روحانی: جنگ‌ اقتصادی را شوخی نگیریم /برخی خارج‌نشین‌ها عصبانی‌اند

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۹۹۵۶۹۳ سرخط اخبار

رئیس جمهور در نشست هیأت دولت گفت: باید باور کنیم که در جنگ هستیم و باید قبول کنیم که بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در نشست هیأت دولت با اشاره به دوران دفاع مقدس و بدعهدی کشورهای اروپایی در قبال ایران، اظهار داشت: در زمان جنگ حتی نمی‌توانستیم توپ‌های ساده جنگی خود را تعمیر کنیم. حتی زمانی که توپ‌های پدافند هوایی خود را به خارج از کشور فرستادیم، آنها به بهانه‌های مختلف تجهیزات دفاعی ایران را پس ندادند.

وی افزود: ملت ایران در جنگ روی پای خود ایستاد. البته پیروزهای های دوران جنگ تحت هدایت امام راحل (ره) و مقاومت مردم شکل گرفت. اولین پیروزی ایران در جنگ در همان روزهای نخست جنگ با حمله ۱۴۰ فروند جنگنده به سمت نیروهای بعثی شکل گرفت و آخرین پیروزی ملت ایران نیز عملیات مرصاد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید همه باور کنیم که کشور سی ماه است که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و این موضوع را نمی‌توان به شوخی گرفت. باید توجه داشت که در جنگ هر احتمالی وجود دارد و شاید در این مسیر آسیب‌هایی نیز وارد شود.

وی تصریح کرد: باید باور کنیم که در جنگ هستیم و باید قبول کنیم که بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست.

اهم سخنان رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه می‌خوانید:
 

* در دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شرینی را داشتیم، بعضی از روزها برای مردم غرورآفرین بود و جایگاه ملت و ایستادگی ملت ما را به خوبی نشان می‌داد و تبیین می‌کرد.

* روزهایی هم بود که روزهای سختی برای ما بود؛ آن روزی که بعد از ۲۴ ساعت یا کمتر از ۲۴ ساعت از حمله ارتش بعث به مرزهای غربی و جنوبی، یعنی صبح اول مهرماه سال ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و روز اول مهر ماه ۵۹ به عنوان روز نیروی هوایی ثبت شد.

*{با تاکید بر اینکه نکته اساسی هم برای دیروز هم برای امروز می‌خواهم عرض کنم که چرا دشمن در ۳۱ شهریور به ایران حمله کرد}: عراق به دلیل توهمات و محاسبات غلط محاسبه‌ای کرده بود که ایران نیروی هوایی ندارد، وقتی آمریکا قطع رابطه کرده و تحریم کرده، نیروی هوایی باید به طور مداوم قطعه برسد و قطعات متوقف شده، بنابراین نیروی هوایی ندارد، وضع ارتش آن زمان آمادگی ندارد، سپاه هم آن زمان به صورت یک نیروی انتظامی بود و یک نیروی کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

*{با بیان اینکه صبح اول مهر بعد از غروب ۳۱ شهریور و حمله عراق به ایران، ۱۴۰ فروند هواپیما بسیاری از مواضع مهم استراتژی عراق را هدف قرار داد}: این حمله نیروی هوایی ضربه قاطعی بر ارتش بعث
عراق آن زمان وارد کرد.صبح روز نخست مهر وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدیم، مقام معظم رهبری که در آن زمان در مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، در آغاز جلسه پشت تریبون قرار گرفت و این خبر بسیار خوش حمله ۱۴۰ فروند هواپیما را اعلام کرد.

