دیدار سران ایران، روسیه و آذربایجان اواخر تابستان در سوچی

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۸۴۱۹۶ سرخط اخبار

وزیر روسیه در امور قفقاز شمالی ضمن اعلام اینکه روسای جمهوری روسیه، ایران و آذربایجان در اواخر تابستان امسال در سوچی دیدار می‌کنند، از آمادگی مسکو برای مشارکت با تهران در زمینه طرح مشترک گردشگری دریایی در دریای خزر خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی چبوتاریوف" وزیر روسیه در امور قفقاز شمالی امروز (یکشنبه) در دومین کنفرانس بین المللی با عنوان «ایران و قفقاز شمالی: تاریخ و دورنمای همکاری‌‌ها» که در تهران در حال برگزاری است، اعلام کرد که دیدار روسای جمهوری روسیه، ایران و آذربایجان در ماه آگوست سال جاری (اواسط مرداد الی شهریور ماه) در بندر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.

چبوتاریوف ابراز امیدواری کرد که این نشست تاثیر مثبتی بر توسعه هر چه بیشتر روابط سه جانبه داشته باشد. به گفته وی، روسای جمهوری سه کشور در میان سایر مسائل مورد بررسی مربوط به منطقه و روابط فیمابین، روند توسعه کریدور حمل و نقل "شمال-جنوب" که ایران را از طریق خاک آذربایجان، به روسیه متصل می‌کند را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد.

این مقام روس همچنین اعلام کرد که کنفرانس بین المللی در زمینه توسعه همکاری‌های تاریخی-فرهنگی بین روسیه و ایران در ماه سپتامبر سال جاری (اوایل پاییز) در تهران برگزار خواهد شد.

چبوتاریوف یادآور شد که در زمان برگزاری نخستین کنفرانس در ماه دسامبر سال 2017 در "ولادی قفقاز"،  بین دانشگاه دولتی اوستیای شمالی و دانشگاه علامه طباطبایی تهران توافقنامه‌ای درباره تحقق برنامه مشترکی در سطح کارشناسی ارشد تحت عنوان «ایران در جهان امروز» به امضاء رسید و در حال حاضر با موفقیت در حال اجرا است.

 وی تاکید کرد: «روسیه دارای متخصصان بسیار خوبی در زمینه ایران‌شناسی است که مسائل مربوط به ایران را به خوبی درک کرده و به آن آشنایی دارند. این افراد نقش بسیار مهمی در نزدیکی دو کشور دارند.»

وزیر امور قفقاز شمالی روسیه همچنین اعلام کرد، این کشور آمادگی دارد تا برای توسعه طرح گردشگری دریایی در دریای خزر با ایران مشارکت کند. به گفته وی، این مشارکت در جهت منافع هر دو کشور و باعث افزایش جریان گردشگری بین دو کشور و بین کشورهای ساحلی دریای خزر خواهد شد.

چبوتارییف افزود: « بر اساس اطلاعات رسمی، سالانه فقط یک و نیم میلیون نفر توریست از منطقه قفقاز شمالی روسیه دیدن می‌کنند. برنامه ریزی شده تا  این رقم تا سال 2024 به سه برابر افزایش پیدا کند. هرچند این وظیفه‌ی بلندپروازانه است، ولی من فکر می‌کنم با مشارکت شرکای ایرانی این طرح قابل تحقق باشد.»

انتهای پیام/


نظر شما :