یادداشت اختصاصی از سوریه

امارات و عربستان درصدد احیای روابط با سوریه

۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۷۲۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عبدالله السامر در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشورهای امارات و عربستان علیه حکومت بشار اسد جنگیدند و از گروه های مختلف تروریستی با هدف خدشه وارد کردن به استقلال سوریه حمایت کردند. اما الآن و بعد از این که وضعیت سیاسی در منطقه را بررسی دوباره کردند و دیدند که تمایل تازه ای نزد کشورهای خاورمیانه وجود دارد تا روابط خود را با حکومت سوریه که حکومت مستقر در دمشق نماینده قانونی آن است، برقرار کنند در رفتارها و سیاست های خود تجدید نظر کرده اند.  
امارات و عربستان درصدد احیای روابط با سوریه

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: مدتی نه چندان دور روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مسئولی عالی رتبه مذاکراتی را با نمایندگان دولت سوریه در دمشق انجام داده است. همچنین خبر داد که کش باتیل، معاون معاون رئیس جمهوری امریکا به دمشق، پایتخت سوریه رفته تا دو شهروند امریکایی را که به گفته واشنگتن در زندان های سوریه هستند آزاد کند. آنچه حائز اهمیت است این است که این جلسه نخستین جلسه واقعی علنی از سوی دولت ترامپ با دولت سوریه بعد از پایان تماس های رسمی دو طرف در سال 2012 است. اما چه چیزی باعث شده است تا واشنگتن به سمت ایجاد روابط تازه با بشار اسد برود؟

برای پاسخ به این پرسش باید تحولات جاری در عرصه سیاست جهانی را بررسی کنیم. برخی رسانه های خاورمیانه از جمله روزنامه «ایندیپندنت عربی» عربستان شروع کرده اند از طرف های مختلف دعوت می کنند تا روابط سیاسی و اقتصادی با حکومت بشار اسد را از سر بگیرند. لازم به ذکر است که ریاض طی ده سال گذشته تلاش ها برای حل مشکلات در کشور را ناکام گذاشته است. با این حال بعد از این که تسلط حکومت سوریه بر بخش اعظم اراضی کشور را دید عربستان سعودی بر آن شد تا در مواضع خود نسبت به دمشق تجدید نظر کند. 

علاوه بر عربستان سعودی، کشورهای اصلی دیگری در منطقه نیز روابط خود را با دمشق احیا کرده اند. در دسامبر سال 2018 امارات متحده عربی تصمیم گرفت تا سفارت خود را در دمشق، پایتخت سوریه بازگشایی کند و روابط خود را با سوریه به حالت عادی بازگرداند. علاوه بر آن، ایمن سوسان، معاون وزیر امور خارجه سوریه در 9 اکتبر 2020 اعلام کرد که هفت کشور از جمله امارات متحده عربی از جمله کشورهایی هستند که در کنفرانس بین المللی پناهندگان که الآن در دمشق در حال برگزاری است، شرکت می کند. علاوه بر آن کشورهای دیگری از خاورمیانه یعنی لبنان و پادشاهی عمان نیز در این کنفرانس شرکت کردند. 

تماس های دوباره با دمشق این پیام را به اتحادیه عرب می دهد که ضرورت دارد هر چه سریعتر برای نزدیکی به سوریه اقدام کند تا به این ترتیب کل مشکل خاورمیانه حل و فصل شود. علاوه بر آن شاهد بودیم که پیام های دیگری از دنیای عرب برای احیای روابط با جمهوری سوریه ارسال شده است. در مارس 2020 و در جریان نشست اتحادیه عرب در قاهره نمایندگان دولت های حاضر در آن نشست از عزم خود برای تقاضای رسمی از اتحادیه عرب برای احیای روابط با دمشق سخن گفتند. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که الآن وقت بازگشت سوریه به جمع کشورهای اتحادیه عرب است. با این حال هنوز همه کشورهای عضو اتحادیه خود را پایبند به حل بحران در سوریه نمی دانند. احمد مرعی، نماینده مجلس سوریه می گوید که تنها سد موجود در برابر روابط کشورهای خاورمیانه با سوریه مخالفت ایالات متحده با به رسمیت شناختن حکومت مستقر در دمشق در سایه "قانون سزار" امریکا و شماری از تحریم های دیگر است. 

با این حال کسی نباید فراموش کند که کشورهای امارات و عربستان علیه حکومت بشار اسد جنگیدند و از گروه های مختلف تروریستی با هدف خدشه وارد کردن به استقلال سوریه حمایت کردند. اما الآن و بعد از این که وضعیت سیاسی در منطقه را بررسی دوباره کردند و دیدند که تمایل تازه ای نزد کشورهای خاورمیانه وجود دارد تا روابط خود را با حکومت سوریه که حکومت مستقر در دمشق نماینده قانونی آن است، برقرار کنند در رفتارها و سیاست های خود تجدید نظر کرده اند.  

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد اتحادیه عرب عربستان و سوریه امارات و سوریه


( ۴ )

نظر شما :