سی امین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

ترامپ حاضر است برای ماندن در قدرت همه چیز به اسرائیل بدهد/ایران نمی تواند تسلیم ترامپ و نتانیاهو شود

۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۸۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
البته ما انتظار داریم به این سرعت راه حلی برای این مشکلات که هر روز در حال تشدید شدن است، به دلایل مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ یافت شود. ترامپ قرار است در این انتخابات وارد شود و برای دور دوم ریاست جمهوری اش پیروز شود و برای همین حاضر است به اسرائیل هر چه بخواهد بدهد، حتی در یهودیت آن اغراق کند، صرفا برای این که برای دور دوم رئیس جمهوری امریکا شود.
ترامپ حاضر است برای ماندن در قدرت همه چیز به اسرائیل بدهد/ایران نمی تواند تسلیم ترامپ و نتانیاهو شود

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا سی امین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدارم با یکی از چهره های بارز روسی مقیم نیویورک که کلامش از وجود اختلاف میان ایران و روسیه در سوریه حکایت داشت، درباره اوضاع منطقه خاورمیانه و بحث سوریه گفت: «الآن وقت حل مشکلات نیست. شاید آنچه الآن در منطقه جاری است را تنها تلاشی برای آرام کردن فضا بدانیم. از یک سو روابط اسرائیل با کشورهای عربی که با آن معاهده صلح امضا کرده و همچنین برخی کشورهایی که هنوز معاهده مشابهی را به دلایل اضطراری بارزترین دلیل آن ایران، امضا نکرده اند رو به بهود است، کشورهایی مثل عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی دیگر در خلیج ]فارس[ و برخی کشورهای مغرب عربی. به نظر می رسد که روند بهبود روابط کشورهای عربی با اسرائیل رو به افزایش است. از همه مهمتر این است که ما احساس می کنیم ایرانی ها تماس های غیررسمی و اعلام نشده ای را چه بسا به صورت غیر مستقیم با اسرائیلی ها برقرار کرده اند، برای این که بیت المقدس و فلسطین برایشان مهم است و به آن اهمیت می دهند، و برای این که قدرتی هستند که منطقه رویشان حساب می کند، و به این دلیل که بدون ایران و بدون اسرائیل و اعراب ثباتی در منطقه نمی ماند.»

وی در ادامه تاکید کرد، البته ما انتظار داریم به این سرعت راه حلی برای این مشکلات که هر روز در حال تشدید شدن است، به دلایل مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2020 یافت شود. ترامپ قرار است در این انتخابات وارد شود و برای دور دوم ریاست جمهوری اش پیروز شود و برای همین حاضر است به اسرائیل هر چه بخواهد بدهد، حتی در یهودیت آن اغراق کند، صرفا برای این که برای دور دوم رئیس جمهوری امریکا شود.

بعد گفت: «ایران نمی تواند تسلیم نتانیاهو یا ترامپ شود، مقاومت خواهد کرد یا به عبارتی حداقل تا موعد انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پایان دور اول ریاست جمهوری این کشور سعی می کند مقاومت کند. اما آیا می تواند برای چهار سال آینده (دور دوم دوران ریاست جمهوری ترامپ) با همه این سیاست ها و تصمیم ها و تحریم هایی که ترامپ علیهش اعمال کرده است، مقاومت کند؟ برای همین پیشنهاد دادیم که تماس های غیررسمی و به دور از دوربین ها میان اسرائیل و ایران برقرار شود.»

درباره روابط روسیه و ایران نیز گفت: «درباره ما با ایران یعنی روسیه و ایران، ما با یکدیگر در سوریه می مانیم، دوست هم خواهیم ماند و روابط کاری و همکاری خوبی بین ما برقرار خواهد ماند. با وجود تاریخی طولانی و قدیمی از دشمنی میان دو کشور این روابطِ حسنه ادامه خواهد یافت.»

او درباره روابط امریکا و ایران نیز گفت: «امریکا هم به هر حال باید برقراری تماس با ایران را آغاز کند، مشابه همان تماس هایی که بیل برنز (ویلیام برنز)، زمانی که در دوره اوباما معاون وزیر امور خارجه امریکا بود با ایران برقرار کرد، نتیجه آن تماس ها توافق برجام بود. ایران اسلامی "معطل" امریکا نخواهد ماند و برای امریکا هم ایران اسلامی بد نخواهد بود. همان طور که به امریکا در عراق و افغانستان کمک کرد. ایران به امریکا و ما و جهان در مبارزه با تروریسم چه در حال حاضر چه در آینده نیاز خواهد داشت. همان طور که قبلا هم گفتم باید "تب" همه قضایا فروکش کند و این هم رخ نخواهد داد مگر از طریق گفت وگو و مذاکره در سایه همین وضعیت "تب دار". به نظر می رسد چنین بارقه ای از کاهش تنش میان ایران و امریکا با وجود تحریم ها و مشکلات دیگر وجود داشته باشد.»

ادامه دارد...

کلید واژه ها: ایران و امریکا سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم فلسطین و اسرئیل ایران و اسرائیل تنش در منطقه


( ۶ )

نظر شما :