ترامپ: امیدوارم ایران به میز مذاکره برگردد

۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۸۴۵۸۶ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز ضمن تکرار ادعاها درباره ایران گفت: «امیدوارم روزی برسد و آنها برگردند و بگویند که ما آماده توافق (با آمریکا) هستیم».
ترامپ: امیدوارم ایران به میز مذاکره برگردد
به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» و «تاکر کارلسون» مجری این شبکه که از مخالفان جدی مواضع «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید است، بدون توجه به خروج غیرقانونی واشنگتن از توافق بین‌المللی هسته‌ای برجام، درباره اینکه ایران دوباره به میز مذاکره برگردد، ابراز امیدواری کرد.

کارلسون در این مصاحبه از رئیس‌جمهور آمریکا سوال کرد: «شما به اینکه ارتش آمریکا را برای حمله به ایران اعزام کنید، خیلی نزدیک شده بودید اما در لحظه آخر از این کار عقب نشستید، نومحافظه‌کاران در واشنگتن از شما به خاطر این کار انتقاد کرده‌اند، آنها از شما می‌خواهند که به ایران حمله کنید. به نظر شما آنها چرا همچنین چیزی از شما می‌خواهند؟»

ترامپ گفت: «اغلب افراد از (این اقدام) حمایت کردند، افراد بسیاری از من حمایت کردند، خیلی از افراد گفتند که این یک لحظه فوق العاده در ریاست جمهوری من بود. آنها یک پهپاد بدون سرنشین را ساقط کردند و آنها ادعا کردند که این پهپاد در حریم سرزمینی آنها بود البته اینطور نبود اما آنها این را می‌گویند. (مقام‌های دولت) من همه چیزی را که من میخواستم درباره این حمله بدانم در اختیارم قرار دادند اما به من نگفتند که چه تعدادی از افراد خواهند مُرد، چه تعداد از ایرانی‌ها خواهند مُرد. من ایرانی‌های زیادی را در نیویورک می‌شناسم و آنها افراد فوق العاده‌ای هستند، همه آنها افراد فوق العاده ای هستند و همه ما آدم‌های فوق العاده ای هستیم. من پرسیدم چند نفر خواهند مُرد و آنها جواب دادند که حداقل ۱۵۰ نفر. من در جواب گفتم بیایید موضوع را متوجه شویم آنها یک پهپاد بدون سرنشین که مدل جدید و نویی نبود را ساقط کردند و ما قرار است ۱۵۰ نفر یا شاید تعداد بیشتری را بکشیم؟ شما هرگز این موضوع (تعداد کشته‌ها) را به قطعیت نخواهید دانست چرا که وقتی شما شروع به انجام کاری (حمله به ایران) بکنید و آنها هم (ایران هم جواب بدهد). البته هیچ کسی بهتر از ما (حمله نظامی) انجام نمی‌دهد. به همین دلیل من گفتم که من این موضوع را دوست ندارم و من جلوی آن را گرفتم قبل از اینکه کاری انجام شود، گزارش‌های نادرستی درباره اینکه ما هواپیماها را اعزام کرده بودیم، منتشر شد، نه اینطور نبود ما هواپیماهایمان را نفرستاده بودیم، من تصمیم نهایی خودم را برای اینکه این کار را نکنیم، گرفتم. اگر اتفاقی بیافتد و قرار باشد که ما کاری بکنیم، ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم کارهای به شدت بزرگتری انجام دهیم اما امیدوارم که ما مجبور به انجام هیچ کاری نشویم، ایران از زمانی که من به این توافق وحشتناک (برجام) پایان دادم، توافقی که واقعا وحشتناک بود، (ایران در موقعیت ضعیف قرار گرفته است)».

ترامپ با اشاره به مواضع کارلسون درباره لزوم عدم مداخله آمریکا در مسائل دیگر کشورها و تمرکز بر مشکلات داخلی این کشور گفت: «من و تو درباره اینکه ما باید برای چه چیزهایی مبارزه کنیم، با هم اختلاف نظرهای زیادی داریم، ما می‌خواهیم که صلح داشته باشیم و جاده هایمان را بسازیم، مدارس را بسازیم و همه چیزهایی که ما می‌خواهیم آنها را بسازیم اما ما نمی‌توانیم به ایران اجازه بدهیم که سلاح اتمی داشته باشد، فکر می‌کنم که تو هم شاید با این موضوع موافق باشی چرا که می‌دانم موضع تو چیست، من برنامه فوق‌العاده‌ات را زیاد می‌بینم، شما نمی‌توانید اجازه دهید که ایران به سلاح اتمی دست یابد و همچنین نمی‌توانید به دیگر کشورها هم اجازه چنین کاری را بدهید چرا که چنین چیزی بسیار ویرانگر خواهد بود. آنها (ایرانی‌‌ها) در حال حاضر مشکلات بسیاری در کشورشان دارند و امیدوارم که روزی برسد و آنها برگردند و بگویند که ما آماده توافق (با آمریکا) هستیم. ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد».


