هشدار حکیم و ائتلاف العبادی به ترکیه درباره پایبندی به اصول حسن همجواری

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۹۴۳۲۳ سرخط اخبار

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله هوایی ترکیه به منطقه‌ای در اقلیم کردستان را محکوم کرد. ائتلاف النصر عراق به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر اسبق عراق نیز از دولت خواست تا شکایتی را علیه ترکیه به شورای امنیت ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله هوایی ترکیه به منطقه‌ سیدکان در اقلیم کردستان را محکوم کرد و گفت: اقدام نیروی هوایی ترکیه در حمله به منطقه سیدکان کردستان را که باعث شهادت تعدادی از شهروندان و فرماندهان مرزبانی عراق شده، محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می‌خواهیم که به اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت ارضی کشور دست زند.

وی ادامه داد: از ترکیه نیز می‌خواهیم که به اصول حسن همجواری و چارچوب‌های تعیین شده در روابط بین‌المللی پایبند باشد.

سید عمار حکیم در پایان عنوان کرد: برای شهدا رحمت و رضوان الهی و برای خانواده‌هایشان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل طلب می‌کنیم.

از سوی دیگر، ائتلاف النصر عراق به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر اسبق عراق از دولت خواست تا شکایتی را علیه ترکیه به شورای امنیت ارائه دهد.

ائتلاف النصر اعلام کرد که ترکیه دست به "جنایت حاکمیتی" در منطقه سیدکان از توابع استان اربیل زده است.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد که شدیداً این جنایت حاکمیتی که توسط ترکیه رخ داد و به کشته شدن تعدادی از افسران گارد مرزی انجامید، محکوم می‌کند و این تعدی ترکیه را یک اقدام بی‌سابقه خطرناک و خروج نسنجیده از عرف‌ها و قوانین بین‌المللی و تعرضی به حق عراق به حساب می‌آورد که قابل قبول نیست.

این ائتلاف از دولت عراق نیز خواست تا به مسؤولیت‌های خود با ارائه یک شکایت به شورای امنیت و بررسی تمامی راه‌ها جهت پاسخ به این تعدی فاحش عمل کند.

در این بیانیه آمده است، در حالی که ائتلاف النصر از دولت ترکیه می‌خواهد به سیاست حسن همجواری و برقراری روابط مستحکم برابر با عراق پایبند باشد، این تعدی را نمی‌پذیرد و ترکیه را مسؤول تمامی پیامدهای سیاست‌های اشتباهش در عراق می‌داند.

این ائتلاف از گروه‌های سیاسی و مردمی خواست تا همبستگی داشته و تلاش‌هایشان را برای دفاع از کرامت و حاکمیت کشور یکپارچه کنند.

این ائتلاف در عین حال، نسبت به بازی دوگانه و خدمت‌رسانی‌های سیاسی متقابل که دستورکارهای منطقه‌ای را به ضرر منافع و حاکمیت عراق پیش می‌برد، هشدار داد.


( ۱ )

نظر شما :