لابی گران ایرانی می خواهند در معرض دید نباشند

لابی های ایران در امریکا

۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۱۶۲ اخبار اصلی آمریکا
مقامات ایرانی خود اذعان کرده اند که گروه ها و عوامل ذی نفوذی را در غرب از جمله امریکا دارند که منافع حکومت را به پیش می برند.
لابی های ایران در امریکا

دیپلماسی ایرانی: برخی افراد شاید براین باورند که  بعید است جمهوری اسلامی از لابی گران یا عوامل فعال در کشورهای خارجی به ویژه امریکا برخوردار باشد، ولی این نگاه بسیار دور از واقعیت است.

مقامات ایرانی خود اذعان کرده اند که گروه ها و عوامل ذی نفوذی را در غرب از جمله امریکا دارند که منافع حکومت را به پیش می برند. محمود علوی، وزیر اطلاعات در سال 2017 در سخنانی تعجب آور چنین بالید که ایران در واشنگتن از گروه لابی برخوردار است که دستورکار آن را به  پیش می برد و به آرمان های انقلابی جمهوری اسلامی وفادار است.

مهدی حسینی، مدیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، نیز در سال 2013 گفت لابی هایی در غرب وجود دارند که به ایران در بهره برداری از فرصت ها کمک می کنند.


اکنون برخی سناتورهای امریکایی از جمله تد کروز از وزارت دادگستری خواسته اند در مورد گروه موسم به شورای ملی ایران و امریکا تحقیق کند، زیرا معتقدند این گروه در نقش عامل خارجی جمهوری اسلامی ایران عمل می کند – هرچند که این گروه خود را یک سازمان غیرانتفاعی و غیر حزبی حامی منافع جامعه ایرانیان امریکا می داند.

قوانین امریکا به علل زیاد از جمله وجود شفافیت، از لابیست ها خواسته است که نام خود را ثبت و مسئولیت پذیری خود را در برابر نظام سیاسی امریکا تضمین کنند.

پاتریک دیزنی، جانشین مدیر سیاسی این شورا، اذعان کرده است که او و مدیر حقوقی سازمانش بیش از 20 درصد از وقت خود را صرف فعالیت های لابی گرانه می کنند.

الیور ریول، معاون سابق اف بی آی، در مورد تریتا پارسی به عنوان یکی از کسانی که گفته می شود لابیست ایران در ایالات متحده است و دیدار میان ظریف و اعضای کنگره را هماهنگ کرده بود، می گوید لازمه هماهنگ کردن این دیدار این است که فرد یا سازمان به عنوان عامل یک قدرت خارجی ثبت شده باشد.

اسناد نشان می دهند که  شورای ملی ایران و امریکا دارای روابط با مقامات ایرانی و منافع تجاری در داخل ایران است که  بیان می کند این شورا تلاش های لابی گرایانه خود را با نماینده ایران در سازمان ملل هماهنگ می کند تا بر سیاست امریکا در قبال ایران اعمال نفوذ کند.

این پرسش مطرح است که چرا یک موجودیت لابی کننده برای جمهوری اسلامی از ثبت نام خود به عنوان گروه لابی امتناع می کند؟ علل متعددی برای این  موضوع وجود دارد از جمله: امکان عدم شفافیت، وجود توافقات مخفی یا معاملات مالی با حکومت ایران، فرار مالیاتی، دریافت کمک های مالیات پذیر یا حفظ وجهه خود به عنوان یک گروه غیر حزبی .
البته تقریبا اکثر لابی ها از همین شیوه ها بهره می برند و همین سیاست را پیش می گیرند اما چون موضوع ایران حساس است و ایالات متحده رابطه مستقیم با آن ندارد این مسائل پیش می آید.

لابی گران شاید برای حفظ مشروعیت خود، از نمایش وابستگی به مقامات یک حکومت نامحبوب در جامعه جهانی به ویژه در غرب و امریکا اجتناب می کنند و این تنها برخی از علل تلاش برخی از لابی گران ایرانی برای مخفی ماندن است. این عوامل باید از طریق متقاعد کردن سیاستگذاران امریکایی به این نکته که مصالحه، رفع تحریم های ایران و اتخاذ موضع نرم تنها راه مهار کشوری است که ادعا می شود حامی اصلی تروریسم از نگاه امریکا در جهان است، رضایت پرداخت کنندگان مالی خود را جلب کنند .

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: لابی لابی ایران لابی ایرانی ایران و امریکا جمهوری اسلامی ایران


( ۳۴ )

نظر شما :

افخمی ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۶
چه لابی در آمریکا کمک ما باش؟خود گول زنی راه به جایی نمی برد.از روزی که تصمیم گرفتیم مستقل باشیم با قدرتهای تصمیم پشت پرده در افتاده ایم.قدرت هایی که اوباماها وترامپ ها،وبعدی ها بازیچه ای حقیر در دستشان بیش نیستند.به جای مشغول بودن به ترجمه این نوع مقالات باید فکر اساسی کرد.برای شروع به نظر من بهترین کار تخلیه فاضلاب بغداد توسط بالون های کنترل ازراه دور بر سر سفارت آمریکاست......
پارسی ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۹
دیگه دوران ماه عسل نایاک و تریتا پارسی و برو بچ تموم شد و خبری هم از دلارهای نفتی نیست که مفت بخورن و به ریش مردم محروم ایران بخندند و به عبارت واقعی اصلاح طلب ، اصول گرا دیگه تمومه ماجرا.