استعفای وزیر کشور ترکیه و اختلافات درونی در دولت

۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۹۰۶۹۴ سرخط اخبار

منابع داخلی ترکیه می‌گویند که استعفای زیر کشور، نشان از اختلاف شدید وی با وزیر دارایی ترکیه و داماد اردوغان دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از استعفای شب گذشته «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به دلیل شرایط شیوع کرونا و متعاقبا مخالفت اردوغان، برخی رسانه‌ها از وجود اختلافات داخلی میان دولت ترکیه خبر می‌دهند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، برخی کارشناسان ترکیه می‌گویند که اختلاف شدیدی میان «سلیمان سویلو» و «برائت البیرق» وزیر مالی و داماد اردوغان که از نفوذ بالایی در دولت برخوردار است؛ وجود دارد.

روزنامه «الزمان» ترکیه که مشی معارض دولت دارد، به نقل از «سعید صفا» تحلیلگر سیاسی و سردبیر وبسایت «خبردار» نوشته است که استعفای سلیمان سویلو و بازگشت دوباره‌اش به دولت از نشانه‌های درگیری میان جریان «پلیکان» وابسته به داماد اردوغان با وزیر کشور ترکیه است. وزیری که روابط عمیقی با حزب «حرکت ملی» و سازمان «ارگنکون» دو هم‌پیمان اردوغان دارد.

«سعید صفا» افزود: «جریان "پلیکان" شایعه کرده بود که سلیمان سویلو با آگاهی اردوغان استعفا داده و همزمان رسانه‌های وابسته به سویلو نیز اصرار داشتند که اردوغان استعفا را نپذیرفته است. واقعا شب عجیبی بود.»

در خصوص جریان «پلیکان» نام این گروه در سال ۲۰۱۶  زمان استعفای «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر وقت ترکیه در رسانه‌ها بسیار مطرح شد. برای اولین بار نیز اختلاف شدید میان اردوغان و داوود اوغلو در وبلاگی به نام «پلیکان» منتشر و به قولی افشا شد تا جایی که برخی جدایی داوود اغلو از حزب عدالت و توسعه را به نام «عملیات پلیکان» می‌شناسند.

از این گروه به عنوان مجموعه هواداران تندروی اردوغان یاد می‌شود، معارضان دولت ترکیه می‌گویند «پلیکان» یک گره سری است که در میان بخش‌های مختلف ترکیه به خصوص در دستگاه قضایی این کشور نفوذ دارد.

شخص «داوود اوغلو» نیز در بهمن سال گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه «قرار» ترکیه گفت که شبکه «فتح الله گولن» و جریان «پلیکان» سعی داشتند حزب عدالت و توسعه را از مسیر دموکراسی خارج سازند.

ریاست جمهوری ترکیه شب گذشته در بیانیه رد استعفای سلیمان سویلو تأکید کرد که او از محبوبیت بالایی میان مردم که پس از کودتای ناکام ۲۰۱۶ این منصب را در دست گرفت، برخوردار است و نقش بزرگی در مبارزه با «گرهوههای تروریستی» ایفا کرده است (جزئیات بیشتر).

در پی شدت گرفتن انتقادها از«سلیمان سویلو» به دلیل ازدحام در برخی از شهرهای ترکیه پس از اعلام مقررات منع آمد و شد برای جلوگیری از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» او شامگاه یکشنبه اعلام کرد از سمتش استعفا می‌کند.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان


نظر شما :