اردوغان برای مذاکره درباره اوضاع آوارگان سوری به بروکسل می‌رود

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۹۰۰۳۸ سرخط اخبار

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد رئیس جمهور این کشور برای مذاکره با سران کشورهای اروپایی درباره مسئله کنترل آوارگان سوری به بروکسل می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی افزایش تنش میان آنکارا و کشورهای اروپایی بر سر کنترل آوارگان سوریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به بروکسل سفر خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، دفتر اردوغان اعلام کرد او روز دوشنبه برای مذاکره بر سر مسئله آوارگان سوری، به‌مدت یک روز به بروکسل سفر خواهد کرد.

انجام این سفر یک روز پس از آن انجام می‌شود که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه‌ای، سوءاستفاده ترکیه از درماندگی مهاجران برای رسیدن به مقاصد سیاسی را محکوم کردند.

این وزرای اروپایی روز جمعه در بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای باز کردن مرزهای خود برای پناهجویان به سمت اروپا انتقاد و تأکید کردند که تصمیم آنکارا برای باز کردن مرزهای خود با یونان نادیده گرفتن توافق مهاجران در سال ۲۰۱۶ با این اتحادیه است. 

به دنبال عدم حمایت اتحادیه اروپا از تجاوز ترکیه در ادلب در سوریه، دولت آنکارا تهدید خود مبنی بر بازکردن مرزهای خود به روی پناهجویان آواره به سمت اروپا را عملی کرد. 

اردوغان اخیرا در یک سخنرانی خود گفته بود که به این دلیل به پناهجویان اجازه داده از ترکیه به اروپا بروند، که ترکیه دیگر نمی‌تواند پذیرای موج جدید پناهجویانی باشد که از جنگ سوریه فرار کرده‌اند.

هجوم پناهجویان به سمت دروازه های اروپا باعث تشدید تدابیر مرزی از سوی یونان و برخی کشورهای دیگر از جمله بلغارستان شده است. دولت یونان نظامیان ارتش را به مرزهای خود در ترکیه فرستاده است و طی چند روز گذشته درگیریهای شدیدی میان نیروهای مرزبانی این کشور با پناهجویان گزارش شده است.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۱ )

نظر شما :