واکنش ترکیه به سخنان جنجالی جو بایدن علیه اردوغان

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۲ کد : ۱۹۹۴۴۵۶ سرخط اخبار

مقامات ترکیه به اظهارات جو بایدن رقیب انتخاباتی رییس جمهور آمریکا واکنش‌های شدیدی نشان دادند.

واکنش ترکیه به سخنان جنجالی جو بایدن علیه اردوغانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، مقامات ترکیه به اظهارات جو بایدن رقیب انتخاباتی رییس جمهور آمریکا واکنش‌های شدیدی نشان دادند.

فخرالدین آلتون رییس رسانه‌ای ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات جو بایدن که هفت ماه پیش در یک نشست بیان داشته و به تازگی برملا شده است از این اظهارات به عنوان انعکاس سیاست‌های مداخله جویانه در امور داخلی ترکیه یاد کرد و گفت این اظهارات بطور کامل با دمکراسی و روابط دو کشور در تناقض بوده و معتقدم که دولت فعلی آمریکا که متفق ما در ناتو می‌باشد نیز این اظهارات دور از دیپلماسی و بی منطق را قبول ندارد.

آلتون در ادامه با بیان اینکه ترکیه به هیچ وجه کشوری نیست که آلت این بازی‌های سیاسی شود گفت لازمۀ دموکراسی اینست که به این اظهارات که مشخص است فقط برای به دست آوردن رانت‌های سیاسی داخلی صورت گرفته واکنش لازم نشان داده شود.

ماهر اونال معاون حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در گفتگو با شبکه سی ان ان ترک این اظهارات بایدن را به عنوان یک اعتراف تلقی کرد و گفت از مدت‌ها پیش برخی اقشار در آمریکا برای تحریم ترکیه تلاش می‌کنند که اگر این تلاش‌ها را در کنار حرف‌های بایدن بگذاریم متوجه می‌شویم که چه بازی‌هایی علیه ترکیه در جریان است تا مبارزه ما را برای حفظ استقلال کشور بی اعتبار کند. بایدن در صحبت‌های خود از الفاظی، چون حمایت از احزاب مخالف و کمک به خلق کرد استفاده کرده است که منظورش حزب جمهوریخواه خلق و پ ک ک می‌باشد.

عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه نیز اظهارات بایدن درباره اردوغان را به عنوان تلاش برای کودتا علیه وی قلمداد کرد و گفت رییس جمهور ترکیه با رای مردم انتخاب شده است، موضعگیری در برابر رییس جمهور ترکیه به مثابه موضعگیری در برابر ترکیه است. مداخله خارجی برای تغییر حاکمیت در ترکیه به صراحت یک اقدام ضد دمکراتیک است.
جو بایدن حدود هفت ماه پیش در یک نشست که فیلم و خبر آن به تازگی رسانه‌ای شده است با هدف قرار دادن رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بر لزوم حمایت از احزاب مخالف در برابر وی تاکید کرده و گفته بود به اینصورت می‌توان دولت عدالت و توسعه را سرنگون کرد. وی با بیان اینکه من هیچوقت در برابر اردوغان در خصوص مساله اکراد سرخم نمی‌کردم گفته بود به عقیده من باید مواضع خود را در برابر اردوغان تغییر داده و به طور مستقیم از احزاب مخالف حمایت کنیم.


( ۵ )

نظر شما :