ایران برای تولید اورانیوم غنی شده با خلوص تا ۲۰ درصد خواند" صحبت کردند و از ایران خواستند که "هیچ گونه اقدامات دیگری به ویژه تعلیق پروتکل الحاقی و محدود کردن فعالیت های بازرسی را انجام ندهد".
نکته قابل توجه در این بیانیه این بود که در آن به هیچ وجه به علتی که باعث شد که ایران تعهدات خود در توافقنامه هسته ای را کاهش دهد - یعنی خروج آمریکا از توافقنامه و اقدام اروپا در نقض آشکار مفاد آن و مخالفت اروپا با عمل به تعهدات خود در این توافقنامه - اشاره ای نشد.
به عبارت دیگر، آمریکا و تروئیکای اروپایی به جای درمان علت یعنی خروج آمریکا از توافقنامه که باعث بروز معلول یعنی کاهش تعهدات ایران شد، علت را رها کردند و با غفلتی آشکار بدنبال معلول برای یافتن راه حل بحران رفتند!!
بایدن در سخنرانی خود در کنفرانس اخیر امنیتی مونیخ گفت که دولتش آماده همکاری دوباره با شرکای بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران است. این همان چیزی است که برخی به عنوان تاکید جدید بایدن از تمایل برای بازگشت به توافق هسته ای یاد کردند.
واضح است که بایدن باید بسیار احمق باشد، اگر خواسته باشد رویکرد شکست خورده ترامپ کودن درقبال ایران را ادامه دهد یا حماقت بیشتری داشته باشد که فکر کند می تواند آنچه را که ترامپ از ایران نتوانست بگیرد، با دل بستن به موضع اروپا بدست خواهد آورد، زیرا اساسا دل بستن بایدن به موضع اروپا بی معنا است، زیرا موضع اروپایی ها بر موضع ایران تاثیر نخواهد داشت و علت آن هم ساده است، زیرا اروپا در دوره ترامپ در کنار ایران نایستاد تا اینکه الان تهران نگران از دست دادن این موضع اروپا در دوره بایدن باشد، زیرا اروپا همواره دنباله روی آمریکا بوده وهست چرا که اساسا از پتانسیل و عناصری که آن را به یک بازیگر بین المللی مستقل تبدیل کند، برخوردار نیست. اروپا قبلا در کنار آمریکای ترامپ بود و امروز در کنار آمریکای بایدن است و هیچ گاه در کنار ایران نبوده و نخواهد بود.
مدت زیادی باقی نمانده که بایدن به موضع بی ثبات و ابری خود درقبال مسئله بازگشت به توافقنامه هسته ای پایان دهد، زیرا بعد از اینکه ایران در روز ۲۳ فوریه جاری (پنج اسفند) ابرها را از جلوی دیدگان بایدن با متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و عملیات بازرسی که در چارچوب این پروتکل انجام می شود، کنار بزند، موضع او روشن خواهد شد و فقط در این صورت است که بایدن خواهد دانست که اگر خواسته باشد به شیوه ترامپ احمق ادامه دهد، چه حجم هزینه ای را باید بپردازد.
در آن سوی قضیه، مواضع تهران تغییر ناپذیر است و رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را روشن و قاطع بیان کردند و گفتند که «طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد. اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.»


( ۹ )

نظر شما :