آخرین اخبار و واکنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا

۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۸۴۳۲۳ سرخط اخبار

آخرین اخبار و واکنش‌ها در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی کشور مان را میتوانید در لینک های زیر دنبال کنید.

به گزارش ایسنا، بامداد پنج شنبه (سی ام خرداد)، روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد و در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد.

همچنین ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای رسمی تائید کرد که پهپاد گلوبال هاوک توسط نیروهای ایران هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

شمخانی: مرز هوایی ما خط قرمز است / به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد

فلاحت‌ پیشه: ایران به دلیل تجاوز پهپاد آمریکایی به سازمان ملل شکایت کند

سردار سلامی: عکس‌العمل‌های قاطع، تمام کننده و قطعی در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای خواهیم داشت

واکنش کدخدایی به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به خاک ایران

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص): هواپیمای آمریکایی بعد از بارها اخطار مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد

سخنگوی وزارت خارجه به متجاوزان به قلمرو جمهوری اسلامی ایران هشدار داد و گفت: نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوزکارانه هر نوع شیء و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.

سیدعباس موسوی همچنین اعلام کرد: ایران ازطریق مجاری دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی به ویژه مکانیزم سازمان ملل، اعتراض و شکایت خود را نسبت به اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه آمریکا اعلام کرده است.

در واکنش به تعرض پهپاد آمریکایی به مرز هوایی ایران، محمد جواد ظریف در صفحه خود در توئیتر نوشت: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با انتشار یک توئیت جدید، جزئیات بیشتری درباره سقوط پهپاد آمریکایی در آسمان کشورمان ارائه داد و از مختصات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی رونمایی کرد.  ظریف در توئیتر نوشت: «در ساعت ۱۴: ۰۰ (۱۴ دقیقه بامداد) پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز کرد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد در ساعت ۰۴:۰۵ در مختصات 25°59'43"N 57°02'25"E در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما قطعات پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌های قلمرو خودمان، جایی که این پهپاد ساقط شد جمع‌آوری کرده‌ایم.»

امیرعبداللهیان: سرنگونی ⁧پهپاد⁩ ⁧آمریکایی نشانگر توان عظیم دفاعی ایران بود

بعیدی‌نژاد: ایران در دفاع از مرزهایش تردید نمی‌کند

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی:از آمریکا به دلیل تجاوز نظامی شکایت می‌کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان: اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود متجاوز پشیمان خواهد شد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند و این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هم در تماس فوری با سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است. سفیر سوئیس گفت مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد. از سفیر سوئیس همچنین خواسته شد تا صبح فردا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

در همین ارتباط سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

دونالد ترامپ چند ساعت بعد از اینکه سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در مرز هوایی ایران خبر داده بود، در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

به دنبال سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران، نشریه امریکایی نیویورک تایمز نوشت که « رئیس جمهور آمریکا از اقدامی متقابل که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شد، عقب‌نشینی کرد.» این خبر پس از جلسه فوری ترامپ با مقامات ارشد کنگره منتشر شده است.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری آمریکا بر فراز ایران

برنی سندرز: باید روش دیپلماتیک را برای حل بحران‌ها به کار گرفت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در صفحه توییترش مدعی شد کهدر ۲۴ ساعت گذشته رژیم ایران اعمال «خشونت‌آمیز» خود علیه ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی را شدت بخشید. بار دیگر همه ملت‌هایی که خواهان صلح و امنیت هستند را به حمایت از تلاش‌های ایالات متحده علیه خشونت‌گری رژیم ایران فرا می‌خوانم.

رئیس جمهور روسیه نسبت به عواقب اقدام نظامی آمریکا برا منطقه هشدار داد که اقدام نظامی آمریکا علیه ایران پس از حادثه اخیر در دریای عمان برای منطقه فاجعه بار خواهد بود. ولادیمیر پوتین همچنین با اشاره اینکه وضع تحریم علیه ایران غیرقابل توجیه است، افزود: اگر آمریکا اقدام نظامی علیه ایران اتخاذ کند، پیامدهای فاجعه باری برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به اینکه احتمال افزایش تنش در منطقه همچنان وجود دارد به واشنگتن هشدار داد که به پیامدهای جنگ فکر کنند. سرگئی ریابکوف گفت که آمریکا به طور عمد شیوه تشدید تنش را در پیش گرفته است.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا و سرنگونی پهپاد آمریکایی صبح امروز (جمعه) در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت وگو با خبرنگاران، خواستار کاهش تنش در منطقه شد و گفت که وظیفه ما دعوت همه طرف‌ها به آرامش است.

روسیاالیوم: پهپاد آمریکایی از پایگاه «الظفره» امارات پرواز کرده بود

واکنش خصمانه و مداخله‌جویانه بحرین پیرو سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران

پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد، اغلب رسانه‌های خارجی، شامل رسانه‌های انگیسی و عرب زبان به انتشار این خبر پرداختند. 


( ۲ )

نظر شما :