المیادین: حوادث دریای عمان ثابت کرد حضور آمریکا نمی‌تواند امنیت خلیج فارس را تامین کند

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۸۴۲۲۵ سرخط اخبار

شبکه المیادین با تاکید بر عدم دست داشتن ایران در حوادث دریای عمان و بندر فجیره نوشت: پمپئو ایران و هم پیمانانش را متهم می‌کند اما او فراموش کرده است که ایران هیچ یک از عملیات علیه کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس که تعداد آنها تقریباً به ۲۰۰ عملیات می‌رسد را انجام نداده است.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در یادداشتی به قلم قاسم عزالدین تحت عنوان" دلایل حادثه دریای عمان چیست" نوشت: حمله به دو نفتکش در دریای عمان نشان می‌دهد که حضور گسترده پایگاه‌های نظامی و ناوهای جنگی نمی‌تواند امنیت خلیج فارس را حفظ کند بلکه چه بسا تهدیداتی را ایجاد می‌کند که نتایج آن ممکن است برای صلح جهانی خطرناک باشد. ممکن است هدف از حوادثی که نفتکش‌ها در معرض آن قرار گرفتند به راه انداختن جنگ علیه ایران باشد.

در این یادداشت آمده است: اطلاعات و داده‌ها در رابطه با حادثه دو نفتکش در دریای عمان بسیار ناچیز است این درحالی است که حادثه دریای عمان در ساعات اولیه رعب و وحشت بسیاری راه انداخته بود. اطلاعات ناچیز و اندک پس از وحشت پراکنی ما را یاد حادثه بندر فجیر در ۱۲ می می اندازد که پیشگویی‌های زیادی را به همراه داشت اما پس از انجام تحقیقات و بررسی‌ها به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتند جز اینکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفرش به ابوظبی اعلام کرد که مطمئن است ایران مسئول حمله است.

نویسنده می‌گوید: مساله قابل توجه در رابطه با بندر فجیره این است که ائتلاف سعودی-انگلیسی-آمریکایی درخواست ایران برای انجام تحقیقات بین المللی به منظور کشف حقایق مربوط به این حادثه را نپذیرفت. در رابطه با حادثه دریای عمان نیز نه ائتلاف سعودی و نه کشورهای غربی هیچ اشاره‌ای به انجام تحقیقات به منظور کشف حقایق نکرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران و هم پیمانانش را به هدف قرار دادن فرودگاه ابها و غیره متهم می‌کند اما او فراموش می‌کند که ایران هیچ یک از عملیات‌ها علیه کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس که تعداد آنها تقریباً به ۲۰۰ عملیات می‌رسد را انجام نداده است و بیشتر تحرکات آمریکا علیه ایران بوده است.

در یادداشت این شبکه لبنانی آمده است: ایران در وقت کنونی هیچ منفعتی در حمله به نفتکش‌های در آب‌های خلیج فارس ندارد و با توجه به تنش میان تهران و واشنگتن منفعت کنونی ایران در این است که هیچ تنشی ایجاد نکند تا تأیید کشورهای دوست و بی طرف را به دست بیاورد و به رویارویی مبادرت نکند. بر اساس این قاعده و قانونی که ایران در راستای مقابله با جنگ طلبان در نظر گرفته است از تهدید منافع قطر که نفت کش فرانت التر از این کشور ماده اتانول حمل کرده و به سوی تایوان حرکت کرده بود نیز جلوگیری می‌شود، همچنین از تهدید منافع ژاپن که نفتکش دوم موسوم به کُوکا کوریجس با محموله متانول به سمت این کشور در حرکت بود هم جلوگیری می‌شود بخصوص اینکه در آن زمانی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که درصدد کاهش تنش بود با آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایران دیدار داشت.

نویسنده می‌گوید: از سوی دیگر حادثه دریای عمان زمانی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل فروش تقریباً ۴۰۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان به بهانه "وضعیت فوق العاده" در تنگنای کنگره این کشور قرار گرفته بود و بی شک ایجاد تنش در دریای عمان به این روش بهانه ترامپ علیه کنگره را تقویت می‌کند. به این ترتیب منافع شرکت‌های فروش سلاح محقق می‌شود و همچنین ایدئولوژی بولتون و پمپئو و جنگ طلبان سعودی-اسرائیلی -اماراتی نیز محقق می‌شود.

در ادامه این یادداشت با اشاره به عقب نشینی ترامپ از شروط دوازده گانه پمپئو برای مذاکره با ایران و اکتفا به مذاکره بدون پیش شرط آمده است که جنگ طلبان به منظور ایجاد تنش میان تهران و واشنگتن تلاش خواهند کرد و حادثه دریای عمان آخرین تلاش آنها نخواهد بود اما پیامدهای این تلاش‌ها و تداوم تهدید خلیج فارس به زیان آنها تمام می‌شود. این مساله نیازمند راه اندازی مجمع گفت گوهای منطقه‌ای است همانگونه که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر آن تاکید می‌کند.

انتهای پیام


نظر شما :