* ممکن است بگویند این عملیاتی بود که نیروی هوایی انجام داد اما باید آن مقطع و شرایط آن روز غروب ۳۱ شهریور را در ایران در نظر بگیرید و صبح فردای آن روز وقتی نیروی هوایی ما این قدرت را نشان داد برای مردم ما بسیار اهمیت داشت. البته در آن شب سخنان کوتاه امام خمینی (ره) برای مردم بسیار آرام بخش بود و ایشان اعلام کردند کسی آمده سنگی را پرتاب کرد و ملت ما جواب آن را خواهد داد. آن استحکام و بیان قاطع از فرماندهی کل قوا و قدرت نمایی نیروی هوایی به مردم ما و دنیا نشان داد تصورات دشمن تصورات واهی بود در سال‌های بعد هم روزهای مهمی در تاریخ دفاع مقدس ما ثبت شد.

* مهر ماه سال بعد هم حصر آبادان در عملیات بسیار مهم ثامن الائمه شکسته شد. دشمن فکر می‌کرد آبادان سقوط می‌کند و امام فرموده بود حصر آبادان باید شکسته شود. ارتش و سپاه آن پیروزی بزرگ را در منطقه جنوب آفریدند. سال ۶۱ عملیات بسیار مهم فتح المبین انجام شد و خرداد ۶۱ هم بهترین روز دفاع مقدس بود و خرمشهر آزاد شد.

* سوم خرداد سال ۶۱ وقتی صدا و سیما ساعت دو اعلام کرد خرمشهر آزاد شد سراسر ایران مردم یکپارچه به خیابان ریختند و شادمانی کردند و آن بهترین روز ما در دوران دفاع مقدس بود.

*{با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس روزهای تلخی هم داشتیم، به مردم بی‌دفاع دزفول در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که هر روز از سوی موشک های عراقی بمباران می‌شدند}: از روزهای تلخ دفاع مقدس روزی بود که دشمن از سلاح شیمیایی علیه مردم ما در سردشت استفاده کرد؛ روزی بود که دشمن ما از انواع سلاح‌های مخرب علیه رزمندگان ما استفاده کردند؛ آن روزی که هواپیمای مسافربری‌مان توسط جنگنده سرنگون شد و خون همه عزیزان با هم مخلوط شد و از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان اجرایی و مسئولان قوه قضاییه و مسئولان نظامی در کنار هم در آن هواپیما در سال ۶۴ به شهادت رسیدند.

 دلیل حمله عراق به ایران محاسبات اشتباه بود
*{با بیان اینکه ایمان و ایستادگی و حضور رزمندگان در صحنه بسیار مهم بود ،‌ نکته مهم و اساسی دیروز و هم امروز را طرح این سوال دانست که چرا دشمن به ما حمله کرده است}:  دلیل آن توهمات و محاسبات اشتباه آنان بود. عراق محاسبه کرده بود که در این شرایط ایران نیروی هوایی ندارد و با قطع رابطه با آمریکا و تحریم ایران نیروی هوایی که باید به طور مداوم قطعه دریافت کند و این امر متوقف شده است؛ وضع ارتش هم که مشخص است و  دیگر آمادگی برای جنگ ندارد. سپاه هم آن زمان به صورت نیروی انتظامی و یک جمع کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

* بر اساس همین محاسبات و اینکه شرق در آن زمان طرفدار بعث بود و کشورهای منطقه هم قول حمایت به عراق را داده بودند که پول جنگ آنان را تأمین می‌کنند، ایران حامی خارجی ندارد و از سویی یک سری حوادث هم داخل کشور  متاسفانه با انشقاق‌ها و اختلافات روی داده بود، گفتند پس با یک حمله برق آسا انقلاب را سرنگون می کنیم. صدام در اولین مصاحبه گفت که هدف او در قدم نخست سرنگونی انقلاب و سرنگونی نظام است که رسوا شد.

* زمانی که صدام به کویت حمله کرد تمام کشورهای منطقه که به صدام کمک کرده بودند آمدند و اظهار پشیمانی کردند و تک تک این کشورها گفتند که ما چقدر به صدام پول دادیم و  چه کمک‌هایی به ارتش صدام کردیم. این محاسبات غلط برای ما دردسر و مشکلات به‌وجود آورد و کشور خودش را هم نابود و با مشکلاتی مواجه کرد و امروز دقیقا این حادثه تکرار شده است.

