شاهزاده جنگ‌طلب سعودی: خواهان جنگ در منطقه نیستیم!/ از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردیم

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۸۴۱۹۹ سرخط اخبار

ولیعهد عربستان سعودی مدعی شد که کشورش به دنبال جنگ در منطقه نیست ولی در پاسخ به هرگونه تهدیدی علیه منافعش، لحظه‌ای درنگ نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» که الفاظ توهین آمیز و اتهامات و ادعاهای بی اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار برده است، گفت: «این کشور خواهان جنگ در منطقه نیست... ولی ما در تعامل با هر تهدیدی علیه ملت‌مان، حاکمیت‌مان و منافع حیاتی‌مان لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم.»

بن‌سلمان در اظهاراتی بی‌اساس علیه ایران در ارتباط با حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان بدون ارائه هرگونه مدرک و دلیلی در همسویی کامل با آمریکا مدعی شد: «نظام ایران احترام نخست‌وزیر ژاپن، که مهمان تهران بود را نگه نداشت و در جریان حضور وی( در تهران) پاسخ عملی به تلاش‌های( میانجیگرانه‌اش) داد؛ دو فروند نفتکش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد. همچنین از طریق شبه‌نظامیانش( انصارالله) فرودگاه أبها را هدف حمله قرار داد. این تحولات رویکرد نظام ایران و نیات آن جهت بر هم زدن ثبات و امنیت منطقه را به وضوح نشان می‌دهد.»

روز پنجشنبه دو تانکر در دریای عمان و نزدیکی آب‌های ایران مورد اصابت اشیایی انفجاری قرار گرفتند و یکی از آنها برای ساعاتی در آتش سوخت. ساعاتی بعد از این حملات، آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و مدعی شد شواهدی به دست آورده که حکایت از دخالت ایران در این حملات دارد. ادعایی که ایران آن را قویا رد می‌کند.

حمایت بن‌سلمان از تحریم‌های ایران

ولیعهد سعودی به عنوان فردی که به عنوان همه کاره این روزهای عربستان قلمداد می‌شود، به صراحت گفت : پادشاهی سعودی از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد، زیرا اعتقاد دارد جامعه جهانی باید موضع شدیدی علیه ایران اتخاذ کند.

 بن‌سلمان، که همچنین وزیر دفاع عربستان است و تئوریسین اصلی تجاوز رژیم سعودی به یمن محسوب می‌شود، مدعی شد که کشورش از تمام تلاش‌های برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن حمایت کرده است ولی انصارالله، به ابزاری در دست ایران تبدیل شده و ساز و کار ایران را بر منافع یمن و ملت یمن ترجیح می‌دهد.

این شاهزاده جنگ‌طلب سعودی در ادامه، هدف از تداوم جنگ خونین یمن را آزادسازی این کشور از حضور نیروهای جنبش انقلابی انصارالله و برقراری ثبات و آرامش در آن عنوان کرد!

ولیعهد سعودی به زعم خود روابط آل سعود و آمریکا را عامل اساسی در برقراری امنیت و ثبات در منطقه خواند.

ولیعهد سعودی در خصوص سودان، که کشورش به دخالت در تحولات خونین اخیر آن متهم است، اظهار داشت امنیت و ثبات سودان برای کشورش خیلی اهمیت دارد و ریاض به حمایت همه‌جانبه از سودانی‌ها ادامه خواهد داد تا این کشور به جایگاه واقعی خود در زمینه شکوفایی، رفاه و پیشرفت دست یابد.

بن‌سلمان در ادامه گریزی زد به قتل جنجالی «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، که در دوم اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول کشته شد. بن‌سلمان، که خود از سوی بسیاری از طرف‌های خارجی متهم اصلی در این جنایت است، گفت: «این جنایتی بسیار وحشتناک است» و کشورش برای تحقق عدالت و محاکمه کامل متهمان در این پرونده تلاش می‌کند.


نظر شما :