آرشیو حزب بعث عراق شامل ۶ میلیون سند محرمانه به بغداد تحویل داده شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۹۴۹۲۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: روزنامه «وال استریت ژورنال» امریکا نوشت که امریکا آرشیو حزب بعث عراق را طی پروازی نظامی به عراق بازگرداند.

به گفته این روزنامه این اقدام امریکا به عنوان نشان دادن حسن نیت امریکا به «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق است.

امریکا این آرشیو را 15 سال قبل و دو سال پس از سقوط «صدام حسین» و در هنگام افزایش خشونت ها در پایتخت برای حفاظت به امریکا برده بود.

این آرشیو که شامل حدودا 6 میلیون اسناد و مدارک است در پروازی باری توسط هواپیمای نظامی امریکا به عراق ارسال شد و اکنون در محلی نامعلوم و ایمن در پایتخت عراق نگه داری می شود.

در سال 2013 نیز امریکا بخشی از مدارکی را که پس از سال 2003 در نزد خود نگه داشته بود به عراق بازگرداند که این امر نگرانی برخی کارشناسان در خصوص احتمال سوء استفاده از آنها توسط نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق را برانگیخته بود.

حزب بعث در سال 1940 به عنوان یک جنبش ملی گرای عرب سکولار تاسیس شد و صدام حسین در سال 1957 به این حزب پیوست و از آن برای اعمال اراده آهنین خود بر کشور پس از به دست گرفتن قدرت استفاده کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال پس از هرج و مرجی که در سال 2003 بغداد را فراگرفت، «کنعان مکیه»، یک شخصیت علمی و الکاظمی، نخست وزیری فعلی عراق که در آن زمان مدیر موسسه حافظه عراق بود از بریتانیا به عراق آمدند و در زیر زمینی، انبوهی از اسناد و مدارک را کشف کردند که مکیه آنها را با موافقت امریکا به منزل خود برد و در آنجا نگهداری کرد.

اما با افزایش خشونت های فرقه ای در بغداد، امریکا این اسناد و مدارک را از ترس از بین رفتنشان به ایالت ویرجینیای غربی منتقل و در موسسه «هوور» نگهداری کرد.

اکنون موسسه هوور یک نخسه دیجیتال از همه این اسناد و مدارک در نزد خود نگه داشته است.


( ۳ )

نظر شما :