توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق در پی حمله به خطوط انتقال نفت

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳ کد : ۱۹۹۶۶۷۹ سرخط اخبار

دولت اقلیم کردستان عراق از توقف صادرات نفتی در پی حمله‌ای که به خطوط انتقال نفت خام این اقلیم انجام شد، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز عراق، دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: خطوط انتقال نفت خام در اقلیم کردستان برای صادرات به خارج روز چهارشنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ هدف قرار گرفت که در نتیجه آن روند صادرات نفت از اقلیم متوقف شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت اقلیم کردستان این اقدام را محکوم و تاکید می‌کند، چنین اقداماتی موجب پیچیده شدن مسایل در اقلیم و به طور کلی در منطقه خواهد شد.

همچنین در این بیانیه تاکید شد: اقلیم کردستان به هیچ شکلی اجازه نخواهد داد منافعش در معرض تهدید و خطر قرار گیرند و هرگز قبول نخواهد کرد که قوت (روزی) مردم کردستان تحت هیچ شرایطی هدف قرار بگیرد.

اربیل در ادامه تاکید کرد: تحقیقات برای کشف ابعاد پنهان این اقدام شنیع و کسانی که در آن دست داشته‌اند، ادامه دارند.

اقلیم کردستان عراق نفت استخراج شده از میدان‌های نفتی خود را با خطوط انتقالی به بندر جیهان ترکیه واقع در دریای مدیترانه رسانده و این نفت از آنجا با نفت‌کش‌ها به سمت بازارهای جهانی منتقل می‌شوند.

رسانه‌های وابسته به اقلیم کردستان عراق و مخالف ترکیه روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: "نیروهای حزب کارگران کردستان ساعت یک ظهر روز چهارشنبه خطوط انتقال نفت متعلق به شرکت "بوتاش" ترکیه واقع در منطقه باغوک از توابع شهر میردین در شمال شرق ترکیه را منفجر کردند".

بر اساس این بیانیه، انفجار موجب تخریب کلی این خطوط و از کار افتادن آن شد.

چند روز قبل از این انفجار، شورای امنیت اقلیم کردستان عراق از شناسایی و انهدام یک گروهک ۱۲ نفره مرتبط با حزب کارگران کردستان که برای آغاز حملاتی علیه برخی دیپلمات‌ها و سرمایه‌داران برنامه‌ریزی کرده بودند، خبر داد.

این تحولات پس از آن بود که بغداد و اربیل به توافقی برای عادی‌سازی شرایط در شهرستان سنجار در استان نینوا و مدیریت مشترک امور این منطقه و بیرون راندن گروه‌های مسلح و در راس آنها حزب کارگران کردستان از آنجا رخ دادند.


نظر شما :