* دو سال و نیم پیش هم آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را بر مبنای توهم و محاسبات غلط آغاز کرد، این چیزی است که آن‌ها اظهار کردند نه این که ما بخواهیم تحلیل کنیم. آن‌ها هدفشان بستن همه راه‌های اقتصادی به روی ایران بود و مجدد اعلام می‌کنم که ما از سال ۵۹ دچار تحریم اقتصادی بودیم، اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ما شروع شد.

* امروز بحث تحریم نیست، ما در جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا با همه امکانات، دلارها، روابطش و با شرکت‌های چند ملیتی اش به لحاظ اقتصادی وارد جنگ با ایران شده است.

*{با اشاره به تخیلات آمریکا در خصوص شکست جمهوری اسلامی}: آمریکا به اروپایی‌ها گفته بود که فقط سه ماه به ما مهلت بدهید؛ دو نفر از سران اروپا به من گفتندکه آمریکا به آن‌ها گفته است با این فشار اقتصادی که ما به ایران آورده ایم شما هم به آن‌ها کمک نکنید تا سه ماه دیگر کار تمام شود.

*{با اشاره به اینکه توهم و محاسبات آمریکایی‌ها غلط بود}: هدف صدام هم سرنگونی نظام، ضربه زدن به کشور و یا حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود؛ آمریکایی‌ها هم همین را می‌خواستند که یا نظام را سرنگون یا در داخل بلوا ایجاد کنند یا یک توافق را از بین ببرند، ولی به هیچ کدام از اهداف شان هم نرسیدند و در تمام محاسبات اشتباه کردند.

امریکا مفتضح شد
* همان توافقی که آمریکایی‌ها دو سال قبل گفتند آن را از بین برده اند و همان قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر این‌ها ایستاد و این‌ها را در شورای امنیت مفتضح کرد و شما دیدید که در یک اتفاق بی سابقه در تاریخ، ۱۳ کشور در سازمان ملل با آمریکا مخالفت کردند. 

*{با اشاره به مراجعه چندین باره آمریکا به شورای امنیت و سازمان ملل که آن را حیاط خلوت خودشان می‌دانند}: آمریکایی‌ها طرحی را مطرح کردند که ماه‌ها برای آن مقدمه چینی صورت گرفته بود تا تحریم تسلیحاتی ایران در پاییز امسال برداشته نشود، اما هیچ کس به آن‌ها پاسخ نداد و صرفا جمهوری دومنیکن با آن‌ها موافقت کرد.

*{با بیان اینکه حتی کشورهای اروپایی که به صورت سنتی با آمریکا متحد هستند هم در برابر آمریکا ایستاده اند}: روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت هم در مقابل آمریکا ایستادند و اندونزی و نیجر نیز با شهامت در مقابل آمریکا ایستادند.

روایت رئیس جمهور از انزوای آمریکا
* آمریکا یک زمانی وقتی نگاهی غضب آلود می‌کرد ۲۰ کشور عقب نشینی می‌کردند، اما حالا اندونزی، نیجر و تونس در مقابل آمریکا می‌ایستند.

* این پیروزی و موفقیتی که ملت بزرگ ایران با ایستادگی در چهل سال گذشته و هشت سال دفاع مقدس به دست آورد امروز بعد از چهل سال با موفقیت حقوقی در عرصه دیپلماسی، سیاسی و حقوقی در سازمان ملل ادامه پیدا کرده است.

{با اشارره به جنگ اقتصادی موجود}: همه باید بیایند کمر همت ببندند، کنار هم باشیم، چنانچه امروز این شرایط را می‌بینیم قوای سه گانه، نیروهای مسلح و همه ارکان کشور یک صدا هستند.

*با همین روحیه در برابر کرونا ایستادیم، رهبری ایستادگی کرد و همه به هم کمک کردیم و ان شاء الله در نهایت پیروز می‌شویم، موفقیت ما در مقابله با کرونا قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است.