مجری فاکس نیوز که از حامیان سرسخت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است، از ترامپ پرسید: «طی همین هفته جاری دو نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شدند، به نظر شما چقدر دیگر نظامیان ما باید در افغانستان باقی بمانند؟»

ترامپ گفت: «بگذار بگویم که تو می‌دانی من خواهان خارج کردن آنها بوده‌ام و البته تعداد زیادی از نظامیانمان را از افغانستان خارج کرده‌ام، ۱۶ هزار نظامی به ۹ هزار نظامی کاهش پیدا کرده است و بسیاری از مردم این موضوع را نمی‌دانند. در سوریه هم اغلب نظامیانمان را خارج کردم، آنها خلافت (داعش) را شکست دادند. ما خلافت سرزمینی داعش را ۱۰۰ درصد شکست دادیم اما آنها آدم‌های بی‌رحم دیوانه هستند».

وی با اشاره مجدد به افغانستان گفت: «در افغانستان ۱۹ سال شده است، ما نباید ۱۹ سال در آنجا می‌بودیم، اگر قرار بر این بوده که ما آنجا باشیم، خوب می‌شد که ما در جنگ آنجا پیروز می‌شدیم. ۱۹ سال است و ما داریم در آنجا هتل‌هایی می‌سازیم، هتل‌های یکه هزینه‌هایی آنها بسیار بیشتر از آنچیزی شده که باید می‌شده است، آنها یک پمپ بنزین در (افغانستان) ساختند که ۸۰ میلیون دلار برای ما خرج برداشت شاید هم هزینه‌ بیشتری هم کرده‌اند. ما عالی‌ترین نیروهای جنگجو را در جهان داریم اما وقتی که شما ۱۹ سال در جایی باشید شما تبدیل به نیروهای پلیس می‌شوید. در نتیجه ما روند خروج نظامیان را شروع کرده‌ایم و با افراد مختلفی وارد مذاکره شده‌ایم البته ما می‌خواهیخم از آنجا خارج شویم، ما می‌خواهیم از مناطق بسیاری که اصلا نباید آنجاها می‌بودیم، خارج شویم،  ما نباید آنجا باشیم، ما تبدیل به نیروهای پلیس همه دنیا شده‌ایم. شما وقتی به روسیه نگاه می‌کنید، آنها تبدیل به ماموران پلیس دنیا نشده‌اند، اینکه (آمریکا در افغانستان و دیگر جاه حضور داشته باشد و پلیس دنیا شود) باعث خرسندی روسیه است، به چین نگاه کنید آنها پلیس دنیا نیستند و نظامیانشان در همه جا (سراسر جهان) حضور ندارند. ما تعداد نیروهایمان را به طرز قابل توجهی در افغانستان کاهش دادیم».

تاکر کارلسون سوال کرد: «آیا شما موقعیتی را می‌بینید که در آن همه نظامیانمان از افغانستان خارج شوند؟»

رئیس‌جمهور آمریکا جواب داد: «ببین مشکل این است که بگذار اینطور بگویم، مشکل اینکه آنها را کاملا خارج کنید این است که به نظر می‌رسد که چنین کاری شبیه به این است که (افغانستان) تبیل به آزمایشگاهی برای تروریست‌ها شود، وقتی به برج‌های مرکز تجارت جهانی (برج‌های دوقلو نیویورک که در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فرو ریختند)، عاملان آنها (در افغانستان) آموزش دیده بودند. راستی (تابعیت) آنها از کشور عراق نبود و از کشورهای مختلف دیگری آمده بودند اما همه آنها در افغانستان تشکیل جبهه داده بودند شاید دلیل این موضوع آن بوده که این کشور پایگاهی برای تعداد زیادی از کشورها بود و می‌دانید که این کشور دارای مناطق کوهستانی بسیار و مناطقی که به خوبی می‌توان در آنجا اختفا کرد، است. من نیروی اطلاعاتی بسیار قدرتمندی در آنجا باقی خواهم گذاشت شما مجبورید که اوضاع را رصد بکنید».

ترامپ افزود: «بگذار یک موضوع سخت را به تو بگویم، اگر جای من بودی و یک ژنرال خوشتیپ و خوب به دفترت (کاخ سفید) بیاید و بگوید که بله قربان ما می‌توانیم از آنجا خارج شویم چرا که من ترجیح می‌دهم که آنها را در (افغانستان) هدف قرار بدهیم تا اینکه آنها بخواهند در خانه (آمریکا) به ما حمله کنند. همیشه این یک تصمیم سخت است. خوب قضایای برج‌های برج‌های مرکز تجارت جهانی و اینها را می‌دانی. وقتی (این ژنرال‌ها) این حرف‌ها را می‌زنند، فارغ از اینکه شما چه حسی (درباره حضور در افغانستان) داشته باشید و البته این را بگویم که من و تو تقریبا حس مشترکی در این باره داریم اما افراد نظامی مستعد و خوبی هستند که به تو می‌گویند ترجیح می‌دهند به آنها همان جا (در افغانستان) حمله کنیم به جای اینکه آنها به ما در اینجا (آمریکا) بخواهند حمله کنند، این چیزی است که تو همیشه باید به آن فکر کنی. من یک نیروی اطلاعاتی مقتدری در افغانستان باقی خواهم گذاشت چرا که این موضوع مهمی است البته ما نیروهایمان را در افغانستان به طرز قابل توجهی کاهش داده‌ایم».

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :