خودروهای زرهی امارات در خیابان‌های خارطوم+تصاویر

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۹۸۴۰۰۸ سرخط اخبار

روزنامه‌نگار "نیویورک تایمز" آمریکا از وجود خودروهای زرهی امارات در خارطوم خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از روزنامه القدس العربی، کریستین تریبرت، روزنامه‌نگار آمریکایی روزنامه "نیویورک تایمز" که متخصص تحقیقات پیرامون خاورمیانه و پوشش جنگ‌های موجود در این منطقه است، در پیام‌های توییتری متعددی با تاکید بر اینکه خودروهای زرهی امارات از نوع "نمر عجبان ۴۴۰A" در خیابان‌های خارطوم حضور دارند، تصاویر و فیلم‌های ویدئویی در این خصوص منتشر کرد.

وی نوشت، در میان تشدید تنش خشونت در سودان، دست کم سه خودروی زرهی در خیابان‌ها دیده شدند. این خودروها ساخت امارات هستند و فعالان می‌گویند این خودروها از سوی نیروهای واکنش سریع هدایت می‌شوند.

تریبرت در ادامه اعلام کرد: یکی از فیلم‌های ویدئویی که سه خودروی زرهی را نشان می‌دهد، ملاحظه کنید. برخی از فعالان در شبکه مجازی در ابتدا گمان کردند که "خودروهای نظلمی هاموی" آمریکا هستند اما با وجود شباهت، این خودروها متعلق به امارات هستند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در پیام توییتری دیگری نوشت: تصویر واضح‌تری از یکی از خودروهای زرهی امارات را ببینید که در خیابان بشیر النفیدی خارطوم به سمت شمال در حرکت است.
 

پیش از این روزنامه‌های غربی به نقش مشکوک عربستان و امارات در بر انگیختن آشوب در سودان آن هم زیر نظر آمریکا اشاره کرده بودند. در این راستا، نشریه "فارین پالیسی" در گزارشی اعلام کرد، مسئولان آمریکایی از نقشی که دو کشور مذکور در سودان ایفا می‌کنند، راضی نیستند. این مسئولان مدعی شدند، دستشان بسته است و نمی‌توانند کاری بکنند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامی سودان و محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع اخیرا به ریاض و ابوظبی سفر کردند و این دو کشور هم متعهد شدند برای حمایت از شورای نظامی سه میلیارد دلار بپردازند.

اعتصاب معترضان سودان در برابر مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ششم آوریل با هدف درخواست عزل عمر البشیر،‌ رئیس جمهور مخلوع این کشور آغاز شد و این اعتراضات برای تحت فشار گذاشتن شورای نظامی انتقالی جهت تسریع در روند تحویل قدرت به غیرنظامیان ادامه یافت و نیروهای امنیتی سودان روز دوشنبه به اعتصاب کنندگان در خارطوم یورش برده و آنها را به زور متفرق کردند که این اقدام منجر به کشته شدن ۱۱۳ تن و زخمی شدن صدها تن دیگر شد.

پس از ساعت‌ها تلاش میانجی‌گرانه نخست وزیر اتیوپی میان شورای نظامی و نمایندگان معترضان، جمعیت اپوزیسیون مشاغل سودان روز جمعه پایبندی خود را به نافرمانی مدنی اعلام کرد و آن را اقدامی برای فروپاشی کامل شورای نظامی کودتاچی و تحقق پیروزی دانست.

کلید واژه ها: سودان


( ۱ )

نظر شما :