* در ۴۰ سال پیش مردم دیدند و باور کردند که به ما تجاوز و ظلم شده و ما مظلوم هستیم، زیرا یک ارتش خائن بدون هیچ دلیلی و به دستور اربابانش به کشور، تمامیت ارضی و منافع ملی ما حمله کرده بود از این رو جنگ را با چشم خود دیدند و باور کردند.

* در زمان دفاع مقدس برای مردم ملموس شد که جنگ هست ضمن این که احساس کردند بار جنگ بر دوش همه است نه بر دوش نیروهای مسلح. مردم از روز اول به خوبی تشخیص دادند که این جنگ، جنگ علیه منافع ملی، شرف ملی و افتخار ملی است و از آنجا که مردم این را لمس کردند بار جنگ را بر روی دوش خود حس کردند و نگفتند که ارتش و سپاه شما بروید بجنگید ما هم اینجا نشسته ایم نگاه می‌کنیم اگر اشکال و ایرادی بود در رادیو و تلویزیون و روزنامه اشکالات را اعلام می‌کنیم.

* مردم احساس کردند این جنگ تحمیلی علیه خودشان آغاز شده است از این رو همه به میدان آمدند و یک نفر نبود که در میدان جنگ نباشد.

فرزندان روسای قوا در جنگ حضور داشتند
*{با اشاره به حضور فرزندان مسئولان ارشد نظام در خط مقدم دفاع مقدس} با دیدن این صحنه‌ها گفتم در این جنگی که در آن فرزندان روسای قوا و همه مردم از هر سمتی از روستایی، شهری، سنی، شیعه، مسلمان و ارمنی و همه در آن حضور دارند شکست نخواهیم خورد ولو این که همه قدرت‌های بیرونی پشتیبان دشمن باشند.

* آن‌ها همه چیز را در اختیار دشمن ما قرار می‌دادند هر روز هواپیما، بالگرد، توپ، تانک، نفربر، موشک و بمب شیمیایی به دشمن ما می‌دادند در حالی که یک توپ ضد هوایی تولید مشترک دو کشور اروپایی را که برای تعمیرات فرستادیم برخلاف قرارداد نه تنها تعمیر نکردند بلکه حتی به بهانه این که در شرایط جنگی هستیم آن را به ما پس ندادند در حالی که توپ ضد هوایی وسیله‌ای دفاعی بود و نه تهاجمی.

* رفتار اروپا و غرب را ببینید که در برابر ملت ایران چه کردند البته ما می‌دانیم که چه هواپیماهایی به دشمن ما دادند تا کشتی‌ها و شهرهایمان را بمباران کند و از آن طرف هم می‌دانستیم چیزی به ما ندادند، اما این که براساس قرارداد خودشان توپ پدافند ما را نه تنها تعمیر نکردند بلکه پس هم ندادند، موجب شد ما و ملت مان روی پای خود بایستیم.

خارج نشین ها عصبانی هستند
* عده‌ای از خارج‌نشین‌ها از اینکه ما هم با کرونا مبارزه می‌کنیم و هم فعالیت اقتصادی و فرهنگی و هم مناسک دینی را انجام دادیم انجام می‌دهیم، خیلی عصبانی و ناراحتند. آنها می‌خواستند کشور تعطیل شود و در فضای کرونا همه چیز خاموش شود و به هم بریزد از عصبانیت آنها پیداست که در چه فکرهایی بودند.

* امروز بحمدالله علیرغم همه فشارها و همه مشکلاتی که داریم، می‌بینیم که کشاورزان ما با نشاط‌تر از هر سال دیگر، خودشان را برای کشت آماده می‌کنیم و البته دولت هم در کنار آنهاست.

