امریکا در بازی با ایران خود را بازنده می بیند

تحریم ظریف؛ پایش را بشکن

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۸۵۳۲۹ آمریکا نگاه ایرانی خاورمیانه
کامبیز نوروزی در یادداشتی می نویسد: تحریم ظریف توسط آمریکا، مانند کار بازیکنی است که در زمین مسابقه قادر به مهار حریف نیست و تلاش می کند قلم پای او را هدف بگیرد تا حریف از بازی خارج شود. 
تحریم ظریف؛ پایش را بشکن

نویسنده: کامبیز نوروزی، حقوقدان و فعال رسانه‌ای

دیپلماسی ایرانی: اگرچه دولت ایالات متحده همواره در روابط بین المللی خود قاعده زور را بر حقوق بین الملل مرجح داشته است، ولی دولت دونالد ترامپ پا را از این فراتر گذاشته و به هیچ اصلی از اصول حقوق بین الملل و روابط بین الملل پابند نیست. آنچه دولت ترامپ انجام می دهد بازی خطرناکی است که جهان بی نظم دوران جهانی شدن را بی نظم تر و ظالمانه تر از همیشه کرده است. رفتار دولت ترامپ و جناح جنگ طلب حاکم بر آن هرآنچه در ماجرای خروج از برجام و اِعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران انجام داد، در چارچوب هیچ یک از اصول شناخته شده روابط بین المل نمی گنجد. 

اینک قرار دادن وزیر امور خارجه دولت ایران، محمد جواد ظریف در فهرست تحریم ها، آخرین نمونه از این یاغیگری بین المللی است. وزیر خارجه، نماینده رسمی هر دولت در روابط بین الملل است. یک وزیر امور خارجه کسی است که تنظیم روابط بین المللی دولت متبوع خود را بر عهده دارد. محمدجواد ظریف نه تنها در مقیاس جمهوری اسلامی، بلکه در تمام تاریخ دیپلماسی ایران، به عنوان یک وزیر امور خارجه شخصیتی کم نظیر و توانمند است. او حتی در میان وزرای امور خارجه سایر کشورها هم شخصیتی ممتاز و اثرگذار از خود نشان داده است. او به عنوان وزیر امور خارجه در تمامی مذاکرات بین المللی ایران نفر اول است و در موضوع برجام تأثیرهای زیادی توانسته است بر کشورهای طرف مذاکره و فراز و فرودهای برجام بگذارد. اقدام ایالات متحده در تحریم ظریف جز یک معنا نمی دهد: دستگاه دیپلماسی ایالات متحده دولت ترامپ در برابر دیپلماسی ایرانی تحت مدیریت ظریف و توانایی های او شکست خورده است. تحریم ظریف توسط آمریکا، مانند کار بازیکنی است که در زمین مسابقه قادر به مهار حریف نیست و تلاش می کند قلم پای او را هدف بگیرد تا حریف از بازی خارج شود. 

کسانی که منفعت طلبانه چشم امید به افزایش تنش های میان آمریکا و ایران دل بسته اند از این تصمیم اخیر آمریکا خرسندند. کاسبان تحریم در ایران، و آن دسته از ایرانیان خارج از کشور که خدمتگزاران و حقوق بگیران دولت آمریکا هستند و برای جنگ طلبان و مداخله جویان آمریکا هلهله می کنند، با همه تضادهای ظاهری در یک چیز مشترکند: نان آنها از بحران های هرچه بیشتر در روابط ایران و آمریکا در می آید. 

اما تحریم ظریف توسط آمریکا بیش از هرچیز نشانه آن است که دولت آمریکا اعتماد به نفس خود را در برابر ایران از دست داده است. جناح جنگ طلب و مداخله جوی امریکا به رغم همه هیاهوها و تبلیغاتی که دارد، خود را در برابر ایران اگر بازنده نداند، برنده هم نمی بیند.

کلید واژه ها: تحریم ظریف محمد جواد ظریف ایران و امریکا


( ۶ )

نظر شما :

اعلا ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۸
هر کسی با هرتفکری که کمی دغدغه منافع ملی رو داشته باشه از این جمله نویسنده که گفته با تحریم ظریف جناح مقابل خوشحال می شه ناراحت و ازرده می شه اگر به فرض یه عده هم باشند که واقعا خوشحال شدن من به شخصی سبک قلم زنی شما در حمایت از اقای ظریف رو و حمله به کسانی که زاویه دید متفاوتی نسبت به شما دارند رو در یک سطح می بینم من با برخی از نظرات اقای ظریف موافق نیستم ولی هیچگاه و به هیچ وجه از همچین مساله ای خوشحال نیستم همه باید برای ایران تلاش کنیم هم وزارت خارجه باید ایران و ایرانی واسش مهم باشه و هم ایرانی ها شخص وزیرخارجه شون رو مهم بدونن کاش به جای تخریب هم در کنار هم ایران رو بسازیم