وزارت دفاع جمهوری آذربایجان: نیروهای ارتش وارد منطقه کلبجر شدند

۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۱ کد : ۱۹۹۷۴۵۳ سرخط اخبار

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در وبسایت خود نوشت، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه کلبجر که توسط نیروهای ارمنی تخلیه شده، وارد شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به منظور اطمینان یافتن از حرکت واحدها در آن مسیر، کار مهندسی را در منطقه به پایان رسانده و در حال انجام مین‌زدایی و آماده سازی جاده‌های کوهستانی در مسیر حرکت نیروها هستند.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین آمده است: بر اساس توافق سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان، واحدهای نظامی دولت باکو امروز (چهارشنبه) ۲۵ نوامبر وارد کلبجر شده‌اند.

پیشتر، حکمت حاجی‌اف، معاون ریاست جمهوری آذربایجان گفته بود که این کشور به ارمنستان ۱۰ روز دیگر زمان برای خروج تمامی نیروهای نظامی و غیرنظامی در منطقه کلبجر می‌دهد. انتقال این منطقه به جمهوری آذربایجان برای تاریخ ۲۵ نوامبر برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد، طرف ایروان خواستار زمان بیشتر از جانب روسیه شده بود. مشکلات موجود مربوط به یک جاده با ظرفیت محدود از منطقه کلبجر به ارمنستان و شرایط نامساعد جوی بوده که باعث شد تا ارمنستان ۱۰ روز زمان بیشتر طلب کند.

منطقه کلبجر بخشی از جمهوری آذربایجان است که ۹۹.۵ درصد از جمعیت آن را بر اساس سرشماری ۱۹۸۹ اقلیت آذری در برمی‌گرفت اما در آوریل ۱۹۹۳، منطقه در نتیجه عملیات نظامی تحت کنترل قره باغ درآمد.

اوایل ماه جاری میلادی، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، الهام علی‌اف،‌ رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیانیه مشترکی را برای پایان درگیری‌های مسلحانه و نظامی در قره باغ امضا کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید به خصومت پایان دهند و برخی از مناطق از جمله کلبجر تحت کنترل باکو در آید. همچنین دو طرف به تبادل زندانی‌ها پرداخته و نیروهای صلحبان روس در سراسر خط کنترل و کریدور لاچین، راه ارتباطی قره باغ با ارمنستان مستقر شده‌اند.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :

عزیز الله ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۴
سفر به کلبجر: در ۱۹۹۱،،،مادر پیری داشتم که دایما آرزوی زیارت فامیلهای کلبجری را در سر داشت ،وهمیشه سر نماز دعا میکرد کاش راههای ارس باز شود ،و دیدن فامیلهایش نسیب،وبعد بمیرد،. ،،،اتفاقا در نوروز سال ۶۹ خبر آمد که راه باز شده ،ومرزنشینان،با برگه گمرکی(پاسپورت مرزی) به مدت پانزده روز میتوانند،برای دیدار فامیلهایشان،یا سیاحت، به ج.اذربایجان بروند،. که به مادرم گفتم حاضر شویم،وفردا برویم،که خیلی خوشحال شد،. که بعد تهیه مقداری سوغات ایرانی،به گمرک جلفا مراجعه،وبا اینکه ازدحام جمعیت زیاد بود ولی رعایت سن مادرم باعث شد زیاد معطل نشدیم،وبعد از یک ساعت به نخجوان،رسیدیم،،،وبه ایستگاه قطار جهت رفتن به باکو،رفتیم،. ولی گفتند،ارامنه در مسیر قطار در محدوده ۲۵ کیلومتری خاک ارمنی در مرز نوردوز ،بمب گذاری میکنند،واحتمال خطر جانی وجوددارد ،بطوریکه،قبل از آن چندین بار اتفاق بمب وخرابکاری اتفاق افتاده،وچندین نفر مرده بودند،،،،ولی ماهم توکل بر خدا کردیم،وسوار قطار شدیم ،که بعداز ۳ ساعت به مرز نوردوز رسیدیم،وگفتند ارامنه در مسیر تخریبات کرده و چند ساعت معطل وبلاخره بعد از ۱۸ساعت به باکو رسیدیم،وبعد از کمی استراحت،با اتوبوس عازم گنجه شدیم،که بعد از ۸ ساعت وارد گنجه شدیم،،،،وگفتیم میخواهیم به کلبجر برویم،،گفتند،،راهای کلبجر ناامن است،واتوبوس نمیرود،. بایستی بروید خانلار،واز آنجا با کرایه سواری،به کلبجر روید، که آمدیم خانلار،وسه روز معطل ماندیم،چون هیچ ماشینی بعلت،نا امنی منطقه حاضر به رفتن به کلبجر نمیشد،ویا پول کلانی می طلبیدند. که ما توانستیم به فامیلهای مادرم پیغام بفرستیم که در خانلار منتظر آنها هستیم، که بعد از ۴ روز انتظار چند نفر از فامیلهای مادرم ( عموزادهها، عمه زاده‌ها) امدند،وگفتند که عموهها وعمه ها فوت کرده ولی مادرم گفت می‌خواهم قبرشان را زیارت کنم،که گفتند راهها خطرناک است،وگویا آنها هم از راههای فرعی وبا زحمت آمده بودند،که با توجه به اتمام فرصت ۱۵ روزه پاسپورت مرزی،،،واینکه خبر آمد ارمنی‌ها تونل‌های قطار به نخجوان را منفجر کردهاند،لذا بلیط هواپیما از گنجه به نخجوان تهیه وبا ۴۵ دقیقه پرواز به نخجوان رسیدیم،وبعد از دوساعت،وارد گمرک ایران در جلفا شدیم،،،،،،،،اتفاقا چند ماه بعد مادرم وفات کرد ولی من که توانسته بودم،به یک عمر حسرت وارزویش،برسانم ،خیلی راضی و خوشحال شدم،