بعیدی‌نژاد: ترامپ می‌داند درگیری نظامی، چه هزینه‌هایی برای آمریکا خواهد داشت

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۳۴۶۳ سرخط اخبار

سفیر ایران در لندن با بیان اینکه ترامپ می‌داند درگیری نظامی با ایران چه هزینه‌ای برای واشنگتن و منطقه دارد، گفت به آمریکا پیشنهاد می‌کند عزم ایران برای دفاع از خود را نیازماید.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در مصاحبه‌ای که بخش اول آن شب گذشته (+) و مشروح آن امروز (چهارشنبه) پخش شد، تأکید کرد که ایران به دنبال درگیری نظامی و تنش در منطقه نیست، اما برای دفاع از خود کاملا آماده است.

تحرکات نمایشی آمریکا

وی در این مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز»، در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه، گفت: «فکر می‌کنم بخشی از این مربوط به تحرکات نمایشی دولت ایالات متحده است. ارزیابی ما این است که آن‌ها، دستکم رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خواهان درگیری نظامی با ایران نیست، چراکه او می‌داند که این کار چه هزینه‌ای برای ایالات متحده و منطقه به بار می‌آورد.»

بعیدی‌نژاد افزود: «و هرچند که ما هرگونه تشدید تنش نظامی در منطقه را رد می‌کنیم، اما به شما اطمینان می‌دهم که حکومت ایران و نیروهای نظامی ایران برای هر رخدادی در منطقه کاملا آماده هستند. بنابراین آن‌ها نباید تلاش کنند عزم ایران برای مقابله با تنش در منطقه را بیازمایند.»

سفیر ایران در لندن در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن برای درگیری نظامی با ایران آماده می‌شود، گفت: «همانطور که گفتم این می‌تواند بخشی از تحرکات نمایشی باشد، اما در عین حال ما هم برای هر رخدادی آماده هستیم. و... به شما می‌گویم که مردم ایران هم از حکومت ایران برای آمادگی جهت هر سناریویی حمایت می‌کنند.»

حادثه مشکوک فجیره

در ادامه مجری، به وقوع انفجار در بندر «فجیره» امارات و آسیب به چند نفت‌کش اشاره کرد و گفت آیا ایران ارتباطی با این حادثه داشته یا نه. بعیدی‌نژاد گفت: «متأسفانه این اولین بار نیست که موارد مختلفی در منطقه به ایران نسبت داده شود، یا آنطور می‌گویند به نایبان ایران. ما همواره چنین گمانه‌هایی را رد کرده‌ایم و ایران اولین کشوری است که خواهان حفظ صلح و ثبات در آن منطقه است. ما کاملا از حساسیت شرایط مطلع هستیم و درباره اقداماتی که دیروز انجام شد بسیار نگران و مشکوک هستیم.»

وی با بیان اینکه این حادثه مشکوک است، ابراز امیدواری کرد که هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی بتواند ماهیت واقعی این حادثه را روشن کند. او درباره اینکه آیا نهایتا ایران به دست داشتن در این حادثه متهم می‌شود، گفت: «ایران همواره به صورت غیرمنصفانه به عنوان عامل چیزهای بسیاری در منطقه متهم شده است. ما کشوری هستیم که برای حفظ صلح و ثبات در منطقه هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم.»

روز دوشنبه امارات عربی متحده اعلام کرد که چند نفت‌کش در بندر فجیره هدف «اقدام خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. ابوظبی اعلام کرده در حال تحقیق درباره این حادثه است، اما همزمان رسانه‌های غربی با استناد به اظهارات مقام‌های ناشناس آمریکایی در حال اتهام‌زنی به ایران در ارتباط با این حادثه هستند.

توهم و ساده‌انگاری آمریکا

در بخش دیگری از مصاحبه، مجری از بعیدی‌نژاد سؤال کرد که آیا این تصور آمریکا که با فشار اقتصادی می‌توان نظام ایران را کنار زده یا وادار به تسلیم کرد، درست است یا نه. سفیر ایران در لندن، گفت: «نه تمام ایالات متحده، اما در دستکم بخشی از حکومت ایالات متحده این ساده‌انگاری و توهم وجود دارد که می‌توانند با فشار آوردن به ایران و حکومت ایران برای تغییر نظام تلاش کنند.»

وی افزود: «اما ملت ایران در حال حاضر کاملا یکپارچه است، حتی برخی از عناصر و برخی از احزابی که درباره رویکردی که حکومت در پیش گرفته بود مقداری بدبین بودند، اکنون کاملا از حکومت دفاع می‌کنند و عنوان می‌کنند که ایران باید در برابر تحریکات ایالات متحده مقاومت کند، چراکه ایران به تعهدات خود کاملا پایبند بوده و اکنون زمان آن است که طرف‌های دیگر هم رفتار مسئولانه‌ای در منطقه داشته باشند و طرف‌های اصلی برجام هم تعهدات خود را انجام دهند.»

ایران به دنبال فشار به دوتابعیتی‌ها نیست

روز گذشته قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد یک ایرانی به جرم همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است. مجری اسکای‌نیوز به نقل از وزیر خارجه آمریکا محکومیت این فرد و همچنین دوتابعیتی دیگری به نام «نازنین زاغری» را «دیپلماسی گروگان» توصیف کرد.

بعیدی‌نژاد در پاسخ گفت: «هر روز هزاران ایرانی دوتابعیتی، از جمله ایرانی-انگلیسی‌ها، به ایران سفر می‌کنند و ما هرگز سیاست ارعاب دوتابعیتی‌ها را در دستور کار نداشته‌ایم، چراکه آن‌ها هم ایرانی‌های بسیار محترمی هستند... اما نباید سوء تفاهم شود، اگر برخی از این دوتابعیتی‌ها اقدامات غیرقانونی انجام دهند، باید انتظار مجازات قانونی را هم داشته باشند.»

وی افزود: «بنابراین این رخدادی است که ما داریم دنبال می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری از تهران دریافت کنیم، اما همانطور که گفتم نباید تصور شود که ما سیاستی برای تحت فشار قرار دادن دوتابعیتی‌ها داریم. ایران قطعا در شرایط بسیار حساسی است و اگر برخی از دوتابعیتی‌ها یا ایرانی‌ها بخواهند با قانون مخالفت کنند و با سرویس‌های اطلاعاتی و مخفی ارتباطی داشته باشند و علیه کشور خود اقدام کنند، باید انتظار برخورد قانونی را هم داشته باشند.»

در پایان این مصاحبه، از بعیدی‌نژاد درباره روابط ایران و غرب پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران سؤال شد. سفیر ایران در لندن با اشاره به اینکه پس از برجام انتظار می‌رفت روابط تجاری دو طرف افزایش یابد و قراردادهایی بزرگی هم امضا شد، گفت با این حال با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، شرکت‌های انگلیسی برای خروج از بازار ایران تحت فشار شدید قرار گرفته و مجبور به قطع رابطه با ایران شدند. او تأکید کرد که ایران انتظار دارد انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان طرف‌های اروپایی برجام، شرایط را برای همکاری عادی شرکت‌های اروپایی با ایران فراهم کنند.

کلید واژه ها: برجام ایران و امریکا جنگ با ایران حمید بعیدی نژاد


نظر شما :