بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی

۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۴ کد : ۱۹۹۴۱۳۵ سرخط اخبار

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز "حقوق بشر اسلامی"، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، متن این بیانیه به شرح زیر است:

"بسمه تعالی

"جَعَلَ الله سُبحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدّمَۀً لِحُقُوقِهِ فَمَن قَامَ بِحُقُوقِ عِبَادِاللهِ کَانَ ذلک مُؤَدّیاً إلی القِیامِ بِحُقُوقِه"
(شرح غرر الحکم، ج 3، ص 370)

«خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمه حقوق خود قرار داده است، هر کس به رعایت حقوق بندگان خدا قیام کند چنین کاری به رعایت حقوق الهی منجر می‌شود»

تقارن مبارک جشن عید سعید غدیر امسال با سی‌امین سال روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی نویدبخش افقی روشن برای ترویج سبک زندگی اسلامی است که شاخصه‌ی اصلی آن توجه به حقوق و کرامت انسان ذیل حق خداوند است. عید غدیر روز انتصاب مظهر عدالت جهانی، امیرالمؤمنین علی علیه السلام به رهبری حکومت اسلامی است؛ رهبری که برای او تضییع حق یک شهروند غیرمسلمان، آن‌قدر تکان‌دهنده و غیرقابل تحمل است که مرگ یک مسلمان از این غصه را سزاوار می‌شمارد.

حقوق بشر، محصول سبک زندگی است، لذا یکی از راه‌های مقایسه حقوق بشر غربی با حقوق بشر اسلامی توجه به الگوهای انسانی در هر دو مکتب است. ما مفتخریم که واضع حقوق بشر اسلامی خداوندی مهربان است که فرموده است «هر انسانی چه مرد و چه زن، اگر عمل صالح خوب را تؤام با ایمان انجام دهد به او زندگی گوارا داده می‌شود»، خالقی که برای سعادت انسان‌ها پیامبر اعظم را فرستاده و در کتاب آسمانی، قرآن از انسان‌ها خواسته تنها خداوند را قانونگذار دانسته و هیچ انسانی انسان دیگری را جز با اذن خداوند تبعیت نکند. از نظر حقوق بشر اسلامی تنها انسان‌هایی صلاحیت حکومت بر دیگران را دارند که مانند علی علیه السلام رفتار کنند که به فرماندار خود دستور داد: «مبادا برای مردم چون جانور درنده‌‏ای باشی که خوردنشان را غنیمت دانی؛ زیرا که مردم دو دسته‏‌اند؛ یا برادر تو هستند در دین و یا هم‌نوع تو هستند در خلقت. همان گونه که خود دوست داری خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت کند، تو نیز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باشد».

ملاک در حقوق بشر اسلامی، نفع و ضرر افراد و گروه‌ها و شخصیت‌ها نیست، بلکه از آنجا که همه بنده خدا هستند، پس سزاوار کرامتند، فراگیری و عمل به مفاهیم حقوق بشر اسلامی موجب استیفای حقوق همه انسان‌ها خواهد شد و آنان را از اسارت هر چیز غیرخدایی از جمله سلطه قدرت‌های خودبرتربین، رها نموده و شرایط لازم برای زیست مؤمنانه در جامعه‌ی بشری را برای آنان فراهم خواهد نمود تا در آن استعدادهای متعالی و انسانی زن و مرد، دختر و پسر، کودک و جوان و... در قالب مسئولیت‌های فردی و جمعی شهروندان و تکالیف مادی و معنوی کارگزاران شکوفا گردیده و در این چارچوب، هم توفیق دنیوی و هم سعادت اخروی برای ایشان میسور باشد.

غربی‌ها در طول چند دهه تلاش کردند تا با فریب افکار عمومی این‌گونه وانمود کنند که مانع اصلی در استیفای حقوق بشر، وجود خدا در متن زندگی فردی و جمعی انسان‌ها است، اما تاریخ ثابت کرد که حذف خدا از جامعه‌ی بشری، نه‌ تنها ادعای غربی‌ها برای تأمین حقوق حداکثری انسان‌ها را محقق نکرد، بلکه آنها از تأمین حقوق حداقلی برای بشریت نیز بازماندند.

وضعیت تأسف‌بار جهان امروز، محصول حاکمیت فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای قدرتمداران غربی در طول چندین دهه‌ی گذشته است که یک طرف آن ملت‌های آزاده و مستقل و طرف دیگر آن اشغالگران، متجاوزان و تروریست‌ها هستند؛ با این تفاوت که ملت‌های آزاده و مستقل متهم به نقض حقوق بشر و اشغالگران و متجاوزان و تروریست‌ها مدعی حمایت از حقوق بشرند! از این‌رو باید تأکید کرد که بزرگ‌ترین درد امروز بشر، ادعای جهانی حمایت از حقوق بشر از سوی ناقضان جهانی حقوق بشر است!

جهان امروز بیش از هر زمان دیگری خسته از فریب‌ها و نیرنگ‌های پر زرق و برق حقوق بشر غربی و تشنه‌ی دریافت آموزه‌های حقوق بشر اسلامی و زیست آرام و مطمئن در سایه‌ی سبک زندگی دینی است و خوشبختانه امروز الگوی سبک زندگی و حقوق بشر اسلامی در گذشته باقی نمانده و در معرض دید همگان است. از سپهبد قاسم سلیمانی در ایران تا ابومهدی المهندس در عراق و از سیدحسن نصرالله در لبنان تا رمضان عبدالله در فلسطین و از عبدالملک الحوثی در یمن تا شیخ عیسی قاسم در بحرین همگی پیروان این مکتب و پرچم‌داران تحقق انسانیت و عدالت هستند. امروز هرکس در برابر سلطه زر و زور و تزویر حکومت‌های مستکبر که می‌خواهند خود را جایگزین خدا نمایند ایستاده است، در این جبهه که همان جبهه مقاومت است قرار دارد. از ملت‌های آزاده و مظلوم فلسطین، یمن، سوریه، عراق، افغانستان و لبنان گرفته تا مردم کوبا و ونزوئلا همگی در این جبهه قرار دارند و هر حکومتی که به دنبال تضییع اراده انسان‌ها و تحمیل سبک زندگی غیر فطری است، در جبهه مقابل به سرکردگی بزرگترین ناقضان حقوق بشر یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامی داشت روز حقوق بشر اسلامی و با تأکید بر این حقیقت که حقوق بشر اسلامی تأمین‌ کننده‌ حقوق همه‌ انسان‌ها در همه‌ کره‌ خاکی است، از همه کشورهای اسلامی می‌خواهد با رجوع دوباره به مفاهیم متعالی قرآن کریم و تعالیم و دستورات حیات‌بخش پیامبر اکرم و اهل البیت علیهم السلام برای احیای ارزش‌های اسلامی که همان ارزش‌های واقعی انسانی‌اند، بکوشند. احیای اعلامیه حقوق بشر اسلامی بدون ترس از تهدید کشورهای غربی که علیرغم ادعای طرفداری از آزادی عقیده به دنبال الغای اعلامیه حقوق بشر اسلامی و تحمیل ارزش‌های خود هستند می‌تواند آغاز این راه باشد.

انتهای پیام


نظر شما :