فردا در اراک اعلام می‌شود: آخرین اقدامات سازمان انرژی اتمی برای اجرای "کاهش تعهدات هسته‌ای"

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۸۴۱۹۲ سرخط اخبار

در ادامه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات فنی تصمیم ایران برای "کاهش تعهدات هسته‌ای"، فردا (دوشنبه) نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی از روند تولید در کارخانه آب سنگین اراک بازدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، در ادامه بازدید نمایندگان رسانه‌های داخلی از سایت غنی سازی نطنز که ۳۱ اردیبهشت انجام شد، خبرنگاران در جریان آخرین اقدامات سازمان در راستای اجرای تصمیم شورای عالی امنیت ملی برای "کاهش تعهدات هسته‌ای" قرار گرفتند، اکنون در مرحله دوم قرار است روز دوشنبه ۲۷ خرداد نمایندگان رسانه‌ها در جریان آخرین تحولات در روند تولید آب سنگین در کشور قرار بگیرند.

شورای عالی امنیت ملی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: "در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد."

توقف تعهدات مربوط به سقف تولید اورانیوم غنی شده و هم‌چنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تأسیسات اراک دو اقدامی است که طی ۶۰ روز در گام اول تصمیم اخیر ایران انجام می‌شود.
ایران همچنین  اعلام کرد چنانچه در مرحله اول اقدام درخوری انجام نگیرد، در مرحله دوم رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان روز شنبه ۲۵ خرداد ماه در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، تاکید کرد: در خصوص برجام، یادآوری می‌کنم که اجرای کامل تعهدات ایران بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج آمریکا، از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه این کشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقتنامه از آن، همچنان معتقد هستیم که انجام تعهدات پذیرفته شده توسط کلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بدیهی است ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشورها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند. اکنون که نهایت حسن نیت و شکیبایی استراتژیک ما از یک سو و قانون‌شکنی آمریکا از سوی دیگر بر همگان ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه تعامل، تصمیم گرفته است تا طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور کاهش دهد. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.

انتهای پیام


نظر شما :