* دولت باید در جایی سم، کود، ماشین‌آلات، بذر در اختیار کشاورزان آنها قرار بدهد، زمین را تجهیز کند، آبیاری قطره‌ای را سامان دهد و سدها را برپا کند برای اینکه آب‌ها را تامین کند.آنجایی که دولت باید وارد شود ، وارد شده و تلاش می‌کند کاری که دولت در این چند سال برای احیا و تجهیز زمین‌های کشاورزی و آماده‌سازی آن انجام داده کمتر سابقه دارد.

* ما تا امروز ۴۰۰ هزار هکتار را آماده کرده‌ایم، حدود ۳۰۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام و ۷۷ هزار هکتار در غرب کشور که البته ادامه دارد و ۵۰-۶۰ هزار هکتار دیگر هم به دنبال آن خواهد آمد.علاوه بر برای آماده کردن ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

* ما در شرایط جنگ اقتصادی هم ما طرح‌های توسعه‌ای خودمان را ادامه می‌دهیم و هیچ طرح توسعه‌ای مهم را متوقف نکرده‌ایم و امید مردم هم از بین نرفته است.

* همه خارج‌نشینان و کانال‌های ضدانقلاب بهفمند، امسال متقاقضی برای گرفتن جواز در فعالیت صنعتی ما ۳۳ درصد در این ۶ ماه، از سال گذشته بیشتر شده است. بنابر اینکه مردم میایند و برای فعالیت اقتصادی مجوز می‌گیرند به معنای این است که به‌کار امید دارند.

{با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده}: در بسیاری از تولیدات صنعتی امروز رشد قابل ملاحظه داریم در فولاد، خودرو،  پتروشیمی اینگونه است. بنابر آمار اعلام شده وزارت صمت در مقایسه با سال گذشته در خودروسازی ۱۸ و نیم درصد در لوازم خانگی ۴۲ و نیم درصد و در شمش آلومینیوم ۵۰ درصد، در  فولاد خام ۸ درصد در سیمان ۱۵ درصد  رشد داشته ایم و این نشان میدهد که علیرغم اینکه  در شرایط کرونا قرار داشتیم و به تبع آمار باید پایین می آمد، رشد داشته‌ایم.

* آمارها نشان می‌دهد که مردم ما فداکاری می‌کنند و احساس می‌کنند در شرایط کرونا و مشکلات و جنگ با یک قلدر و زورگو هستیم که به حرف هیچ کس گوش نمی‌کند، در حوادث یک ماه اخیر دیدیم که با وجود مخالفت‌های همه دنیا، دشمن باز هم قلدری کرد و خود آنها فهمیدند که موفق نشده اند.

 نتیجه چندماه رفت و برگشت بین نیویورک و واشنگتن تحریم چند شرکت و شخصیت ایرانی است
* با وجود این همه پیش نویس  و تبلیغات و رفت و آمدهای متعدد بین نیویورک و واشنگتن در نهایت چند شرکت و شخصیت را تحریم کردند و این نتیجه کار پنج، شش ماهه آنها است.

* امروز می توانیم و آماده ایم که در این جنگ به موفقیت برسیم، همیشه گفته ایم که ما در این جنگ آغازگر نبودیم همچنانکه در جنگ تحمیلی آغازگر نبودیم و در آن جنگ ایستادیم و پیروز شدیم و در این جنگ نیز ایستادگی می کنیم و پیروز می‌شویم.‌

* دولت امکانات لازم را در بخش اقتصادی برای حل موانع تولید و تسویه حساب تسهیلات ارزی که شرکت ها گرفته اند فراهم می‌کند. هر شرکتی که تسهیلات ارزی دریافت کرده است اعم از صندوق توسعه و بانک ها می‌تواند به ریال آن را تسویه کند؛رفع مشکلات مردم همواره مد نظر ما بوده و برای آنها راه حل در نظر گرفته ایم.

* امیدواریم خداوند ما را در این جنگ که یک امتحان بزرگ است به پیروزی و موفقیت برساند، امیدواریم ادامه دهنده راه رزمندگان و شهدا باشیم و خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما کند.


( ۱ )

نظر شما :